خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

توضیح درباره وضعیت دانشجویان بازداشتی/ جمعیت دانشجویی همیشه مورد حمایت وزارت علوم است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۸۵۷۹

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم گفت: دانشگاه فقط آموزش نیست، بلکه به نوعی زیست اجتماعی است که دانشجویان در آنجا تجربه جامعه‌پذیری را یاد می‌گیرند و جامعه‌پذیر می‌شوند.

رشید جعفرپور، قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تاثیر کرونا بر فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان گفت: کرونا بر عرصه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی ما ضربه زد. در حوزه اقتصادی و اشتغال‌ها مشکلات جدی پیش آورد. به حوزه فرهنگ هم آسیب‌هایی وارد کرد؛ مثلا بسیاری از اردوهای ما تعطیل شد و خیلی از برنامه‌های مناسکی که می‌توانستیم حضوری برگزار کنیم، لغو شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما به دانشگاه از این نظر نگاه می‌کنیم که دانشگاه فقط آموزش نیست، بلکه یک زیست اجتماعی است که دانشجویان در آنجا تجربه جامعه‌پذیری را یاد می‌گیرند و جامعه‌پذیر می‌شوند و زیست اجتماعی شان در این فضا تقویت می‌شود.

جعفرپور بیان کرد: دانشجویان ارتباطات اجتماعی، تعاملات انسانی و بسیاری از موضوعات را از طریق دانشگاه تجربه می‌کنند؛ به خصوص این که جوان بوده و در سن تجربه و نشاط هستند و در اینجا جامعه‌پذیری صورت می‌گیرد؛ لذا ما از این منظر به دانشگاه نگاه می‌کنیم.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم گفت: از نظر ما این جامعه‌پذیری آسیب دیده و طبیعی است که کرونا به اینها آسیب زده؛ یعنی به شکلی افراد را از محیط‌های اجتماعی دور کرده و فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شده افراد در سطوح مختلف از هم دور شوند. به ویژه کسانی که بیمار شدند و به قرنطینه رفتند، سطح دور شدن این افراد از جامعه بسیار زیاد شد که انکار ناپذیر است و وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه راهیان نور مجازی برگزار شد، اظهار داشت: در آموزش عالی تحرکی انجام شد تا سریع بتوانند آیین نامه‌هایشان را تغییر دهند و فضا را به سمت بستر مجازی ببرند تا کار مجموعه فرهنگی کشور تعطیل نشود، از این رو آموزش مجازی جایگزین آموزش حضوری شد و در حوزه فرهنگی نیز، برنامه‌هایی از جمله اربعین و راهیان نور به سمت فضای مجازی رفت بنابراین اصل کار تعطیل نشد؛ گرچه در کیفیت‌ها افت‌هایی داشتیم.

جعفرپور گفت: در مقابل اینها بعضی از بحث‌های فرهنگی تقویت شد؛ مثلا در حوزه همدلی، مواسات و کمک مومنانه از فعالیت‌ها تقویت شد و همچنین در دانشگاه‌ها اردوهای جهادی تقویت شدند. به خصوص در جاهایی که مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌شد این افراد بر اساس سنت حسنه مواسات، کمک مومنانه و همدلی حرکت کردند و رفتند تا در این مسائل شرکت کنند و در این زمینه افتخارات زیادی کسب کردیم.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم تاکید کرد: اینکه کرونا چنین بحث‌هایی را تقویت کرد و ایثار، گذشت و همدلی را وسعت داد خیلی دیده نمی‌شود. دانشجویانی که رشته‌های علوم پزشکی بودند در همین شرایط سخت دانشگاه را تعطیل نکردند و در بیمارستان‌ها حضور داشته و درمان بیماران را با شرایط سختی که بود به عهده گرفتند.

وی با اشاره به جان فشانی پرستاران در ایام کرونا گفت: همچنین دانشجویان پرستاری و دانشجویانی که رشته‌هایشان با سلامت انسان‌ها ارتباط داشت جان فشانی کردند و این حوزه‌ها تقویت شد. می‌توانیم به کرونا از دو منظر تهدید و فرصت نگاه کنیم؛ تهدید مشکلاتی بود که همگی در جریان هستید و فرصتش همدلی و مسائلی بود که تقویت شدند.

جعفرپور درباره پیگیری معاونت فرهنگی از وضعیت دانشجویان بازداشتی گفت: طی دو سال اخیر در محیط فیزیکی دانشگاه زیاد با این مساله مواجه نشدیم که در این زمینه دچار مشکل شوند ولی ممکن است در سال‌های پیش اتفاقاتی افتاده باشد که آن‌ها داستان های خودشان را دارند. این موضوع را باید از معاون وقت وزیر بپرسید که چه کارهایی انجام دادند یا ندادند. در دو سال اخیر در وزارت خانه چنین موضوعاتی مطرح نشده است.

وی تاکید کرد: ما در کشور چند میلیون دانشجو داریم که هر دانشگاه‌ آیین نامه‌ها، کمیته‌های انضباطی و تصمیمات خاص خود را دارند. کمیته‌های انضباطی عمدتا در معاونت دانشجویی تشکیل می‌شود.

قائم مقام و مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی در امور اجرایی، هماهنگی و مالی وزارت علوم در پایان گفت: حوزه تشکل‌های سیاسی وزارت علوم آیین نامه‌های خاص خود را دارند و دانشجویانی که کارهای سیاسی دانشگاه را مدیریت می‌کنند و جلو می‌برند آیین نامه‌های مشخصی دارند که ما از آن‌ها حمایت می‌کنیم. معمولا در وزارت خانه کمک و همراهی جهت حل مشکل وجود دارد مگر این که موارد خاصی باشد که باید در سطح وزیر نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری شود. در غیر این صورت حمایت وزارت خانه از دانشجویان همیشه هست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز