خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با ایلنا:

موازی کار در اعطای مجوز به سازمان‌های مردم نهاد/ بیشترین مطالبه سمن‌ها درباره موضوعات محیط زیست و آسیب‌های اجتماعی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۱۹۰۰

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به فعالیت بیشتر سمن‌های حوزه محیط زیست نسبت به سایر سمن‌ها گفت: همه سمن‌ها در حوزه‌های خودشان فعال بودند ولی آن‌هایی که نمود بیشتری داشته سمن‌های حوزه زیست محیطی بوده‌اند.

«سید کریم حسینی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی و نایب رییس دوم این کمیسیون در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره بررسی وضعیت امروز سمن‌ها در کشور بیان کرد: وجود و حضور سمن‌ها فرصتی طلایی و بسیار خوبی برای دولت‌ها در کل جهان است، در کشور ما هم اگر به سمن‌ها میدان داده شده و فضای فعالیت آن‌ها بیشتر شود قطعاً در کمک به دولت و کمک به توسعه و پیشرفت کشور می‌توانند در هر حوزه‌ای بنا به رسالت و موضوعی که در آن فعال هستند کمک کننده باشند.

وی افزود: اغلب کارشناسان امر و ما که به یک شکلی در فعالیت‌های ذاتی خود با سمن‌ها برخورد می‌کنیم؛ می‌بینیم که جایگاهی که سمن‌ها باید داشته باشند، یا آن میدانی که باید در آن فعالیت کنند و آن همراهی دولت که باید نسبت به سازمان‌های مردم نهاد وجود داشته باشد، نمره خوبی کسب نکرده است.

حسینی در توضیح اینکه چرا سمن‌ها نمره خوبی ندارند، گفت: اینکه دلیل چیست و مقصر چه کسی است می‌توان گفت هر کسی با کمیت بیشتر و کمتر سهمی درعدم بروز و ظهور سمن‌ها داشته است. البته بخشی از کار هم به خود سمن‌ها برمی‌گردد، بعضا موازی کاری هم در تشکیلات سمن‌ها دیده می‌شود، مثلاً متولیان امر و مجوز دهندگان به سمن‌ها چند حوزه کاری هستند و یک موازی کاری در صدور مجوزها در نوع فعالیت‌ها وجود دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: در برخی از مقاطع مهم حوزه‌های مختلف دولتی از سمن‌ها به عنوان اینکه عریضه را پر کنند یا سپردن یک بخشی از وظایفی که در قانون یا در فعالیت‌ها خودشان برعهده دارند، اجازه دادند تا چند سمن در آن حوزه فعالیت داشته باشند.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: ماهیت و فلسفه وجودی سمن‌ها اینگونه است که آن‌ها باید سازمان‌هایی غیر انتفاعی و غیر دولتی باشند، اما این رسالت به درستی توسط خود سمن‌ها انجام نمی‌شود. یک بخشی از آن هم به دولت برمی‌گردد که دولت در برخورد با آن‌ها باید انتظاراتی داشته باشد و این انتظارات با توجه به فلسفه وجودی سمن‌ها باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سمن‌ها چقدر در عرصه‌های مختلف موفق بوده‌اند و از نظر شما در کدام حوزه توانسته‌اند نقش پررنگ‌تری ایفا کنند؟ گفت: همه سمن‌ها در حوزه‌های خودشان فعال بودند ولی آن‌هایی که نمود بیشتری داشته سمن‌های حوزه زیست محیطی بوده‌اند. سایر سمن‌ها را واقعاً در رتبه اول قرار ندادند که بتوان گفت نسبت به بقیه موفق عمل کردند یا نه.

حسینی در واکنش به این موضوع که برخی سمن‌ها از اینکه جدی گرفته نشده و بستر لازم برای فعالیت آن‌ها فراهم نشده است، گفت: اگر سمن‌ها واقعاً مستقل عمل کنند و بتوانند یک ارتباط معناداری با هم داشته باشند و پیام خودشان را به طرف‌هایی که باید به آن توجه داشته باشند که بخشی از آن دولت و مسئولین هستند، برسانند وضعیت برای آن‌ها بهتر از قبل خواهد شد.

نایب رئیس دوم کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تثبیت جایگاه سمن‌ها در کشور گفت: از لحاظ قانونی و میزان فعالیت‌ها سمن‌ها تا کنون توانسته‌اند جایگاه خودشان را تثبیت کند. آن‌ها توانستند جایگاه خود را تثبیت کنند اما از این جهت که مورد قبول واقع شوند ولی این مقبولیت تا حدی هست که فقط به فعالیت آن‌ها میدان داده شود. اینکه حالا این مقبولیت با توجه به ایده‌هایی که سمن‌ها دارند بخواهد به مرحله عملی شدن برسد فعلاً با آن فاصله دارد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در پاسخ به این سوال که عمده مطالباتی که از سوی سمن‌ها به مجلس ارائه می‌شود چیست؟ گفت: سمن‌ها در حوزه‌هایی که ما با آن‌ها سر و کار داشته‌ایم معمولاً مطالبه‌شان باور داشتن به آنها بوده است. در نوع کار بیشتر مسائل زیست محیطی و مسائل اجتماعی دغدغه آن‌ها است؛ به ویژه در مسئله اجتماعی موضوع آسیب‌های اجتماعی و در ذیل آن بحث جوانان، ازدواج و زنان مورد اهمیت و مطالبه سمن‌ها است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز