خبرگزاری کار ایران

وزیر آموزش‌وپرورش مطرح کرد:

ابلاغ دستور تحصیل فرزندان مدیران آموزش و پرورش در مدارس دولتی از مهر ۱۴۰۱

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۷۲۱۹

وزیر آموزش و پرورش گفت: برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای باشد که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آن‌ها را به مسئولیت اجتماعی برساند.

به گزارش ایلنا، یوسف نوری با حضور در شبکه یک سیما، برنامه ثریا با موضوع «ضرورت تحول در آموزش و پرورش از اصلاح سرفصل‌های درسی و حذف مطالب غیرکاربردی تا عدالت آموزشی و تقویت هویت ملی و خودباوری در مدارس» درباره رسالت آموزش و پرورش اظهار کرد: با وجود تصویب سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰، شاهد اجرایی شدن این سند در آموزش و پرورش نبودیم و تنها در برخی از مدارس کشور، همکاران ما به صورت خودجوش این سند را اجرا کردند که از جمله این همکاران می‌توان به شهیدانی همچون شهید سعید آشتیانی یا شهید حسن تهرانی مقدم اشاره کرد که درحوزه سلول‌های بنیادین و موشکی در مدارس حوزه کار خود به پژوهش پرداختند و مدارس را طبق سند تحول بنیادین از آموزش محور به پژوهش محور تبدیل کردند. 

وی افزود: با وجود آنکه بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش و پرورش تربیت و پرورش دانش آموزان در ساحت‌های شش‌گانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش آموزان برای کنکور نیستیم، اما برخی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند. 

۸۰ درصد رتبه‌ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد

نوری ادامه داد: برای آماده کردن بستری که بتواند دانش آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند، داشتن برنامه درسی داشته ضروری است. به این معنا که بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتاب‌های درسی وارد کنیم و در نهایت بر اساس این برنامه درسی، ارزشیابی انجام شود و نتایج بررسی شود.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانواده‌ها از این مدارس بیان کرد: مدارس خاص دولتی مانند مدارس استعداد‌های درخشان یا مدارس نمونه، بسیار مورد استقبال خانواده‌ها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور هستیم، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت‌عدم وجود نیروی انسانی کافی و مناسب، متاسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم، لذا ۸۰ درصد رتبه‌ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد. 

نوری با بیان این که رهبر معظم انقلاب به اختصاص ساعات خاصی در مدارس برای دروس مهارت محور تاکید داشته اند، گفت: در سند تحول بنیادین هم بر آموزش مهارت محور دانش آموزان بسیار تأکید شده است. از این رو ضرورت تحول در آموزش و پرورش، هدایت دانش آموزان به سمت مهارت‌های زندگی و شغلی است. 

دانش آموزان در رقابت ناعادلانه و نابرابر کنکور بازنده هستند

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروز رویای بسیاری از خانواده‌ها پذیرش فرزندانشان در رشته‌های پزشکی است و بر همین اساس دانش آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می‌کنند، گفت: میزان قبولی در رشته‌های پزشکی به نسبت دانش آموزان رشته تجربی برابر ۱ به ۱۰۰ است یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش آموز فارغ التحصیل رشته تجربی، تنها یک نفر در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند. پژوهش‌ها نشان داده است که تأثیر روحی و روانی‌عدم پذیرش دانش آموزانی که سال‌ها در پشت سد کنکور مانده اند، بسیار جدی است و خانواده‌های این دانش آموزان و جامعه باید به سلامت روانی این دانش آموزان به صورت جدی فکر کند. 

مطالب غیر کاربردی کتاب‌های درسی نیاز به اصلاح و حذف دارد

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب‌های درسی باید به گونه‌ای باشد که برای دانش آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آن‌ها را به مسئولیت اجتماعی برساند، لذا باید با بررسی دقیق صاحب نظران و متخصصان، مطالب صرفا حفظی و غیرکاربردی کتاب‌های درسی که در زندگی آینده دانش آموزان هیچ تأثیری ندارد، از کتاب‌های درسی حذف کنیم. 

وی در پاسخ به این سوال که جدول زمان‌بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی چیست؟ گفت: بر اساس جدول‌بندی و برنامه ریزی‌های انجام شده تصمیم داریم در سال آینده با توجه به اینکه آموزش‌ها به صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است، قسمتی از مطالب درسی را تا جایی که امکان‌پذیر است و بر اساس آنچه که در الگوی برنامه ریزی درسی وجود دارد، در کتب وارد کنیم و از این پس هر سال، قسمت‌های لازم را بر اساس پژوهش‌های سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم. 

نوری با بیان اینکه مطالب مورد نیاز و کاربردی دانش آموزان در مناطق مختلف، با یکدیگر متفاوت است، گفت: در برخی از مناطق کشور توانستیم از صاحبان صنایع و کارخانه داران تقاضا کنیم که آموزش‌های بومی و تخصصی مورد نیاز آن مناطق را به دانش آموزان ارائه دهند تا از این طریق بتوانیم دانش آموزانی با مهارت‌های مورد نیاز مناطق مختلف در کشور تربیت کنیم و ضمن تربیت و ارتقای مهارت‌های بومی در دانش آموزان تا حدی کمبود نیروی متخصص را در استان‌ها بر طرف کنیم. 

وزیر آموزش و پرورش در خصوص تعداد دانش آموزان در کلاس درس مدارس دولتی گفت: در دولت سیزدهم از سوی دولت و خیرین، نگاه ویژه‌ای به دستگاه تعلیم و تربیت شده است، اما در برخی مناطق مانند حاشیه شهرها و یا استان‌هایی مانند البرز و برخی استان‌های مرزی، به دلیل مهاجرت، تعداد دانش آموزان در کلاس بیشتر از استاندارد است، لذا با تلاش خیرین، با شناسایی این مناطق و ساخت مدارس، این مشکل را رفع می‌کنیم.

فرزندان مدیران آموزش و پرورش از مهر ۱۴۰۱ به مدرسه دولتی می‌روند

نوری درباره وضعیت مدارس غیردولتی اظهار کرد: در رابطه با ایجاد مدارس خصوصی، سیاست کلی اصل ۴۴ آموزش و پرورش را مستثنی کرده بود، اما ما چیزی حدود ۱۳ درصد هستیم که رشد نسبت به دنیا زیاد است؛ در این راستا دنیا مدارس وابسته را ایجاد کرده است و دانشگاه‌ها، مؤسسات خیریه و رجال، به صورت غیرانتفاعی ورود کنند. البته یک نکته درباره مدارس غیردولتی بگویم که از جمله آسیب‌های برخی از این مدارس، کنکوری کار کردن است که پلی را ایجاد کردند تا نتوانیم از کنکور جدا شویم.

وی در واکنش به درخواست مجری و کارشناس برنامه مبنی بر اینکه «از مهر ۱۴۰۱ فرزندان معاونان و مدیران آموزش و پرورش از بین تحصیل فرزندان در مدارس غیردولتی و مسؤولیت در آموزش و پرورش یکی را انتخاب کنند»، گفت: بله درخواست خوبی است و ابلاغ می‌کنم.

شاهد افت تحصیلی ۶۳ درصدی دانش‌آموزان هستیم

نوری با اشاره به وضعیت آموزش دانش‌آموزان گفت: دو سال تحصیلی در کرونا گذشت و موجب شد که شاهد ۶۳ درصد افت تحصیلی باشیم. 

وی افزود: به دلیل شرایط اقلیمی، شاهد مهاجرت در اطراف شهرهای بزرگ و ورود به تهران بودیم؛ یک زمانی تهران پایین‌ترین سرانه آموزشی و بیش‌ترین فضای آموزشی فرسوده را داشت که با حمایت خیرین یک مقداری بهتر شد؛ اما هنوز تراکم دانش‌آموز در اطراف تهران و کرج بالاست؛ تراکم باید ۲۶ دانش‌آموز در یک کلاس باشد که اکنون بالاست. 

امسال ۴۰۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی اضافه می‌شود

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۴۰۰ هزار دانش‌آموز به جمعیت دانش‌آموزی اضافه می‌شود، ادامه داد: به دلیل کمبود نیروی انسانی، امسال قرار است دانشجومعلمان سال چهارم در تابستان آموزش‌های‌شان را بگذرانند و از مهر به مدارس برای تدریس وارد شوند. 

وی افزود: در حال حاضر در برخی مناطق مثل اصفهان، فارس، اسلامشهر و پاکدشت به دلیل کاهش منابع زیرزمینی شاهد فرو نشست زمین بودیم و برخی مدارس به همین دلیل غیراستفاده شدند که باعث بالا رفتن تراکم دانش‌آموزی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز