خبرگزاری کار ایران

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی تهران برای اجرای پایلوت فرآوری گل‌محمدی و گیاهان دارویی

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۳۷۳۰

رئیس جهاددانشگاهی معتقد است ایجاد شرکت‌های تعاونی روستایی دانش‌بنیان با هدف حضور و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان کشاورزی موجب ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی می‌شود.

به گزارش ایلنا از روابط عمومی سازمان جهاد دانشگاهی تهران، مسعود کمبرانی در حاشیه پنجمین جشنواره گل‌محمدی دودانگه ساری، آمادگی خود را در زمینه آموزش نیروهای متخصص، تولید نهال و نشاء گل‌محمدی و گیاهان دارویی، اجرای پایلوت فرآوری گل‌محمدی و گیاهان دارویی و حتی ایجاد شرکت‌های تعاونی روستایی دانش‌بنیان با کشاورزان و فارغ‌التحصیلان آن‌ها در استان مازندران اعلام کرد.

مسعود کمبرانی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با اشاره به تخصص‌ها و توانمندی‌های فراوان جهاد دانشگاهی در سطح کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی واحد مازندران به‌عنوان‌ نماینده جهاد دانشگاهی کشور در کل استان فعال است.

دستیابی به نتایج خوب در زمینه پرورش گیاهان دارویی در استان مازندران

وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به امکانات، تخصص‌ها و توانمندی‌های موجود در زمینه پرورش گیاهان دارویی و فرآورده‌های جانبی و زیرساخت‌های منطقه، نتایج خوبی حاصل ‌شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با بیان این‌که پژوهشکده توسعه صنایع شیمیایی و پژوهشکده گیاهان دارویی این سازمان در زمینه کاشت، داشت و برداشت و فرآوری گیاهان دارویی اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: هم‌چنین جهاد دانشگاهی سوابق خوبی در کاشت گیاهان دارویی و تولید انواع عصاره و اسانس و تولید محصولات پائین‌دستی گیاهان دارویی دارد که می‌توان در این راستا اقدامات موثری در استان مازندران انجام داد.

بی‌توجهی به مسائل بالادستی کشت و پائین‌دستی برداشت گل نوعی فرصت‌سوزی

 کمبرانی با اشاره به وجود ۱۵۰ هکتار مزرعه گل‌محمدی در منطقه  دودانگه ساری، در ادامه برنامه‌ریزی برای افزایش سطح زیر کشت به 1000 هکتار از سوی مسئولان را اقدامی مبارک برشمرد و افزود: اگر به مسائل بالادستی کشت و پائین‌دستی برداشت گل توجه‌ای نشود، این فرصت در استان مازندران به تهدید تبدیل خواهد شد.

وی با اشاره به وجود بیش از 1000 گونه گل‌محمدی، تصریح کرد: باید به پرورش گونه‌ای از گل‌محمدی توجه شود که متناسب با شرایط اقلیمی استان است تا  گل‌محمدی با کیفیت و کمیت، تولید و به رونق اقتصادی در منطقه منجر شود.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران، با تأکید بر ضرورت اهمیت و توجه بیشتر به فرآوری گل‌محمدی گفت: بدین‌ترتیب میزان تولید گل‌محمدی در منطقه دودانگه در سال‌های آینده به چندین هزار تن خواهد رسید که مسئولان استان هم باید با برنامه‌ریزی مناسب و حمایت کافی از احداث واحدهای فرآوری گل‌محمدی شرایط را برای بهره‌برداری بیشتر مزارع فراهم کنند.

تولید دیگر محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر برای کشاورز از گل‌محمدی

 کمبرانی با بیان این‌که افزون‌بر گلاب، محصولات ارزشمند دیگری با ارزش‌افزوده بیشتر برای کشاورز از گل‌محمدی حاصل می‌شود، در ادامه تصریح کرد: محصولاتی از قبیل اسانس و ابسلوت گل‌محمدی، با خریداران فراوان در خارج کشور، می‌تواند منشاء ارزآوری خوبی برای استان و کشور باشد.

تعیین زمینه‌های همکاری جهاد دانشگاهی تهران با استان مازندران در حوزه گل‌محمدی

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران در ادامه توضیح داد: انتخاب گونه مناسب، تأمین نهال گل‌محمدی، ارائه دانش فنی و احداث واحدهای فرآوری گل‌محمدی جهت تولید گلاب، اسانس و ابسلوت و ارائه آموزش تخصصی به کشاورزان و فارغ‌التحصیلان استان در قالب توانمندسازی و پرورش نیروهای متخصص برای تولید نهال گل‌محمدی و نشاء انواع گیاهان دارویی زمینه‌های مناسبی برای همکاری جهاد دانشگاهی تهران با استان مازندران است.

 کمبرانی با اعتقاد به این‌که استان مازندران می‌تواند طی چند سال آینده در زمینه گل‌محمدی پیشگام باشد، ادامه داد: بدین ترتیب صادرات محصولات ارزشمند برای استان ارزآوری خوبی خواهد داشت.

آمادگی جهاد دانشگاهی تهران برای انتقال تجارب در زمینه تشکیل شرکت‌های تعاونی

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت ایجاد شرکت‌های تعاونی روستایی دانش‌بنیان با هدف حضور و به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان کشاورزی گفت: این امر ارتقاء سطح کیفی محصولات تولیدی را در پی دارد، هم‌اکنون اشتغال از مشکلات استان مازندران است و با توجه به سابقه و تجربه خوب جهاد دانشگاهی، این مجموعه برای انتقال تجربه و توان موجود در زمینه تشکیل شرکت‌های تعاونی اعلام آمادگی کرده است.

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی تهران با تأکید بر ضرورت مشخص شدن متولی گیاهان دارویی در استان مازندران یادآور شد: باید برنامه بلندمدتی هم برای توسعه گیاهان دارویی در استان تهیه شود که جهاد دانشگاهی می‌تواند در تدوین این برنامه یاری‌رسان باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز