خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش قم در گفت‌وگو با ایلنا:

پرونده‌های دانشجویانِ دانشگاه منحل شده مهر اراک در گونی‌های آرد ارسال شد/ نمرات پاک شده و وضعیت نامشخص ۳ هزار دانشجو!

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۹۳۳۱

دانشگاه غیرانتفاعی مهر اراک سال ۹۶ به دلیل کاهش پذیرش دانشجو و همچنین برخی تخلفات صورت گرفته به دستور وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منحل شد و حالا دانشجویانی که مدارکشان از این دانشگاه منحل شده به دانشگاه غیرانتفاعی شهاب قم منتقل شده است، دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

"حسن طاهری" رئیس دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش در قم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد مشکلات ایجاد شده برای دانشجویان دانشگاه مهر اراک که مدارک‌شان به این دانشگاه منتقل شده است، توضیح داد: دانشگاه مهر اراک به دلیل تخلفاتی که داشت از طرف وزارت علوم مجوزش لغو و دانشگاه منحل شد. ما مدارکی که به دست‌مان رسیده را بررسی می‌کنیم و اگر مشکلی نداشت مدرک را به دانشگاه قم منتقل می‌کنیم و آنجا مجوز صدور مدرک صادر می‌شود. ما هیچ تصمیم‌گیری از خودمان نداریم و هر دستوری که وزارتخانه بدهد ما مجری هستیم. ما به وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری هم مراجعه کردیم و گفتیم اشکالاتی در مدارکی که به دست‌مان رسیده وجود دارد و آنها گفتند شما طبق قانون عمل کنید. بنابراین مطلقا تصمیم‌گیرنده ما نیستیم و فقط مجری دستورات وزارت علوم و دانشگاه قم هستیم.

او در مورد تعداد دانشجویانی که مدارک‌شان از دانشگاه منحل شده مهر اراک به دانشگاه شهاب دانش قم منتقل شده، گفت: حدود ۳ هزار دانشجو بودند که برخی مدرک گرفته‌اند و وضعیت بقیه آنها نیز در حال بررسی است. مشکل اصلی اینجاست که یک سری نمرات دانشجویان از سرور دانشگاه مهر اراک پاک شده است. اینکه چه کسی این کار را کرده نمی‌دانیم، ولی پیگیر هستیم که مشکل دانشجویان را حل کنیم. ما این مسائل را به وزارت علوم هم می‌گوییم و آنها می‌گویند طبق دستورالعمل کار کنید. این 3 هزار دانشجو که حتی تعدادشان بیشتر هم هست، در رشته‌های مختلف کارشناسی در دانشگاه غیرانتفاعی مهر اراک تحصیل می‌کردند.

دانشجویان هر مشکلی دارند باید به وزات علوم مراجعه کنند 

طاهری در مورد شرایط دانشجویانی که در دانشگاه مهر اراک درس خوانده‌اند، واحدهای درسی گذرانده‌اند و حالا نمراتشان پاک شده، تصریح کرد: این دانشجویان هر مشکلی دارند باید به وزات علوم مراجعه کنند و هر دستوری که از آنجا به ما داده شود، طبق همان عمل می‌کنیم. اگر وزاتخانه به ما بگوید به همه آنها مدرک بدهید، ما این کار را می‌کنیم. تصمیم‌گیرنده وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری است، ما نیستیم.

رئیس دانشگاه غیرانتفاعی شهاب دانش قم در ادامه در مورد ادعای دانشجویان مبنی براینکه مدارکشان در گونی‌های آرد به دانشگاه شهاب دانش منتقل شده، اظهار کرد: دانشجویان راست می‌گویند؛ پرونده‌های دانشگاه مهر اراک در گونی‌های آرد به ما ارسال شده است. آن دانشگاه به دلیل خلافکاری‌هایی که داشته منحل شد و پرونده‌ها در کیسه‌های آرد نانوایی به ما داده شد، اما ما آنها را مرتب کردیم. فقط تعداد زیادی از آنها نقص پرونده دارند که به وزات علوم اعلام می‌کنیم. ما این پرونده‌ها را طبقه‌بندی و بررسی کردیم و برای آنهایی که مشکل ندارند، مجوز مدرک صادر می‌کنیم.

 مدارک دانشجویان گم یا حتی از سرور دانشگاه پاک شده است

«امین سلامتیان» معاون آموزشی دانشگاه شهاب دانش قم نیز در مورد مشکل پرونده‌های تحصیلی دانشجویان دانشگاه غیرانتفاعی مهر اراک و تخلفات این دانشگاه منحل شده، توضیح داد: یک سری مدارک دانشجویان گم شده یا حتی احساس می‌کنیم از سرور پاک شده است، اما وقتی وارد پرونده دانشجویان می‌شویم، می‌بینیم تخلفات دیگری هم وجود دارد و مغایراتی با آیین‌نامه آموزشی دیده می‌شود. به طور مثال در آیین‌نامه آموزش نوشته شده است که دانشجو در یک ترم بیش از ۲۰ واحد نمی‌تواند بردارد و اگر معدلش بالای ۱۷ باشد، می‌تواند تا ۲۴ واحد انتخاب کند، بعد ما در پرونده‌های مهر اراک می‌بینیم دانشجویی ۳۰ واحد، ۴۰ واحد درسی را در یک ترم برداشته و در سه ترم فارغ التحصیل کارشناسی شده است یا حتی دانشجو معدلش زیر ۱۲ بوده و مدرک فارغ‌التحصیلی‌اش را صادر کرده‌اند در حالی که باید اخراج می‌شده است یا در مواردی سنوات را رعایت نکرده‌اند و… از این دست تخلفات در پرونده‌ها خیلی زیاد است و ما چنین پرونده‌هایی را به کمیسیون می‌فرستیم و با نامه‌نگاری با وزارت علوم کار را پیش می‌بریم. در برخی موارد تخلفاتی حتی در ثبت‌نام سنجش وجود داشته و اصلا از ابتدای امر ثبت‌نام دانشجویان در دانشگاه مهر اراک مشکل داشته است به طور مثال دانشجویان مغایرت معدل داشتند و اعلام هم نکردند و حالا سازمان سنجش هم تایید قبولی آن‌ها را رد می‌کند.

او در مورد وضعیت تعدادی از این دانشجوها که مدارکی در دست دارند و گواهی موقت فارغ‌التحصیلی هم گرفته‌اند، گفت: این دانشجویان وقتی برای تحصیل در مقاطع بالاتر اقدام می‌کنند و یا برای استخدام مدرک‌شان را به ادراه‌ای می‌برند، از ما می‌خواهند برایشان استعلام بگیریم و ما می‌بینیم مدرک آن‌ها هم یک مشکل یا تخلفی دارد و وقتی با وزارت علوم یا سازمان سنجش یا سازمان امور دانشگاه‌ها مکاتبه و اعلام می‌کنیم که چنین موردی وجود دارد، آن‌ها هم می‌گویند دانشجو اخراج است و نمی‌توانسته مدرک بگیرد و به این ترتیب مدرک این دانشجویان هم باطل می‌شود.

تر و خشک با هم می‌سوزند

سلامتیان با اشاره به اینکه حتی دانشگاه مهر اراک با اینکه مقطع کارشناسی‌ارشد و دکتری نداشته، اما مدرک برای این مقاطع صادر کرده است، تصریح کرد:‌ یک سری نمره در سامانه این دانشگاه گم شده و وقتی دانشجویان می‌خواهند مثلا برای مقاطع ارشد ثبت نام کنند، ما هیچ مدرکی نداریم که از طریق سرور و سامانه به دانشجو بدهیم و می‌بینیم مثلا نمره 10 درس‌ دانشجو اصلا وجود ندارد و ما هم مدرک و معدلی از آنها نداریم، بنابراین تر و خشک در این مسئله با هم می‌سوزند.

وی افزود:‌ما فقط اجرا کننده‌ایم و دانشگاه قم هم که کمیسیون مادر در استان است می‌گوید نمی‌دانیم چه کار باید کنیم و وقتی می‌پرسیم چه نمره جایگزینی می‌توانیم برای دانشجو ثبت کنیم، اطلاعی ندارند. سازمان‌ امور دانشجوها در تهران که کمیسیون اصلی است گفته است، دانشجوها درس‌هایی که نمره‌اش وجود ندارد را دوباره در دانشگاه شما بگذرانند و شما مطابق تاریخ قدیم، نمره را ثبت و مدرک را به دانشجو تحویل بدهید. ما این مسئله را در مورد دانشجویانی مطرح کردیم که دانشنامه‌شان را هم گرفته بودند و حتی مدرک‌شان هم در دستشان بود و به ما گفتند راه حل در مورد این دانشجویان همین است.

او تصریح کرد:‌ من در جلسه‌ای که در کمیسیون استان داشتیم همه این مشکلات را توضیح دادم و آنها ما را به کمیسیون مرکزی ارجاع دادند و در این کمیسیون بود که نامه‌ای چند بندی برای ما فرستاده و تاکید شد که برای صدور مدرک باید بحث مربوط به سازمان سنجش این دانشجویان درست باشد، همچنین نظام وظیفه دانشجو هم نباید مشکلی داشته باشد و اگر همه این موارد درست بود، دانشجو دروسی که نمره‌اش در مدارکش وجود ندارد را بگذراند و بعد می‌توانیم به تاریخی که خودشان در دانشگاه مهر اراک فارغ التحصیل شده بودند، برایشان مدرک صادر کنیم. یعنی این دانشجویان می‌توانند به اندازه دو نیمسال واحد بگذرانند و مدرک بگیرند.

او در ادامه در مورد پاسخگویی مسئولان دانشگاه منحل شده مهر اراک در قبال گم شدن مدارک دانشجویان گفت: ابتدا که با آنها مذاکره کردیم به ما گفتند همه چیز کامل است و ما هم پذیرفتیم. به تازگی که با مدیرکل دانشگاه غیرانتفاعی جلسه داشتیم گفتم این درست نیست که ما و وزارتخانه به دردسر بیفتیم و آنهایی که تخلف کردند آزاد و راحت باشند. ایشان گفت با مسئولان این دانشگاه تماس می‌گیرند تا ببینند مسئولان دانشگاه مهر اراک می‌توانند کارتابل را برگردانند یا سروری بدهند که نمرات در آن باشد. بنابراین قرار شد او هم پیگیری کند به این دلیل که مسئولان مهر اراک جواب تلفن ما را نمی‌دهند.

وی در مورد احتمال عمدی بودن پاک شدن سرور برای از بین بردن مدارک تخلف توسط دانشگاه مهر اراک توضیح داد: در صورت جلسه‌ای که نوشتیم ابتدا قرار بود دانشگاه مهر اراک سرور را کامل به ما تحویل بدهد و وقتی همه چیز قطعی شد، گفتند ما سروری نداریم و فقط یک ایمیج داریم. ایمیج را که باز کردیم نصفه بود و حتی از شرکتی که مسئولیت را برعهده داشت پیگیری کردیم و گفتیم با توجه به وجود پشتیبانی در این شرکت‌ها، از سرور بکاپ به ما بدهید و آنها گفتند دانشگاه چند سال است پول پشتیبانی را نداده و ما بکاپ نگرفتیم و همه چیز پاک شده است.

او در مورد تاریخ این اتفاقات گفت: تابستان سال ۹۸ در مورد انتقال مدارک دانشگاه مهر اراک با ما صحبت شد و دی و بهمن ۹۸ مدارک را به ما دادند. دانشگاه مهر اراک از سال ۹۶ دانشجو نپذیرفته و از سال ۹۸ منحل شد. در این بین حتی یک بار من را دادگاهی کردند و آقایی که اسمش حتی در بین هیات موسس دانشگاه مهر اراک هم نبود از من شکایت کرده بود که چرا مدارک دانشجوها را صادر نمی‌کنم.

۴ تا ۵ ماه فقط صرف مرتب کردن پرونده‌ها شد

او افزود: چند وقت قبل که دانشجویان در دانشگاه شهاب دانش تجمع کرده بودند، در بین آنها دو نفر بودند که اصلا خودشان پیش از این از دانشگاه مهر اراک انصرف داده بودند و وقتی پرسیدم شما چه می‌خواهید این طور توضیح دادند که به ما گفتند می‌خواهیم مدارک‌مان را بگیریم ما هم آمدیم مدرک بگیریم. برای همین می‌گویم در این مسئله تر و خشک با هم می‌سوزند و یک سری افراد این وسط سوءاستفاده می‌کنند. 

او در آخر در مورد ماجرای ارسال مدارک مهر اراک در گونی آرد، اظهار کرد: ما پرونده‌ها را در وضعیت بدی تحویل گرفتیم. یک سری کمد در مهر اراک بود که مدارک در آن قرار داشت و از آنها خواستیم کمدها را به همان شکل همراه سرور به ما تحویل بدهند تا بهم ریختگی ایجاد نشود. جهاددانشگاهی روزی که قرار بوده مدارک ارسال شود، می‌گوید مهر اراک به ما بدهکار است و اجازه نمی دهد مدارک را در آن کمدها برای ما بیاورند و دانشگاه مهر اراک هم یک سری گونی آرد نانوایی می‌گیرد و مدارک را داخل آنها می‌ریزد و به ما تحویل می‌دهد. کارمندان دانشگاه شهاب دانش قم وقتی مدارک رسیده را به اتاق‌ها می‌بردند، لباس‌هایشان از آرد سفید شده بود و چهار تا پنج ماه فقط صرف مرتب کردن پرونده‌ها شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز