خبرگزاری کار ایران

"زکات" پرداختی مردم کجا خرج می‌شود؟

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۳۳۳۴

​مدیرکل کمیته امداد استان تهران با بیان اینکه استان تهران رتبه نخست جمع آوری زکات واجب را در سطح کشور دارد گفت که زکات جمع آوری شده در جهت تأمین جهیزیه نوعروسان، امور درمانی، خرید و ساخت مسکن، پروژه‌های عمرانی و امور معیشتی هزینه شده است.

به گزارش ایلنا، صبح امروز چهارشنبه یازدهم اسفندماه نشست شورای زکات استان تهران با حضور محسن منصوری استاندار تهران، سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران و حجت الاسلام والمسلمین سید علی چراغی، امام جمعه شهرستان ری و رئیس شورای زکات استان تهران و سایر مسئولان در استانداری تهران برگزار شد.

سیدابوالفضل پرپنچی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران در این نشست با ارائه گزارش عملکرد زکات استان تهران، گفت: در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۰، ۸۷ میلیارد تومان زکات نقدی و غیرنقدی جمع آوری شده است که این مبلغ نسبت به سال گذشته در همین مدت زمان ۳۶ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه استان تهران رتبه نخست جمع آوری زکات واجب را در سطح کشور دارد، افزود: زکات جمع آوری شده در جهت تأمین جهیزیه نوعروسان، امور درمانی، خرید و ساخت مسکن، پروژه های عمرانی  و امور معیشتی هزینه شده است.

پرپنچی با بیان اینکه امسال ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زکات فطره جمع آوری شده است، بیان کرد: این مبلغ نسبت به سال گذشته ۶۴ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران به اقدامات این نهاد در جهت فرهنگ سازی و آموزش در حوزه زکات اشاره کرد و افزود: در این جهت بالغ بر ۱۱۷ جلسه شورای زکات در سطح شهرستان های استان، ۱۹۸ جلسه در بخش ها و روستاها برگزار شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در این مدت زمان ۱۱۲ همایش به منظور آموزش و تجلیل از مؤدیان زکات در سطح استان تهران برگزار شده است.

پرپنچی با تأکید بر همکاری فرمانداران و بخشداران برای برگزاری بهتر و همکاری متداول با روسای زکات استان و شهرستان ها، گفت: در این جهت نیز به صورت فصلی به استانداری تهران گزارش ارائه شود.

مدیرکل کمیته امداد استان تهران به تبلیغ رسانه ای و بیلبورد توسط  شورای شهر و شهردار، گفت و گو  با بزرگان شهر و اعضای شورای زکات و پخش در اخبار و شبکه  پنج سیما اشاره کرد و افزود:  ارتباط و جلسات متعدد جهاد کشاورزی و دبیرخانه استان و شهرستان ها برای هماهنگی بهتر و جذب زکات، برگزاری حداقل یک همایش جامع زکات با حضور روسای تمامی دستگاه های عضور شورای زکات استان و شهرستان ها جهت تبیین شرح وظایف و بررسی عملکرد انان در حوزه زکات) همایش اعضای شورای زکات و برگزاری جلسات ائمه جمعه) بعنوان روسای شورای زکات در شهرستان ها و بخش ها (در استان حداقل هر شش ماه یکبار مورد نیز مورد انتظار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کمیته امداد، محسن منصوری، استاندار تهران نیز در این جلسه با اشاره به اهمیت زکات، گفت: حضور نهادهای دیگری از جمله حوزه علمیه، ارشاد، امور مساجد، اوقاف و غیره در این جلسه ضروری است بنابراین در درجه اول پیشنهاد بازنگری در ساختار و ترکیب جلسه مطرح می شود تا تمام نهادهای ذی ربط درگیر موضوع شوند.

وی ادامه داد: تحلیل شرایط مطلوب نیز اهمیت زیادی دارد تا برآورد شود که چقدر فاصله داریم، چراکه شرایط فعلی پرداخت زکات خوب نیست و باید شرایط مطلوب ترسیم شود تا بتوانیم اقدامات موثر را پیگیری کنیم.

منصوری تأکید کرد: به فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان تهران تاکید می شود تا در این زمینه فعال عمل کنند و فعایت شهرداران نیز در این زمینه حائز اهمیت است.

استاندار تهران گفت: فرهنگ سازی و الگوسازی در زمینه پرداخت زکات اهمیت زیادی دارد، ضمن اینکه منابع حاصل از زکات باید در همان محل هزینه شده و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در شورای فرهنگ عمومی استان نیز این موضوع به طور جدی پیگیری می شود، انتظار می رود مسئولین صدا و سیما نیز در حوزه های ملی و استانی برای پیگیری این امر فعال‌تر عمل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز