خبرگزاری کار ایران

آمار دز سوم واکسیناسیون هنوز به ۳۰ درصد نرسیده است/ حفظ حرمت جامعه پزشکی خط قرمز ماست

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۳۳۰

رییس سازمان نظام پزشکی گفت: احدالناسی چه در مسئولین چه در رسانه و در دستگاه‌های قانون گذار حق ندارد به بهانه‌ای جامعه خدوم پزشکی را مردم اهانت قرار دهد، زیرا ظلم به مردم، کشور و ظلم به پزشکان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمد رییس زاده»، رییس سازمان نظام پزشکی در نشستی خبری گفت: سیر کاهشی پیک ششم را پشت سر گذاشته‌ایم که از تاثیرات واکسیناسیون گسترده بود. متاسفانه آمار دز سوم هنوز به ۳۰ درصد نرسیده است. درحالی که دز سوم بیش از ۹۰ درصد شدت بیماری کاسته و ۸۰ درصد از مرگ‌ها براثر آن کاسته می‌شود.

او افزود: سازمان در مرکز مثلثی است که باید در هماهنگی با قانون گذار و مردم و جامعه پزشکی قرار بگیرد تا جامعه بتواند به نحو احسن از خدمات آن استفاده کند. کارهایی که در نظام پزشکی انجام شد بر همین محور بود. درارتباط با دستگاه‌های قانون گذار ارتباطات خودمان را با مجلس محترم، وزارت بهداشت، قوه قضاییه، اصحاب رسانه ارتقا دادیم.

رییس زاده گفت: در بحث ارتباط با مردم تلاش بر این بود که ذات حقیقی جامعه پزشکی که خدمت‌گذاری است جدی شود.   مبنا بر این است که از ظرفیت تک تک اعضای جامعه پزشکی و از این پتانسیل فوق العاده برای خدمت‌گذاری قرار شد در نقاط محروم کشور در قالب تیم‌های جهادی از پزشکان استفاده شود. نظام پزشکی تعدادی تیم طراحی کرده و از ظرفیت آن برای ارائه خدمت استفاده شود که در سال آینده به مرحله اجرا خواهد رسید تا از پتانسیل جامعه پزشکی برای خدمت‌گذاری استفاده شود.

او افزود: تلاش می‌کنیم کیفیت خدمات ارائه شده به مردم ارتقا پیدا کند و تعامل جامعه پزشکی با احترام باشد و از بعضی از ناملایماتی جامعه پزشکی جلوگیری شود که هیچکدام از مردم ما در مراجعه به حوزه سلامت دچار مشکل نشوند. کارگاه‌های آموزشی نیز برگزار شده است که خطاها و قصورات جامعه پزشکی را در ارائه خدمت به مردم کاهش دهیم تا هم از این خطاها پیش گیری شود و هم قصوری رخ داد حقی از کسی ضایع نشود. دربحث تعامل خوبی که با قوه قضاییه برقرار کردیم تا قضات پرونده‌های پزشکی آموزش‌هایی دیده و  خود پزشکان نیز آموزش ببینند که از خطاها پیشگیری کنند. در پیشگیری از خطاها و بی‌اخلاقی‌های بسیار اندک تلاش میکنیم حقی از مردم ضایع نشود.

او افزود: حفظ حرمت جامعه پزشکی خط قرمز ماست. احدالناسی چه در مسئولین چه در رسانه و در دستگاه‌های قانون گذار حق ندارد به بهانه‌ای جامعه خدوم پزشکی را مردم اهانت قرار دهد، زیرا ظلم به مردم، کشور و ظلم به پزشکان است. نمی‌گوییم انتقاد نکنند، بلکه استثنائات را مبنای توهین به همه قرار دهند قابل قبول نیست.

وی بیان کرد: در هر صنفی تخلفاتی وجود دارد. کسی نمی‌گوید تخلفی در این حوزه نیست اما میزان تخلفات تقریبا نزدیک به صفر است. البته رایزنی‌هایی هم با افراد هتاک هم داشتیم و برخورد و شکایت هم کردیم و برای ما اصل بسیار مهم این که از ارزش وشان حقیقی جامعه پزشکی دفاع کنیم. مواردی بوده که برخوردها با پزشکان حتی فیزیکی بوده است که به صورت جدی از طریق ناجا پیگیری کردیم.

رییس زاده گفت: مساله دیگر ما مشکلات معیشتی پزشکان از جمله تعرفه‌های خدمات پزشکی است. درارتباط با مشکلات رزیدنت‌ها و مالیات نیز رایزنی‌های متعددی انجام شد که تیمهای کارشناسی ما به جد در حال پیگیری آن هستند.

او افزود: در حوزه علمی و کسب مرجعیت علمی در منطقه کارهای مفصلی انجام شد. در آموزش بیماری کرونا دومین کنگره سراسری آموزشی کشور برگزار شد و ۲۷۰۰۰ نفر ثبت نام کردند که یک رکورد در برگزاری کنگره آموزشی است. هدف این است که پزشکان در استفاده از شیوه‌های جدید درمان کرونا بروز شوند. تقویت نشریات فارسی و انگلیسی سازمان از کارهای مهم ماست. در حوزه رزیدنت ها، دفتر ویژه‌ای برای آموزش رزیدنت‌ها تاسیس کردیم.

رییس زاده گفت: تعرفه‌های پزشکان در سال آینده را شورای عالی بیمه به سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده است و برنامه باید بررسی کارشناسی برروی آن انجام داده و به هیات وزیران اعلام کند. هنوز عددی از سازمان برنامه و بودجه به هیات وزیران ارجاع نشده است.

او افزود: با وزیر و معاون رییس سازمان غذا و دارو جلسات متعددی داشتیم. قرار بر این بود که شیوه نامه ی آیین نامه اجرایی داروخانه مورد بررسی قرار گرفته و عوارض آن به حداقل برسد اما هنوز نتیجه عملی مشاهده نشده است.

رییس زاده گفت: نسخه الکترونیکی جزوی از پرونده الکترونیکی سلامت است که باید عمده آن اجرا شود. نظام پزشکی هم نظرش این است که قانون اجرا شود. همه زیرساخت ها برای اجرا نسخه نویسی الکترونیک فراهم نیست که باعث ایجاد زحمت برای مردم و همکاران خواهد شد. رویکرد سازمان یک رویکرد مثبت و تعاملی بود اما زیرساخت ها برای امنیت کار فراهم نیست. بحث های امنیتی سازمان بیمه نیروهای مسلح حساس تر از بقیه است. این به خوبی نشان می‌دهد که امنیت نسخه الکترونیک به صورت صددرصد فراهم نشده است.

او افزود: اجرای امضا الکترونیک پزشکان برعهده سازمان نظام پزشکی است. سازمان برنامه و بودجه بودجه ای را برای این کار اختصاص دادند و مجلس نیز کمک کردند که تکالیفی که به عهده سازمان گذاشته بود و سازمان در سال آینده در اسرع وقت امضای الکترونیک را اجرا خواهد کرد که تا حد زیادی امنیت آن را تضمین کند.

رییس زاده گفت: مراکز و بیمارستانهای خصوصی درمورد کرونا همکاری خوبی در موج ششم داشتند. آقای حیدری معاون بهداشت قبل از موج ششم تاکید کردند که مطب‌های خصوصی در ردیابی بیمار و ارجاع نقش مهمی دارند. بالای ۱۱۵ هزار مطب در سطح کشور داریم که تعامل خوبی در این موج داشتند.

او افزود: در بحث شهدای سلامت ۲۰۰ شهید از شهدای مدافع سلامت داریم که بالای ۶۰ درصد آنها پزشک هستند که در این دو یا سه سال بیش از سه برابر شهدای پزشک دفاع مقدس بود. جلسه ای با آقای قاضی زاده داشتیم و قرار شد کارگروه مشترکی برای شهدای مدافع سلامت برگزار شود.

رییس زاده گفت: بودجه مصوب شده برای اجرای نسخه الکترونیک ۸۰ میلیارد تومان و حداقلی است که برای اجرای امضای الکترونیک برای ۳۵۰ هزار عضو سازمان لازم است. این ۵۰ درصد بودجه ای است که ما برآورد کرده بودیم.

او افزود: امسال تعداد قابل توجهی از ظرفیت های دستیاری پر نشد. درصورتی که دستگاه های مسئول و مدیران به این مطلب مهم عنایت داشته باشند که امید را در جامعه پزشکی به ویژه دستیاران زنده کنند، مشکلات ما برطرف خواهد شد. نکته ای که ما بر آن تمرکز کردیم افزایش امید در جامعه رزیدنتی است که نهادهای مختلفی در این افزایش امید می توانند دخیل باشند.

رییس زاده گفت: ناامیدی را نباید ترویج کنیم. موانع ناامیدی را باید برطرف کنیم. گاهی برنامه هایی از تلویزیون پخش می‌شود که پزشک دزد است و فرار مالیاتی دارد و... . رزیدنت میگوید جامعه چنین قضاوتی را از ما دارد درحالی که با حداقل حقوق که قرار است از سه و نیم میلیون به شش میلیون تومان برسد و به سختی زندگی شان را اداره میکنند و به این صورت ناامید میشوند. یکی از مسائل مهمی که درمورد رزیدنت ها وجود دارد مسائل معیشتی است. جایی سراغ ندارید ۱۵ هزار کارگر با کمتر از حداقل حقوق قانونی خدمت کنند. در کنارش فشارهای اموزشی ، درسی و مسئولیت بیماران نیز وجود دارد. مجلس باید عنایت داشته باشد و میتوانند سقفی از اعتبارات را برای وام قرض الحسنه برای این قشر اختصاص دهند که باوجود پیگیری ها در تحقق آن موفق نشدیم. اما با موسسات بانکی به تفاهم رسیدیم که وام هایی قرض الحسنه به این افراد اختصاص یابد. مشکلاتی که رزیدنتها در ضوابط آموزشی شان دارند و رعایت شان و شئون آنها گام سومی است که رفع مشکلات در آن باعث افزایش امیدشان میشود.  

او افزود: هر جا از جامعه پزشکی میخواهند صحبت کنند فقط تکالیف آن ها را یادآوری میکنند. یک مورد را به یاد بیاورید که حق و حقوق را در نظر گرفته باشند. یکبار به مشکلات جامعه پزشکی بپردازید. این انصاف نیست. چرا نباید حق تعرفه گذاری خودمان را نداشته باشیم. حتی از بیماری که آزاد مراجعه میکند نمیتوان تمام تعرفه واقعی را از نظر قانونی از او گرفت. کجای دنیا به این صورت است؟ ۳۰۰ هزار مراجعه به این شکل داریم. اگر ما صنفیم باید مثل بقیه مشاغل تعرفه مان را تعیین کنیم.

رییس زاده گفت: صحبت از فرار مالیاتی گسترده پزشکان از جمله ظلم هایی است که به جامعه پزشکی میشود. کسی آمار دقیقی از درآمدهای پزشکان ندارد که از فرار مالیاتی آنها صحبت شود. برخی با ضرب و تقسیم بسیار نادرست اعدادی را اعلام کردند که باید در پیشگاه خدا پاسخگو باشند. قطعا جامعه پزشکی از منظم ترین اقشار در پرداخت مالیات است. هر پزشک ده درصد علی الحساب به سازمان امور مالیاتی میپردازد و در هیچ سازمانی این میزان دقت وجود ندارد. آمار فرار مالیاتی بسیار ناچیز و اندک است. اکثر اعضای سازمان در داروخانه ها و مراکز دیگر هستند که همه اینها کارت خوان دارند. در مطب ها هم همه همکاران ما کارمندان دارند اما تخلف ها اصلا آمار قابل توجهی نیست. اگر همه جامعه پزشکی از نظر قانونی ملزم به داشتن کارتخوان هستند، همه اقشار دیگر نیز باید ملزم به داشتن کارتخوان باشند. از طرفی مطب ها کمتر از یک سوم ارائه دهندگان خدمات پزشکی هستند و عدد قابل توجهی را تشکیل نمی‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز