خبرگزاری کار ایران

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

پایان نامه‌ها تقاضا محور می‌شوند/ دستگاه‌های اجرایی به فکر بهبود بهره‌وری باشند

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۹۴۶۴

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: انتظار ما این است که دستگاه‌های اجرایی، وزارت خانه‌ها و صنایع هم بلند مدت‌تر فکر کنند و به فکر کیفیت، بهبود بهره‌وری و افزایش راندمان باشند که در این حوزه دانشگاه‌ها بیشتر می‌تواند به آن‌ها کمک کنند.

«محمدسعید سیف» مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رونق ارتباط صنعت و دانشگاه بیان کرد: موضوعاتی که می‌توان پیگیری کرد و در تعامل با صنعت انجام داد متعدد هستند که یک مورد آن تقاضا محور کردن پایان نامه‌هاست.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها در زمینه پایان نامه‌ها فعال هستند و دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه رساله و مقاله دارند. ما در کشور حدود ۴۰۰ هزار دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری داریم که هرساله باید پایان نامه و رساله دکتری آماده کنند. از این رو آن‌ها می‌توانند بسیار مثبت واقع شوند.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به طور کلی فعالیت‌ها در دانشگاه‌ها تقاضا محور خواهند شد، به گونه‌ای که بر اساس نیازها و اولویت‌های ملی باشد. طبیعتا همه این‌ها را می‌توانیم به این سمت و سو ببریم و البته که باید کارهای بنیادین و در مرز دانش صورت بگیرد.

سیف درباره مذاکره با دستگاه‌های اجرایی گفت: شاید برخی موارد در کوتاه مدت کاربردی نباشد ولی بالاخره ما باید آن درصدی که هدفمند و تقاضا محور است را عملیاتی کنیم. همچنین بتوانیم در مذاکره با دستگاه‌ها و سازمان‌های اجرایی، حمایت ‌آنها را جلب کرده و مشوق‌هایی را برای اساتید و دانشجویان تعیین کنیم. در اینباره کارهایی شروع شده که امیدواریم بتوانیم آن‌ها را به سرانجام برسانیم.

وی با اشاره به ماموریت‌گرا شدن دانشگاه‌ها در راستای ارتباط با صنعت گفت: علاوه بحث پایان نامه‌ها یک موضوع دیگر، ماموریت گرایی در دانشگاه‌ها است. طبیعتا به خاطر تعداد زیاد دانشگاهی که ما در تهران، شهرستان‌ها و استان‌های مختلف داریم، هر دانشگاه می‌تواند با بررسی مشکلات، فرصت‌ها، چالش‌ها و مسائلی که در منطقه کاری خود دارد،‌ موثر واقع شود.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: اینکه ما بتوانیم دانشگاه‌ها را ماموریت گرا کنیم و هر دانشگاهی ماموریت و پروژه اساسی داشته باشند و روی آن متمرکز شوند خیلی ضروری است. یک سری کارها هم در همین راستا شروع شده است.

سیف گفت:‌ امیدواریم در سال آینده بتوانیم این اقدامات را گسترش دهیم و عملا به جایی برسیم که هر دانشگاه علاوه بر اینکه بتواند کارهای علمی را در حوزه‌های مختلف انجام بدهد، چند مورد از موضوعات و مسائل محوری استان خودش و جامعه اطرافش را پوشش دهد. اینگونه از توان خود برای بهبود وضعیت آن موضوع، همچنین شکل‌گیری زنجیره ارزش افزوده‌ای که در آن حوزه است و توسعه اشتغال استفاده کرده و موجب بهبود وضعیت کسب و کار مردم خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشگاه‌ها برای این تعامل همواره دغدغه داشته اما ظاهرا صنعت استقبالی از تعامل با دانشگاه نداشته و از این ظرفیت بهره نبرده است؟ گفت: این موضوع کلی نیست، زیرا در مخاطبین ما هم به هر حال تفاوت‌هایی وجود دارد. یک سری از مخاطبین به خاطر نیازها و دغدغه‌هایی که دارند خیلی جدی‌تر پای کار هستند و واقعا باید مسائل و مشکلاتشان را با دانشگاه‌ها حل کنند و از توان علمی دانشگاه هم به خوبی استفاده می‌کنند.

سیف اظهار داشت: در عین حال برخی صنایع به خاطر انحصارهایی که در آنها وجود دارد، محدودیت‌هایی که در کشور هست و بخاطر اینکه خط تولید بعضی صنایع فقط مونتاژ بوده و فاقد نوآوری و خلاقیت است، این ارتباطات کمتر خواهد بود، پس به نظر می‌رسد که باید یک تفاوت‌هایی بین اینها قائل شویم.

مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پایان خاطر نشان کرد: اما انتظارمان این است که دستگاه‌های اجرایی، وزارت خانه‌ها و صنایع هم بلند مدت‌تر فکر کنند و به فکر کیفیت، بهبود بهره‌وری و افزایش راندمان باشند که در این حوزه دانشگاه‌ها بیشتر می‌تواند به آن‌ها کمک کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز