خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

رفع ۸۰۳ نقطه حادثه خیز در شهرها/ ارائه سه راهکار برای حل ترافیک کلانشهرها

رفع ۸۰۳ نقطه حادثه خیز در شهرها/ ارائه سه راهکار برای حل ترافیک کلانشهرها
کد خبر : ۱۲۱۰۵۳۸

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور ضمن تشریح راهکارهایی برای حل ترافیک در شهرهای بزرگ از رفع ۸۰۳ نقطه حادثه خیز در شهرها خبر داد.

سرهنگ محمد باقر سلیمی، رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به معضل ترافیک در شهرهای بزرگ و کلانشهرها گفت: ترافیک یک موضوع چند وجهی است وظیفه‌ای که پلیس در این زمینه دارد مدیریت ترافیک است. 

وی ادامه داد: مدیریت ترافیک نیز به این مفهوم است که تقاضای سفر موجود به تناسب زیرساخت‌های موجود مدیریت شوند. اما این اصل نباید فراموش شود که معابر و خیابان‌ها به عنوان یک ظرف دارای ظرفیت و گنجایش مشخصی هستند و تنها می‌توانند پاسخگوی حجم مشخصی از سفرها باشند. 

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور تصریح کرد: در یکی دو سال گذشته با توجه به شرایط بیماری کرونا، تاکید بر فاصله‌گذاری اجتماعی و کاهش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی به لحاظ پشگیری از شیوع بیماری و تاکید بر استفاده از وسیله نقلیه شخصی بود و حتی در مقاطع زمانی محدودیت‌های ترافیکی در کلانشهرها برداشته شد لذا همه این موارد باعث افزایش استفاده از خودروهای شخصی شد. 

سرهنگ سلیمی خاطرنشان کرد: اما در خصوص چاره کار باید بگویم که قطعا زیرساخت‌های شهری، محدود است و امکان توسعه زیرساخت‌ها که متولی آن نیز شهرداری‌ها است هزینه‌بر و زمان‌بر است و راه‌حل قطعی برای حل این مشکل تراکم ترافیک هم نمی‌تواند باشد. بنابراین بهترین راه‌حل مدیریت تقاضای سفر است. مدیریت تقاضای سفر در اختیار پلیس نیست و متولیان شهری و سیاستگذاران باید به صورت جدی به آن بپردازند. 

وی با اشاره به اینکه سه کار عمده در خصوص کاهش تقاضای سفر در کلان‌شهرها می‌توان انجام داد، گفت: اول اینکه باید سفرهای غیرضروری به حداقل ممکن برسد لذا حرکت به سمت ارائه خدمات هوشمند و الکترونیک بسیار حایز اهمیت است. گسترش دولت الکترونیک می‌تواند جایگزین مناسبی برای سفرهای غیرضروری باشد. دوم توسعه حمل و نقل عمومی به نحوی که باعث تغییر مُدهای حمل و نقلی از شخصی به عمومی شود. برای این منظور تامین زیرساخت‌های لازم در حوزه حمل و نقل عمومی ضروری است. بجای اینکه ۴۰ نفر با ۴۰ دستگاه خودرو سفر کنند می‌توان آنها را با یک دستگاه اتوبوس به مقصد رساند البته این ناوگان باید در دسترس، راحت و سریع ایمن و دارای صرفه اقتصادی باشد. 

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور تصریح کرد: نکته سوم نیز این است که ناوگان حمل و نقل عمومی باید در اولویت باشد یعنی مدیران و برنامه‌ریزان ترافیک در استفاده از معابر اولویت را به ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص دهند. به نوعی اولویت را به کسانی اختصاص دهیم که از وسایل حمل و نقل عمومی و انبوه بر استفاده می‌کنند. این سه اقدام و رویکرد مهم می‌تواند به عنوان اساسی‌ترین رویکردهای مدیریت تقاضای سفر همانگونه که در بسیاری از نقاط دنیا اجرا شده و نتایج بسیار زیادی هم در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلودگی هوا، کاهش ترافیک و همچنین افزایش ایمنی سفر داشته‌است بکارگیری شوند. 

سرهنگ سلیمی در پاسخ به این سوال که اصلاح مهندسی خیابان‌ها و معابر هم می‌تواند در کاهش ترافیک موثر باشد، گفت: قطعا این موارد هم می‌تواند به کاهش ترافیک کمک کند اما همه این اقدامات در چارچوب مدیریت عرضه محسوب می‌شوند. یعنی ما هر چه عرضه را بیشتر کنیم در زمان کوتاهی با تقاضای سفر جدید اشغال خواهد شد. 

وی همچنین درباره نقاط حادثه‌خیز در معابر شهری و بزرگراه‌ها گفت: با بررسی‌های کارشناسی که صورت گرفته است هم بر مبنای روش‌های علمی و فنی و همچنین بررسی سوابق تصادفات در سطح معابر شهری در شهرهای کشور حدود ۳۲۰۰ نقطه حادثه‌خیز مشخص شده است که در همه استان‌ها این موارد در شورای ترافیک استان‌ها که با حضور استانداران تشکیل می‌شود پیگیری شده‌اند و در حال حاضر ۸۰۳ نقطه از این نقاط حادثه‌خیز برطرف شده‌اند و رفع بخشی از آن‌ها نیز در دست اقدام است. 

رئیس پلیس ترافیک شهری راهور انتظامی کشور تاکید کرد: همانطور که می‌دانید بحث ارتقای ایمنی نقاط حادثه‌خیز شامل سه مرحله است اولین مرحله آشکارسازی است و خوشبختانه همه این نقاط حادثه‌خیز آشکارسازی شده‌اند دومین مرحله ایمن‌سازی است و عموما با تقویت تابلوها به سرعت این کار انجام می‌شود و سومین مرحله رفع نقطه حادثه‌خیز است که نیازمند اقدامات مهندسی و راه‌سازی است اصلاح برخی از این نقاط با هزینه‌های کم اتفاق می‌افتد که معمولا در اولویت قرار دارند و برخی هم نیاز به هزینه هنگفت دارند که زمانبر هستند.

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز