خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فنی و حرفه‌ای و کاردانش مطرح کرد:

تامین ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها/ تعداد هنرجویان در مناطق محروم ۴ برابر شده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۸۳۴

مدیرکل آموزش متوسطه فنی و حرفه‌ای و کاردانش از تامین ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز هنرستان‌ها خبر داد.

«مصطفی آذرکیش» مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش در مورد وضعیت افت تحصیلی دانش‌آموزان هنرستانی در جریان تعطیلی مدارس به دلیل کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: ما از ابتدای سال تحصیلی جاری (سال تحصیلی ۱۴۰۰) تمام دروس عملی و کارگاهی را در همه مناطق به صورت حضوری برگزار کردیم البته پروتکل‌های بهداشتی هم به دقت رعایت می‌شد و اگر دانش‌آموزی کسالت داشت در کلاس حضور پیدا نمی‌کرد. با مجوزی که ستاد ملی مدیریت کرونا داده بود، تمامی واحدهای آموزشی هنرستانی ما دروس عملی و کارگاهی خود را از مهر ماه به صورت حضوری برگزار کردند و بعد از بازگشایی تمام مدارس، در واقع روند کار مدارس ما ادامه پیدا کرد و بر همین اساس ما در تعطیلات سال تحصیلی جاری خیلی دچار اختلال نشدیم.

او در مورد برنامه‌های دفتر آموزش دوره دوم متوسطه فنی و حرفه‌ای و کارودانش کشور برای ایجاد انگیزه در جوانان دارای مهارت و استفاده از توانمندی آن‌ها در آینده توضیح داد: وضع قوانین، مقررات و مشوق‌ها در مجلس شورای اسلامی و هیات وزیران به ما کمک می‌کند. ما نیاز داریم مشوق‌های کارفرمای بیمه‌ای و مالیاتی و دریافت تسهیلات فنی اعتباری را برای فارغ التحصیلان هنرستان‌ها در قوانین‌مان به تصویب برسانیم و آن را در مجلس و هیات وزیران وضع کنیم. چنین اقداماتی کمک می‌کند مهاجرت نیروی کار ما کمتر شود.

او افزود: ضمن اینکه با تاکیدی که رهبر انقلاب در چند سال اخیر به تولید داشتند، کسب و کارها و تولید رونق بیشتری می‌گیرد و فارغ التحصیلان هنرستان‌ها بهتر می‌توانند در رشته‌های تحصیلی که در دوره متوسطه آموزش دیده‌اند در محیط‌های واقعی قرار بگیرند. براساس قوانین کشور به خصوص برنامه هفتم توسعه، ما باید مشوق‌های کارفرمایی، بیمه‌ای و مالیاتی را برای بنگاه‌های اقتصادی و بخش خصوصی بیشتر لحاظ کنیم تا بتوانند در فرایند آموزش مهارت بیشتر در کشور کمک کنند. این اقدامات باعث می‌شود نیروی کارمان را در همین بخش خصوصی و بنگاه‌های اقتصادی به کار بگیریم. آن مشوق‌ها این امکان را می‌دهند که هنرجو در دوره متوسطه همزمان با تحصیل در محیط واقعی کار هم تجربه کسب کند و بعد از فارغ التحصیلی بتواند در آن بخش خصوصی یا بنگاه اقتصادی مشغول به کار شود و چنین مسئله‌ای را در شهرک‌های صنعتی و بخش‌های خصوصی مشاهده می‌کنیم. به عنوان مثال در حمل و نقل ریلی تعدادی از رشته-محل‌های ما با راه آهن جمهوی اسلامی این ایده را اجرا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته ما نیاز داریم در قوانین اصلاحاتی ایجاد کنیم و احکام جدیدی را به تصویب برسانیم و این احکام در دریافت کمک‌های فنی و اعتباری، چه در بحث مربوط به امور کارفرمایی و مالیاتی ناظر بر ایجاد مشوق‌های لازم باشند.

آذرکیش در پاسخ به این سوال که معلمان ما در مدارس فنی و حرفه‌ای تا چه اندازه برای تحقق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش و ایجاد اندیشه کارآفرینی و تولید دانش بنیان آمادگی دارند و برای افزایش مهارت آن‌ها قرار است چه اقدامی صورت بگیرد، توضیح داد: یکی از برنامه‌های ما ارتقای حرفه‌ای همکاران در قالب دوره‌های دانش افزایی و توسعه حرفه‌ای است. ما باید شایستگی حرفه‌ای را در هنرآموزان تقویت کنیم تا صلاحیت حرفه‌ای کسب کنند. این هدف در قالب برنامه دانش افزایی چه به صورت نشست‌های تخصصی چه به صورت بازدیدهای میدانی از موسسات و کارخانجات و چه به شکل بازدیدهای میدانی تحت عنوان نظارت‌ها محقق می‌شود.

او با اشاره به اهمیت خود توسعه‌ای در شکل‌گیری امر توسعه خاطرنشان کرد: بخشی از توسعه حرفه‌ای همکاران ما خود توسعه‌ای است. ما برای توسعه حرفه‌ای، بخش آموزش حضوری، بازدید میدانی، برگزاری سمینار و جلسات، تولید محتوا و منابع آموزشی را در نظر داریم. یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های ما در راستای ارتقای کیفیت آموزش، ارتقای توان حرفه‌ای معلمان است. ما معتقدیم معلمان یادگیرنده انعطاف پذیرتر هستند و در مواجهه با چالش‌ها بهتر برنامه‌ریزی می‌کنند در نتیجه آموزش بهتری هم ارائه می‌دهند.

آذرکیش در مورد تحقق این روند در مناطق محروم و برخورداری دانش‌آموزان و معلمان آن مناطق از طرح‌های توسعه فردی و حرفه‌ای گفت: امسال ۵۶۶ میلیارد تومان اعتبار از سه محل برای تجهیز هنرستان‌ها با اولویت تجهیز مناطق محروم تامین شده که اتفاق بسیار ارزشمندی است. هرچند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، اما همین کار گام بزرگی محسوب می‌شود. امروز شعار خیرین مدرسه ساز ساخت هم تجهیز هنرستان‌ها و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان است. با توجه به اینکه عموما خیرین در مناطق محروم و کم‌برخوردار فعالیت می‌کنند، ایجاد فضاهای جدید می‌تواند به بالابردن کیفیت مهارت‌آموزی در این مناطق کمک کند و ما هم دوره‌های توان‌افزایی برای همه هنرآموزان برگزار می‌کنیم. در سالهای اخیر تعداد هنرجویان ما در مناطق محروم چهار برابر شده که این مسئله نشانگر توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به مهارت‌آموزی و اشتغال در مناطق محروم روستایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز