خبرگزاری کار ایران

هشدار سازمان حفاظت محیط زیست درباره خطرهای خریدوفروش گونه‌های غیربومی گیاهی و جانوری در آستانه نوروز

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۷۸۷۲

در آستانه سال نو سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به خرید و فروش و جابجایی گونه های غیربومی گیاهی و جانوری هشدار داد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست، با توجه به‌روزهای پایانی سال و نزدیکی فصل بهار مریم مغانلو رئیس گروه گیاهی سازمان حفاظت محیط‌زیست از هموطنان خواست از خریدوفروش و جابه‌جایی گونه‌های گیاهی غیربومی مهاجم آبزی در کشور مانند سنبل آبی (Eichhornia crassipes)، کاهوی آبی (Pistia stratiotes) و آزولا (Azolla filiculoides) که زیست آبزی و کنار آبزی را به مخاطره می‌اندازد و با گسترش بر روی سطح آب‌ها به میزان قابل‌توجهی از رشد و گسترش سایر گیاهان آبزی جلوگیری می‌کنند و هرساله معضلات فراوان محیط زیستی را به همراه دارند، جداً خودداری کنند. 

هشدار سازمان حفاظت محیط زیست درباره خطرهای خریدوفروش گونه‌های غیربومی گیاهی و جانوری در آستانه نوروز

وی اظهار کرد: در این روزها رسم دیرینه سبزه گذاشتن برای سفره‌های هفت‌سین راداریم که با استفاده از بسیاری از غلات و حبوبات این سبزه‌ها، رشد می‌کنند و بعد از سیزدهم فروردین در سطح شهرها و طبیعت رها می‌شوند که به‌عنوان زباله چه ازلحاظ زیبایی بصری و چه زیست‌محیطی مشکلات متعددی را به وجود می‌آورد. 

وی افزود: مردم می‌توانند به‌جای سبز کردن حجم زیادی از دانه‌های مختلف و دورریز و هدر رفت این دانه‌ها، از خیساندن بذرهایی که قابلیت خوراکی دارند، مانند بذر انواع سبزی‌ها و همچنین کاشت دانه مرکبات یا نهال کوچکی در گلدان که رشد و سبزینگی آن ادامه داشته باشد و قابل‌انتقال به دامان طبیعت است استفاده کنند. 

وی بابیان این‌که امروزه در تمام دنیا میکروگرین‌ها به دلیل پروتئین و مواد مغذی که دارند بسیار موردتوجه هستند، گفت: می‌توان با کشت انواع بذر سبزیجات به‌عنوان سبزه سفره‌های هفت‌سین و درنهایت استفاده خوراکی از آن‌ها، این سنت را در مسیری درست و به‌گونه‌ای که کمترین اسراف و آسیب به محیط‌زیست را به همراه داشته باشد، هدایت کرد. 

مغانلو تأکید کرد: با توجه به آغاز فصل رویشی و رشد گونه‌های گیاهی، به‌منظور حفظ پوشش گیاهی مناطق مختلف کشور از جمع‌آوری و برداشت بی‌رویه گونه‌های گیاهی خودداری شود، چراکه حذف پوشش گیاهی کشور منجر به‌عدم جذب بهتر آب در سطح خاک می‌شود و زمینه ایجاد سیلاب، تخریب و فرسایش خاک را به همراه دارد. 

وی گفت: همچنین برخی از گونه‌های گیاهی اثر طبیعی ملی در کشور که دارای زیبایی فوق‌العاده‌ای هستند مانند لاله واژگون (Fritillaria imperialis) و سوسن چلچراغ Lilium ledebourii در این فصل از سال، به دلیل سودجویی برخی از افراد به‌صورت شاخه بریده و در بعضی‌اوقات به‌طور کامل از پایه کنده می‌شوند و همراه پیاز آن در سطح معابر شهری به فروش می‌رسند که این امر موجب تهدید جمعیت این‌گونه‌ها در رویشگاه‌های طبیعی خود می‌شود. 

وی اظهار داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در این روزهای پایانی سال نیز با همکاری سایر ارگان‌ها نظارت کامل بر روی خریدوفروش گونه‌های مهاجم و همچنین گونه‌های اندمیک و منحصربه‌فرد را به‌منظور حفظ محیط‌زیست و جلوگیری از ایجاد آسیب‌های احتمالی به زیستگاه‌های طبیعی در دستور کار خود قرارداده است. 

سید مهدی مصطفوی رئیس گروه جانوری دفتر موزه ملی تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیکی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره خریدوفروش گونه‌های جانوری غیربومی گفت: متأسفانه در سال‌های پیش مشاهده‌شده است که در آستانه سال نو گونه‌های غیربومی مانند لاک‌پشت پشت گوش قرمز و ماهی قرمز به‌وفور در بازارها خریدوفروش می‌شود. 

وی توضیح داد: لاک‌پشت پشت گوش قرمز که از سال ۲۰۰۰ ورود آن به کشورهای اتحادیه اروپا ممنوع شده است رقیب لاک‌پشت برکه‌ای و لاک‌پشت فراتی که در طبیعت ایران وجود دارند محسوب می‌شود و نباید وارد اکوسیستم کشورمان شود. ماهی قرمز نیز گونه‌ای غیربومی است که در صورت رهاسازی آن در آب، سبب افزایش آلودگی و تیرگی آن، از بین بردن گیاهان آبزی و رقابت تغذیه‌ای با سایر ماهیان بومی خواهد شد. 

مصطفوی خاطرنشان کرد: بااینکه مردم خرید این گونه‌ها را از روی مهربانی و حس مثبت انجام می‌دهند اما این کار صدمات جبران‌ناپذیری را برای اکوسیستم کشور در پی خواهد داشت. از مردم درخواست می‌شود که از خرید گونه‌های یادشده و همچنین از گونه‌های خزندگان و دوزیستانی همچون مار آبی و سمندر که جزء ذخائر ژنتیکی کشور محسوب می‌شوند، خودداری کنند چراکه خرید این جانوران بافرهنگ و سنت اصیل ایرانی نامأنوس است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز