خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

تشریح چرخه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار توسط «شهرداری تهران»/حضور بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد شهرداری کم است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۲۶۸۱

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شهرداری در برنامه ۵ساله ملزم شده است که ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد اما منظور پست‌های مدیریتی رده‌های یک، دو و سه نیست بلکه پست‌های مدیریتی ارشد است که تعداد زنان در این پست ها کم است.

«نرگس معدنی پور» رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار ایلنا درباره ارزیابی اقداماتی که برای زنان سرپرست خانوار توسط شهرداری تهران انجام شده است، گفت: باید ببینیم اقدامات مدیریت جدید در شهرداری تهران برای سال جاری چیست چرا که اقدامات انجام شده در سال ۱۴۰۰ ادامه برنامه ریزی‌هایی بود که توسط دوره گذشته مدیریت شهری انجام شد. ضمن اینکه مبنای اقدامات برنامه‌های شهرداری برنامه ۵ساله است و شهرداری باید براساس برنامه مصوب پیش برود. 

او ادامه داد: در حوزه زنان طرح‌های مختلفی به ویژه برای سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده است. البته که بودجه‌ها و اعتبارات نه تنها در حوزه زنان بلکه در حوزه فرهنگی و اجتماعی مطلوب نیازها نبوده است اما اعتقاد ما این است که فعالیت‌ها با هم افزایی بین دستگاه‌ها باید تعریف شود. 

معدنی‌پور با بیان اینکه در حوزه زنان در شهرداری تهران نیز باید با هم افزایی با سایر دستگاه‌ها به ویژه در حوزه زنان سرپرست خانواده اقدامات انجام شود، اضافه کرد: تمام واحدهای شهرداری باید سهم زنان را در بودجه و اعتبارات خود پیش بینی کنند چرا که نیمی از جمعیت شهر را زنان تشکیل می‌دهند و قاعدتا نیمی از مخاطبین و جامعه هدف هستند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با اشاره به اینکه موضوع زنان سرپرست خانوار فقط مربوط به شهرداری نیست اظهار کرد: اساسا این مساله مربوط به شهرداری نیست و سایر دستگاه‌ها متولی کار هستند. اما برخی از بانوان سرپرست خانوار هستند که تحت پوشش هیچ دستگاه و نهاد مرتبطی نیستند و تاکید ما بر این بوده که شهرداری برای این قشر ارائه خدمات بدهد. در شهرداری باید بحث مهارت آموزی، اشتغال‌زایی و آموزش این گروه در نظر گرفته شود تا خودشان بتوانند در حوزه مشاغل خانگی فعال شوند. 

او در واکنش به اینکه اما شهرداری در این زمینه وظایفی را برعهده دارد گفت: وظایف که نمی‌شود گفت اما شهرداری ماموریت‌هایی را در ارائه خدمات بر عهده دارد و بسترهایی را فراهم می‌کند که در حوزه اشتغال‌زایی به آن‌ها کمک شود. 

معدنی‌پور در پاسخ به اینکه شهرداری برای چه تعداد زن سرپرست خانوار تسهیلات را فراهم کرده، اظهار کرد: آمار الان را ندارم. اما باید به توان و ظرفیت شهرداری نگاه کنیم. شهرداری نمی‌تواند همه زنان سرپرست خانوار را پوشش دهد. نگاه ما این است که شهرداری در یک چرخه زنان سرپرست خانوار را جهت مهارت آموزی پوشش دهد و پس از توانمندسازی آن‌ها را از چرخه خارج و گروه دیگری را وارد چرخه کند. یعنی نگاه و رویکرد ما این است که یک چرخه توانمندسازی را برای زنان سرپرست خانوار پیش بینی کنیم که در آن چرخه با توجه به بودجه تعدادی از زنان توانمندسازی شوند و از چرخه خارج و عده دیگری جایگزین گردند. 

او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه سهم زنان در پست‌های مدیریتی شهرداری محقق نشده است، اظهار کرد: باور ما بر این است که زنان توانایی لازم را در عرصه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، مدیریتی و غیره دارند اما اینکه چرا از این ظرفیت استفاده نمی‌شود، نگرشی است که باید آنرا اصلاح کنیم. 

او تاکید کرد: زنان در کنار مسئولیت‌های دیگری که در خانواده دارند می‌توانند در دیگر مسئولیت‌های جامعه نیز نقش آفرینی کنند و این تلاشی است که اتفاقا خود زنان باید بیشتر از همه برای آن وقت بگذارند. 

معدنی‌پور با بیان اینکه زنان باید توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را به رخ بکشند، گفت: زنان باید این اعتماد به نفس را داشته باشند که مسئولیت‌ها را بپذیرند. این مساله تنها مربوط به شهرداری نیست و در دیگر دستگاه‌ها نیز از ظرفیت مدیریتی زنان به درستی استفاده نمی‌شود. 

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر افزود: شهرداری در برنامه ۵ساله ملزم شده است که ۳۰ درصد از پست‌های مدیریتی در اختیار بانوان قرار گیرد اما منظور ما از پست‌های مدیریتی رده‌های یک، دو و سه نیست بلکه پست‌های مدیریتی ارشد است. 

او اضافه کرد: چه بسا که اکنون خانم‌های بسیاری را در پست‌های مدیریتی دو و سه و چهار در شهرداری تهران داریم که مورد نظر نبوده است بلکه منظور حضور بانوان در سطح پست‌های مدیریتی ارشد است که تعداد آن کم است. البته که به این ۳۰ درصد نیز اعتقادی ندارم و باید حضور بانوان در پست‌های مدیریتی ارشد بیش از اینها باشد چرا که توان بانوان بالاتر از این است. 

معدنی‌پور تاکید کرد: به همین دلیل باید بیشتر تلاش شود تا از ظرفیت‌ها استفاده شود و خود بانوان نیز باید از همدیگر حمایت کنند و فضا را برای موفقیت خانم‌ها فراهم کنند و راهی باشد که بقیه بانوان نیز در مسیر رسیدن به پست‌های مدیریتی قرار بگیرند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز