خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

واکنش سازمان جنگل‌ها به قطع درختان جنگل‌های هیرکانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۷۳۳

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور درباره قطع درختان جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان توضیحاتی ارائه کرد.

"نقی شعبانیان" معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در واکنش به ویدئوی قطع درختان با اره در جنگل‌های هیرکانی در استان گیلان که اخیرا در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده است، گفت: یکی از وظایف اصلی سازمان، حفظ جنگل‌هاست و تمام تلاش خود را بکار می‌گیرد تا در حد اعتبارات و نیروهایش جنگل را حفظ کند. تمام این اقدامات نیز در حال انجام است. البته ما هم نباید انتظار این را داشته باشیم که این دست از اتفاقات نیفتد. این اتفاقات از سال‌های قدیم بوده و الان هم هست، اما در حال حاضر فضای مجازی این خبرها را بیشتر نشان می‌دهد و ما این را به فال نیک می‌گیریم چراکه فضای مجازی عملا به کمک ما آمده تا این مسائل بیشتر دیده شود و باعث می‌شود که سازمان در جریان قرار گرفته و اقدامات لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: ما در تمام بخش‌های جنگلی نیرو داریم به ویژه در جنگل‌های هیرکانی که از جنگل‌های باارزش و بااهمیتی است. در هفته گذشته در راستای انتشار همین تصاویر در فضای مجازی ما سفری به گیلان داشتیم و بررسی‌ها در خصوص این اقدام انجام شد. باید مشخص شود که این اقدامات سوءاستفاده مستقیم است یا سوءاستفاده غیرمستقیم و آیا با هدف مغرضانه صورت گرفته است؟ این مسائل باید مشخص شود و تاکید شود تا جلوی این اقدامات هرچه سریعتر گرفته شود.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که اقدام به این کار می‌کنند شناسایی شده‌اند، گفت: به صورت کلی گاهی ممکن است جوامع محلی درختان را خشک کرده و از بین ببرند برای اینکه علوفه در زمین زیاد شود. یا ممکن است با توجه به افزایش قیمت چوب، درختان را قطع کنند یا ممکن است قاچاقچیان چوب این اقدامات را انجام دهند. البته به شدت با این افراد برخورد می‌شود و در چندین مورد هم این افراد شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند. البته نیروها در عرصه افزایش پیدا کرده و نیروهای حفاظت اقدامات خود را نیز افزایش داده‌اند.

شعبانیان در پاسخ به این سوال که آیا از ظرفیت جوامع محلی نیز برای برخورد با قاچاق چوب در جنگل‌ها استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: در این زمینه سازمان بسیار فعالانه وارد شده و با شوراها و افراد محلی وارد بحث شده و از کمک آن‌ها استفاده می‌شود البته جوامع محلی برای تامین نیازهای‌شان از جنگل استفاده می‌کنند اما گاهی اوقات نیز سوءاستفاده‌هایی صورت می‌گیرد و این نیاز به آگاهی‌رسانی در جوامع محلی دارد و سازمان در این بخش فعال شده و یکی از اقداماتی که سازمان برای کاهش تخریب جنگل دنبال می‌کند ترویج و آموزش و آگاهی دادن به جوامع محلی است.

وی با بیان اینکه حدود دو میلیون هکتار جنگل هیرکانی داریم که کارکردهای خود را دارد و اگر تجاوزی تاکنون به این جنگل‌ها شده، همه در حال بررسی است و موردی نیست که در این زمینه پیگیری نشده است، تصریح کرد: این دو میلیون هکتار براساس تعریف جنگل وجود دارد البته از نظر کیفیت ممکن است در برخی مناطق متفاوت باشد یعنی در برخی مناطق از کیفیت بالایی برخوردار باشند، چراکه دام‌ها در این مناطق کمتر حضور دارند و در نتیجه جنگل از کیفیت بهتری برخوردار است اما در ارتفاعات پایین‌تر به ویژه مناطق جلگه‌ای و ارتفاعات زیر ۲۰۰ الی ۳۰۰ متر که روستاها هم عمدتا در این مناطق مستقر هستند و همچنین ارتفاعات بالای جنگل در ارتفاع ۲۰۰۰ متری که روستاهای ییلاقی مستقر است طبیعتا تخریب بیشتر است و جنگل از کیفیت بخش میان‌بند دراین مناطق برخوردار نیست، اما این دو میلیون وجود دارد.

معاون امور جنگل سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری کشور درباره ویلاسازی در جنگل‌ها گفت: به نظر من کسی نمی‌آید در منابع طبیعی ویلاسازی کند در مواردی هم که برخی افراد اقدام به ساخت ویلا در این مناطق کرده بودند اگرچه هزینه‌های زیادی نیز برای آن شده بود اما در نهایت تخریب شد. اما بیشتر ویلاهایی که وجود دارد تغییر کاربری اراضی کشاورزی است و جزو مستثنیات و باغات مردم است و مردم مالک آن زمین هستند، اما کاربری زمین کشاورزی است این تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی زیاد اتفاق افتاده است و مربوط به امور اراضی وزارت جهاد است و در آنجا باید بررسی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
نظرات خوانندگان
  • ایران

    اگر واقعا هیچ درختی در منطقه وجود نداشته که عملا چنین چیزی صفر است، تعداد نهال در برخی توده های اینچنینی به 10000 اصله هم میرسد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز