خبرگزاری کار ایران

افزایش شیوع مصرف مواد مخدر در کشورهایی که "مصرف مواد" را آزاد کردند

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۷۴۷۷

مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: نتایج تحقیقات در کشورهایی که مبادرت به راهبرد آزاد سازی مصرف مواد کرده‌اند، نشان می دهد میزان شیوع مصرف مواد افزایش یافته و همزمان آمار مرگ و میرهای ناشی از تصادفات رانندگی مرتبط با مصرف ماری جوانا، مراجعه به اورژانس‌ها به دلیل مصرف ماری جوانا و بستری در بیمارستانهای آنها افزایش یافته است.

به گزارش ایلنا، نشست تخصصی روز جهانی مبارزه با مصرف مواد مخدر تحت عنوان “پرداختن به چالش‌های موادمخدردرحوزه سلامت و بحران های انسانی توسط مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران با همکاری دفتر اداره مشاوره و سلامت روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و انجمن علمی روانشناسی انتظامی برگزار شد.

حمید رضا صرامی در این نشست گفت: توجه به تمامی ابعاد سلامت اعم از جسمانی،روانی،اجتماعی و معنوی از جمله ضرورتها و اولویت ها بوده که نقش اساسی در پیشرفت و توسعه پایدار در کشور را رقم خواهد زد و در این راستا نقش وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سایر دانشگاه‌ها و مراکز علمی به منظور تحقق این رویکرد و تدوین نقشه راه عملی بسیار با اهمیت می باشد.

این مدرس دانشگاه افزود: تمامی جوامع در آستانه هزاره سوم با آهنگ سریع تحولات و تغییرات شتابان مواجهه شده و گام نهادن به قرن جدید با شاخص های بی ثباتی، پیچیدگی، ابهام و غیر قطعی بودن همراه می باشد که در نتیجه ی ان احاد جامعه با ترافیک فزاینده و رنگین کمانی از خرده فرهنگ ها و طیف وسیعی از شوک های اجتماعی و فرهنگی مواجه شده که در بین آنها موضوع مواد مخدر و روان گردانها به عنوان مهمترین و اولویت دارترین آسیب تلقی می‌شود تا آنجا که به عنوان یکی از بحرانهای جهانی به شمار می رود.

صرامی گفت: از سال ۱۹۰۹ میلادی مصادف با برگزاری کنفرانس شانگهای چین و شکل گیری مبارزه بین المللی با مواد مخدر و گذشت ۱۱۳ سال و تصویب سه کنوانسیون بین المللی و شکل گیری ۱۹ نهاد اصلی و فرعی از سوی سازمان ملل متحد شاهد سه راهبرد در جهان شامل راهبرد جنگ و ریشه کنی مواد، راهبرد حل مسئله و مهار و کنترل مواد، راهبرد مدارا و آزادسازی برخی از مواد نظیر ماری جوانا در برخی از کشورهای غربی بوده‌ایم . به عبارت روشن تر متاسفانه ضمن آنکه اقدام و اهتمام عملی برای مبارزه با مواد از سوی برخی از کشورها انجام نپذیرفت به بهانه رعایت حقوق فردی نسبت به آزاد سازی ماده ماری جوانا مبادرت کردند تا بتوانند از سود سرشار و اقتصاد حرام مواد مخدر و روان گردانها بیشتر بهره مند شود. ضمن آنکه نتایج تحقیقات در کشورهایی که مبادرت به راهبرد آزاد سازی مصرف مواد کرده‌اند نشان می دهد میزان شیوع مصرف مواد افزایش یافته و همزمان آمار مرگ و میر های ناشی از تصادفات رانندگی مرتبط با مصرف ماری جوانا مراجعه به اورژانس‌ها به دلیل مصرف ماری جوانا و بستری در بیمارستانهای آنها افزایش یافته است.

صرامی گفت: فاجعه‌آورترین موضوع شعار ارائه خدمات اضافی تر از محصول توسط فروشندگان مواد در این کشورها مبنی بر تحویل سریع مواد در هر مکان و هر زمان بوده که نوع آشکار قتل عام انسانها به شمار می رود و متاسفانه داعیان حقوق بشر انسانها نیز در برابر این فاجعه سکوت اختیار کرده و همراهی نیز می‌کنند.

صرامی افزود: رویکرد تقلیل گرایانه و تک بعدی به اعتیاد و اختلال مصرف مواد خسارت جدی به ارمغان آورده و باید تاکید کنم اعتیاد بیماری جسمانی،روانی،اجتماعی فرهنگی و معنوی بوده که برای مهار و پیشگیری از آن می بایست به تمامی ابعاد سلامت جسمانی،روانی،اجتماعی و معنوی آحاد جامعه توجه شود تا از ورود آنان به چرخه و زنجیره مصرف مواد جلوگیری به عمل آید.

صرامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران طی ۴۳ سال مبارزه بی امان و خستگی ناپذیر با کشف بیش از ۱۴هزار و ۵۰۰ تن انواع مواد مخدر و روان گردان و تقدیم ۳۸۵۰ نفر شهید گرانقدر و ۱۲۵۰۰ نفر جانباز توانسته است افتخار پرچمداری مبارزه جهانی با مواد مخدر را به خود اختصاص دهد و در این مسیر سخت برای سلامت آحاد جامعه بشریت تلاش کند. بدون شک چنانچه این حجم مواد توسط کشور ایران کشف و منهدم نمی‌شد کشورهای غربی با معضلات وافر مواجهه می شدند.

صرامی تاکید کرد: در راستای نتایج تحقیقات سبب شناسی اعتیاد که در کشور ایران صورت پذیرفته است می بایست تمامی دستگاههای ذیربط امر مبارزه ضمن بهره گیری از داده‌های علمی برای کاهش بروز مصرف مواد مبادرت کنند.

صرامی توجه به ارائه سبک زندگی سالم، تفریح و غنی سازی اوقات فراغت، رفع مشکلات روحی و روانی، ارائه الگوهای لذت سالم و مشروع، ایجاد آرامش در خانواده ها، تقویت مهارتهای خودکنترلی و خویش نگهبانی، افزایش تاب آوری، اصلاح نگرشهای نوجوانان نسبت به رفتارهای پر خطر، کارکرد صحیح خرده نظام اقتصادی برای ایجاد معیشت سالم و مکفی، رفع اختلالات خلقی در جامعه و افزیش سرمایه اجتماعی را از مولفه‌های اساسی برای مهار اعتیاد بر شمرده و تاکید کرد همه آحاد جامعه می بایست با ایفای نقش موثر در جهاد مقدس مبارزه با مواد مخدر مشارکت کرده تا شاهد ضربه زدن به استراتژیهای سیستم مواد مخدر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز