خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جزئیاتی از پیگیری پرونده محیط بان برومند نجفی/درخواست افزایش مجازات برای شکارهای غیرمجاز

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۷۲۰

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست جزئیاتی از پیگیری پرونده محیط بان برومند نجفی را تشریح کرد.

«جمشید محبت خانی»، فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درباره برخورد با شکارچیان غیرمجاز و مافیای قاچاق حیات وحش به خبرنگار ایلنا گفت: تعداد قاچاق حیات وحش به ویژه به خارج از کشور بیشتر در موضوع پرندگان از نوع عقاب سانان از جمله بالابان، شاهین و هوبره رخ می‌دهد و بیشتر هم به کشورهای عربی قاچاق می‌شوند. پول‌های خوبی برای این پرندگان در خارج از کشور پرداخت می‌شود و به همین دلیل برخی اغفال می‌شوند و نسبت به قاچاق اقدام می‌کنند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست درارتباط با کارا بودن مجازات های اعمال شده برای قاچاقچیان حیات وحش گفت: امسال دستگیری‌های خوبی داشتیم و سه باند را منهدم کردیم و پرنده‌ها را کشف و در زیستگاه خود رهاسازی کردیم و حداکثر برخوردهای قانونی پیش بینی شده را برای متهمین اعمال کردیم. نظرات مختلف است و ما نیز به دنبال این هستیم که مبلغ جریمه برای همه گونه‌های حیات وحش بالاتر برود و اثر بازدارندگی را بیشتر کند.

وی افزود: ما نباید تک بعدی نگاه کنیم و فکر کنیم اگر مجازات ها را سنگین تر کردیم، حتما شکارهای غیرمجاز و قاچاق حیات وحش به صفر می‌رسد. باید به سمت مشارکت مردمی و فرهنگ‌سازی حرکت کنیم و اهمیت محیط زیست را از خانواده‌ها شروع کنیم و چند بعدی پیش برویم. چرا که با جریمه کردن، محیط زیست به تنهایی حفظ نمی‌شود. باید مجموعه‌ای از عوامل را در نظر گرفت و مسائل اجتماعی و فرهنگ‌سازی یکی از مهمترین ابعاد این مساله است. 

او در ادامه گفت: البته که برای بسیاری دیگر از جرائم نیز در کشور مجازات و جریمه تعریف شده، اما باعث صفر شدن آن جرم نشده است. می‌شود با راهکارهای مختلف بازدارندگی را افزایش داد. این موضوع درخواست سازمان حفاظت محیط زیست بوده است که جریمه شکار غیرمجاز از گونه‌های مختلف افزایش یابد. امیدواریم در سال آینده این اتفاق رخ دهد تا افرادی که به صید و شکار غیر مجاز می‌پردازند با جرائم سنگین‌تر بازدارندگی بیشتری را داشته باشیم. 

جزئیاتی از پیگیری پرونده محیط بان برومند نجفی

محبت خانی در ارتباط با حکم صادر شده محیط بان برومند و انتقادات صورت گرفته به سازمان حفاظت محیط زیست در پیگیری وضعیت پرونده های قضایی محیط بانان گفت: نمی‌شود اینگونه گفت چرا که سازمان حفاظت محیط زیست هرآنچه را که در اختیار دارد برای حمایت از محیط بانان به صورت کامل استفاده کرده است. در مورد محیط بان برومند نجفی، خانواده محترم او همان ابتدا وکیلی را معرفی کردند که به پیشنهاد برادر محترم برومند نجفی بود و ما در سازمان کمک کردیم و همان وکیلی را که مورد تایید خانواده‌اش بود درنظر گرفتیم. 

او افزود: در مرحله‌ای دیدیم تعداد وکلا قبل از صدور رای باید بیشتر شود و این موارد نیز لحاظ شد. اما اینکه محیط بان ما محکوم به قصاص شده به دلیل کم کاری وکلا یا سازمان محیط زیست نیست. برای محیط بان قانونی تعیین شده است که برابر آن باید از سلاح استفاده کنند، حالا اگر محیط بان قانون را نخوانده باشد یا از مفاد آن اطلاع داشته باشد اما برابر قانون از آن استفاده نکند و جان کسی از بین برود براساس قانون محکوم به قصاص می‌شود. 

محیت خانی در ادامه گفت: سلاح را زمانی در اختیار محیط بان می‌گذاریم که مدرک ارائه دهند، در نتیجه همه محیط بانان آموزش دیده اند، از طرفی محیط بان بنابر آموزشی که دیده است و قانون به آن‌ها اختیار داده است باید از سلاح استفاده کند. اگر استفاده از سلاح براساس قانون نباشد حتما با آن‌ها برخورد خواهد شد و باید در مراجع قضایی جوابگو باشند. 

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست در انتها گفت: این مساله به این بر نمی‌گردد که بگوییم محیط زیست حمایت لازم را نداشته است. هرچند که به رای صادر شده برای محیط بان نجفی اعتراض کردیم و اعتراض ما پذیرفته نشد. الان به دنبال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی با ادله‌ای که در دست داریم هستیم. بیشترین انرژی را گذاشتیم و ضمن اینکه از خانواده محترم متوفی دلجویی کردیم و به دنبال جلب رضایت خانواده محترم فلاحی هستیم. در همین زمینه از ریش سفیدها، مسئولین قضایی، سیاسی و محلی کمک گرفتیم و این روند را دنبال می‌کنیم تا بتوانیم رضایت خانواده محترم فلاحی را جلب کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز