خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

صنعت دخانیات کشور سالی ۱۰ هزار میلیارد تومان سود خالص دارد/ انتقاد از افزایش تعداد واحدهای تولیدی محصولات دخانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۰۵۰

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: بسیار مایه تاسف است که وزیر صمت به رییس مجلس نامه می‌نویسد که من مخالف افزایش مالیات سیگار هستم.

«محمدرضا مسجدی» دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مخالفت مجلس شورای اسلامی با افزایش مالیات سیگار در سال آینده گفت: انتظار داریم مجلس انقلابی که قطعا به فکر سلامت مردم است، مهم‌ترین عوامل زیان بخش و خطرساز سلامت مردم را بیشتر مورد توجه قرار دهد.یکی از مهم‌ترین اقدامات در مبارزه با دخانیات، افزایش مالیات است، به نحوی که اینقدر سیگار گران شود که جوانان و کسانی که کم درآمدتر هستند، کمتر به سمت مصرف دخانیات بروند و آن‌هایی که پولدارتر هستند، این دخانیات را به قیمت گران‌تر بخرند و مالیات آن به بیت المال برسد و خرج سلامت مردم شود. 

او افزود: در سال ۱۳۸۴، کشور ما عضو معاهده جهانی کنترل دخانیات شده است. معاهده کنترل دخانیات توافق نامه‌ها و اصولی دارد که براساس این بندها و اصول هر شش ماه یکبار کشورها پایش می‌شوند. یکی از مهم‌ترین اهرم‌های آن، وضعیت مالیات بر دخانیات است. 

مسجدی گفت: بارها و بارها سازمان بهداشت جهانی و بانک جهانی اعلام کرده‌اند که یکی از ضعیف‌ترین نرخ‌های مالیات دخانیات در دنیا مربوط به ایران است و در منطقه نیز پایین‌ترین نرخ مالیات را داریم؛ یعنی نرخ مالیات دخانیات ما در مقایسه با پاکستان، اردن، مصر، عراق بسیار پایین‌تر است. 

او افزود: دو اتفاق در کشور درحال رخ دادن است، نخست اینکه سیگار روز به روز درحال گران شدن است. مردم سیگار را گران‌تر می‌خرند. البته این افراد جمعیتی درحدود ۸ میلیون نفر را تشکیل می‌دهند. بهمن ماه سال گذشته را اگر با بهمن ماه امسال مقایسه کنیم، سیگار بین ۳۰ تا ۱۲۰ درصد گران‌تر شده است، اما هیچ قسمت آن عاید مالیات کشور نمی‌شود و فقط به جیب عده‌ای واسطه، دلال و تولیدکننده می‌رسد. من تعجب می‌کنم که برق آب، گاز، برنج، شکر، روغن و به طور کلی قوت لایموت مردم گران می‌شود اما زمانی که مساله مالیات دخانیات به میان می‌آید، مجلس و دولت عقب نشینی می‌کنند. 

مسجدی گفت: ماده ۸ قانون جامع کنترل دخانیات مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی می‌گوید دولت هرسال مکلف است ده درصد از طریق افزایش مالیات، قیمت مواد دخانی را افزایش دهد. اگر از آن سال ده درصد قیمت دخانیات بالا می‌رفت، مالیات دخانیات باید تاکنون ۱۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد؛ یعنی حتی مجلس به مصوبه خودش نیز عمل نکرده است. وزیر صمت نیز نامه می‌نویسد که من مخالف افزایش مالیات هستم.می‌گویند برای اینکه قاچاق زیاد می‌شود.

او با اشاره به افزایش تعداد واحدهای تولید دخانیات در کشور گفت: معنی این مساله چیست؟ این‌ها اگر سود نمی‌کنند که نمی‌آیند تولید کنند. معلوم می‌شود سیگار سود فراوانی دارد. صنعت دخانیات کشور سالی بالای ده هزار میلیارد تومان فقط سود خالص دارد.

او در واکنش به گفته یکی از نمایندگان موافق حذف عوارض سیگار در آینده که گفته بود «نباید کاری کنیم که سیگار در کشور از شیشه، تریاک و هروئین گرانتر شود»، افزود: اینکه می‌گویند نباید سیگار گران‌تر از مواد مخدر شود عذر بدتر از گناه است. بروید و کاری کنید جوانان به سمت اعتیاد نروند. مواد مخدر در دسترس است و جوانان ما  قلیان می‌کشند و بعضا در آن مواد افزودنی است و معتاد می‌شوند. دخانیات و مواد مخدر از هم جدا نیستند و در یک دایره مشترک قرار دارند. یعنی اگر مالیات سیگار را کم کردند، سال دیگر دسترسی مردم به مواد مخدر کمتر خواهد شد؟! مجلس با چه استدلالی این موارد را مطرح می‌کند؟ 

او افزود: می‌گویند افزایش مالیات دخانیات باعث افزایش قاچاق می‌شود. در کجای دنیا قاچاق زیاد شود، جلوی مالیات را می‌گیرند؟ سازمان بهداشت جهانی که متولی مبارزه با دخانیات است، اعلام کرده ۱۱ فرمول برای کنترل قاچاق در دنیا وجود دارد. کدام یک از این روش‌ها در ایران به کار برده می‌شود؟ وقتی به این راهکارها عمل نمی‌ کنیم، گفته می‌شود اگر مالیات سیگار را زیاد کنیم، مواد مخدر ارزان‌ تر می‌شود.

مسجدی گفت: در حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان و ۳ تا ۴ درصد زنان در ایران سیگاری هستند. سن مصرف به صورت مرتب درحال پایین آمدن است. زمانی سن مصرف ۱۸ سال بود، بعد به ۱۴ سال رسید، اما الان می‌بینیم به ۱۰ تا ۱۲ سال رسیده است. دانشجویان و محصلان و دختران ما متاسفانه به سمت قلیان کشیده می‌شوند و این مایه تاسف است. سالانه ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار بیمار سرطانی در کشور وجود دارد و باید بدانیم فقط مبارزه با دخانیات، میزان بروز سرطان در کشور را تا یک سوم کم می‌کند. ما درحال مبارزه با سرطان هستیم اما متاسفانه می‌بینیم در مساله عوارض دخانیات اینگونه عقب نشینی می‌کنند. 

او درارتباط با وضعیت عرضه دخانیات توسط فروشنده‌ها گفت: قوانین و آیین نامه‌هایی در زمینه نحوه عرضه دخانیات در کشور داریم که کسی به آن عمل نمی‌کند. در زمان تصدی آقای قالیباف در اجلاس کلان پایتخت‌های دنیا وی اعلام کرد که ما می‌خواهیم تهران، کلانشهر بدون دخانیات شود. خوشبختانه شهرداری اخیرا جدیت به خرج داده است و اعلام کرده‌اند این مساله را پیگیری خواهند کرد. 

مسجدی گفت: در شهر بدون دخانیات عرضه و مصرف باید قانونمند شود و باید کاری کنیم که عرضه و تقاضا به خصوص در کودکان کمتر شود. براساس آن عرضه کننده قانونی دخانیات کیوسک‌ها نیستند، فروشنده باید پروانه داشته باشد و بابت پروانه‌اش مالیات بدهد. چند درصد اماکن فروش دخانیات این نکات را رعایت می‌کنند؟ ما بهترین آیین نامه‌ها و قوانین را داریم اما به آن‌ها عمل نمی‌کنیم. 

مسجدی در انتها افزود: از سال ۱۳۶۲، جمعیت مبارزه با دخانیات در حال فعالیت است و تلاش می‌کند. انتظار حمایت بیشتر دولت و مجلس را برای حفظ سلامتی مردم داریم. این بسیار مایه تاسف است که وزیر صمت به رییس مجلس نامه می‌نویسد که من مخالف افزایش مالیات سیگار هستم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز