خبرگزاری کار ایران

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم خبر داد:

اجرای طرح "تانا" برای ارتقای جایگاه پارک‌های علم و فناوری در استان‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۷۷۲۴

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزیر علوم گفت: بر اساس طرح تانا، پارک های علم و فناوری حلقه واسط اکوسیستم نوآوری استان‌ها می شوند و یک شبکه منسجم برای حل مشکلات فناورانه در هر استان ایجاد می‌شود.

به گزارش ایلنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، مصطفی صفدری در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: هدف از اجرای این طرح فعال کردن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و فناورانه دانشگاه‌ها، مراکز رشد، پارک‌های علم و فناوری و اهرم کردن منابع مالی نهادهای مربوط برای پاسخ به نیازهای هر استان است.

وی اظهار داشت: بر اساس طرح تانا (توسعه اکوسیستم نوآوری استان‌ها)، پارک‌های علم و فناوری مشکلات نیازها و همچنین توانایی‌های فناوری هر استان را شناسایی می‌کنند و در ادامه، نشست‌های تخصصی در خصوص راهکارهای حل مشکلات برگزار کرده، زمینه دیدار دستگاه‌های دارای نیاز و دستگاه‌های ارائه دهنده راهکار را فراهم می‌کنند و همچنین با برگزاری نمایشگاه‌های فناورانه، دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان را داخل استان‌ها به نمایش می‌گذارد.

وی با تأکید بر اینکه انتظار می‌رود هر یک از پارک‌ها حداقل یک طرح تانا را در هر سال اجرا کنند گفت: این رویداد یک روزه نیست و یک فرآیند زمان بر است.

مشاور معاون فناوری وزیر علوم اظهار داشت: براساس بخش سوم رویداد تانا، پارک های علم و فناوری زمینه انعقاد قرارداد میان بخش عرضه که محققان و شرکت های دانش بنیان هستند وبخش تقاضا که صنعت و دستگاههای اجرایی هستند را فراهم کرده، به رفع موانع پیش روی اجرای قرارداد کمک می کنند و گزارش نهایی اجرای پروژه را تهیه می کنند.

صفدری همچنین به بیان جایگاه پارک‌های فناوری در نظام علم و فناوری که در وزارت علوم در حال تدوین است پرداخت.

وی در تعریف نظام ملی نوآوری گفت: نظام ملی نوآوری را می‌توان شبکه‌های از بازیگران و کاربران دانست که با یکدیگر در ارتباط هستند و در نتیجه فعالیت‌های آنان در زمینه خلق و اشاعه نوآوری و فناوری می‌تواند برای جامعه، اهدافی را در زمینه رفاه اجتماعی، ثروت، امنیت و پایداری کسب کند.

مشاور معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، ویژگی مثبت پارک‌های علم و فناوری در نظام ملی فناوری را جایگاه واسط آنها بین دانشگاه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی دانست و گفت: پارک‌های علم و فناوری دانش تولید شده در دانشگاه‌ها را به محصول تبدیل می‌کنند و به نظام اقتصادی و بازار تحویل می‌دهند.

دکتر صفدری اظهار داشت: پارک‌های علم و فناوری کارکردهای متنوعی را در نظام ملی نوآوری بر عهده دارند که توسعه سرمایه انسانی، انتقال و اشاعه نوآوری، تأمین مالی هزینه‌های تحقیق و نوآوری، تولید، عرضه محصولات نوآورانه، کمک به توسعه کارآفرینی از نوع فناورانه و سیاستگذاری و برنامه‌ ریزی در نظام پژوهشی کشور از جمله این کارکردها محسوب می‌شود.

وی در بیان تکامل پارک‌های علم و فناوری گفت: نسل اول این پارک‌ها به طور عمده توسط دانشگاه‌ها و در مجاورت دانشگاه ایجاد می‌شد و هدف آن گسترش فرصت‌ها و وظایف دانشگاه‌ها بود و سعی می‌کرد نتایج تحقیقات دانشگاهی را به بازار و اقتصاد نزدیک کند.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری چهار نسل را پشت سر گذاشته و امروز با نسل پنجم این پارک‌ها مواجه هستیم گفت: این نوع پارک توسط دولت و سازمان‌های تجاری، ملی و منطقه‌ای ایجاد می‌شود، مجموعه‌ای از چندین پارک و شهرک هستند و محیط مناسبی را تشکیل می‌دهند که فرآیند ایده تا محصول در آن طی می‌شود و هدف نهایی آن نیز ایجاد شبکه شبکه نوآوری نظام مند با تولید انبوه در سطح ملی و منطقه‌ای است و پارک‌ها در زیست بوم نوآوری نقش محوری دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز