خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

اعلام بیشترین و کمترین هزینه سفر به عتبات از طریق زمینی/ اعزام زائران برای مراسم عرفه از ۱۲ تیر

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۸۰۸۸

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان اینکه زائران برای ایام عرفه از ۱۲ لغایت ۱۸ تیرماه اعزام خواهند شد، بیشترین و کمترین هزینه سفر به عتبات را از طریق زمینی اعلام کرد.

حجت الاسلام صحبت‌الله رحمانی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره اعزام زائران به عتبات با توجه به نزدیک شدن به ایام عرفه گفت: در حال حاضر سفر بدون ویزا از مرز عراق به صورت زمینی امکان‌پذیر است، اما باید به صورت کاروانی ساماندهی شوند، این موضوع هم به دلیل بیمه و امنیت زائران است از همین‌رو این افرادی که قصد دارند به صورت انفرادی سفر کنند بهتر سامانددهی شده و با تهیه یک لیست که حج زیارت آن را تایید کند می‌توانند بدون ویزا از طریق مرز زمینی به عراق بروند.

وی درباره سفر زائران به عتبات در مراسم عرفه ادامه داد: از یکم تیرماه علاقه‌مندان می‌توانند در سامانه عتبات ثبت‌نام کنند و از ۱۲ تیرماه اعزام به عتبات برای حضور در مراسم عرفه آغاز و تا ۱۸ تیرماه نیز ادامه دارد. محدودیتی هم برای اعزام زائران به عتبات در این ایام در نظر گرفته نشده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: البته تزریق سه دز واکسن کرونا از الزامات سفر به عتبات است و زائرانی که واکسن تزریق نکرده‌اند باید ۷۲ ساعت قبل از اعزام تست پی‌سی‌ار اخذ کنند. همچنین گذرنامه زائرانی که قصد ورود به عتبات را دارند باید بیش از ۶ ماه اعتبار داشته باشد.

حجت‌الاسلام رحمانی درباره بسته‌های زیارتی تصریح کرد: بسته‌های زیارتی مختلفی تهیه شده است. در گذشته این کار انحصارا توسط یک شرکت انجام می‌شد اما در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی این کار به ۲۵۰۰ دفتر زیارتی در سراسر کشور سپرده شده است و زائران می‌توانند در این دفاتر ثبت‌نام کنند. بسته‌های زیارتی با توجه به نوع هتل قیمت‌های متفاوتی دارد.

وی ادامه داد: هزینه حمل و نقل و هزینه توزیع غذا یکسان است چراکه از آشپزخانه‌های متمرکز در کربلا، کاظمین و نجف تهیه می‌شود و تنها تفاوت قیمت در هزینه هتل است. بسته‌های زیارتی در سه گروه الف، ب و ج ساماندهی شده‌اند. زائران در سامانه ثبت‌نام کرده و کاروان خود را انتخاب می‌کنند و می‌توانند اعزام می‌شوند.در عراق نیز هیچ مشکلی درخصوص اسکان، حمل و نقل و… وجود ندارد.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت درباره کمترین و بیشترین هزینه سفر به عتبات گفت: در داخل کشور هرچه زائران از شهرهای نزدیک‌تری به مرز اعزام شوند هزینه کمتری برای حمل و نقل در داخل کشور پرداخت می‌کنند و کمترین هزینه سفر زمینی حدود ۴ میلیون تومان است و در استان‌های دیگر حدود ۵ میلیون تا ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است و این هزینه بسته به نوع نزدیک یا دور بودن استان به مرز تغییر می‌کند. هزینه سفر با هواپیما نیز حدود ۹ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

حجت‌الاسلام رحمانی خاطرنشان کرد: متاسفانه در این زمینه کمی مشکل داریم و ایرلاین‌ها همکاری ندارند و قیمت بلیت را گران کرده‌اند. در حال حاضر ۶۰ درصد هزینه‌های هوایی متعلق به پرواز است و در سایر هزینه‌ها با سفر زمینی تقریبا یکسان است.

وی درباره کاروان‌هایی که به صورت غیرمجاز اقدام به اعزام زائر به عتبات می‌کنند، گفت: در سفر زمینی ما اجازه نمی‌دهیم که کسی غیرمجاز این کار را انجام داده و زائران را به عتبات اعزام کنند. سازمان حج و زیارت متولی امر سفر زائران به خارج از کشور است بنابراین وظیفه سازمان حج و زیارت این است که از این آزادبری و کاروان‌های غیرمجاز جلوگیری کند، چراکه اینگونه سفرها مشکلاتی را برای زائران ایجاد می‌کنند البته افرادی که به صورت غیرمجاز زائر اعزام می‌کنند، اگر تحت حمایت سازمان حج و زیارت در بحث بیمه قرار بگیرند و همچنین در خصوص ایمنی در عراق تحت پوشش سازمان حج و زیارت باشند می‌توانند زائران را به صورت کاروانی به عتبات اعزام کنند.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تاکید کرد: سلامت و حفظ کرامت زائران برای ما دارای اهمیت است. در برخی مواقع دیده شده که کاروان‌های آزادبر که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کنند زائران را در هتل در عراق رها می‌کنند و گذرنامه زائران را به متصدی هتل تحویل داده‌ و رفته است. در هنگام بازگشت هم متصدی هتل از زائران هزینه هتل را طلب کرده است در حالی که زائر همه این هزینه‌ها را قبلا پرداخت کرده بود. این غیرمجازها به دلیل اینکه با این اقدامات شأن و کرامت زائر ایرانی را زیرسوال می‌برند ما اجازه فعالیت به آن‌ها نمی‌دهیم تا مشکلی برای زائران ایجاد نشود. مدیران این کاروان‌‌های آزادبر اگر به دنبال سودجویی نیستند می‌توانند تحت پوشش سازمان حج و زیارت فعالیت کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز