خبرگزاری کار ایران

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم:

«تسویه‌حساب» وام دانشجویی قبل از رسیدن زمان تقسیط بدون کارمزد خواهد بود/ برخی افراد از ۲۰ سال پیش تاکنون وام خود را تسویه نکرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۸۲۴۰

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم گفت: مبالغی که با عنوان وام به دانشجویان پرداخت شده یک سری خسارات مربوط به تاخیر در پرداخت طی سال‌های گذاشته دارد. مثلا ما دانش آموختگانی داریم که ۲۰ سال است وام گرفته اما به هر دلیلی آن را پرداخت نکرده‌اند.

«صمد حاجی جباری» معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره پوشش طرح بخشودگی صندوق رفاه دانشجویان اظهار داشت: در خصوص بخشودگی وام دانشجویی، اصل وام را نمی‌توان بخشید ولی طرح عید تا عید از ۱۲ تا ۲۲ بهمن و سپس تا ۳۰ بهمن برای بخشودگی در نظر گرفته شده است یعنی آن مبالغی که باید پرداخت می‌شده ولی هنوز پرداخت نشده است مورد توجه این طرح است.

وی خاطر نشان کرد: مبالغی که با عنوان وام به دانشجویان پرداخت شده یک سری خسارات مربوط به تاخیر در پرداخت طی سال‌های گذاشته دارد. مثلا ما دانش آموختگانی داریم که ۱۵.۱۸ و حتی ۲۰ سال است وام گرفته اما به هر دلیلی آن را پرداخت نکرده‌اند. یک بخشی از این طرح شامل این گونه افراد است.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم در ادامه گفت: اگرچه طی این سال‌ها از میزان ارزش پول کاسته شده است اما ما می‌گوییم اگر به هر دلیلی وام پرداخت نشده، افراد مراجعه کنند تا ما وضعیت آن‌ها را بررسی کنیم.

حاجی جباری تاکید کرد: جریمه دیرکرد یا خسارات ناشی از پرداخت شامل طرح بخشودگی صندوق رفاه خواهد شد. برخی افراد با هماهنگی می‌توانند مبلغ وام را به صورت کامل پرداخت کنند اما برای سایر افراد که توان پرداخت یکجا را ندارند تقسیط مجدد صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: برخی از دانشجویانی هم که درس آن‌ها تمام شده و سال‌های آخر تحصیل هستند، بنا دارند که وام را به طور کلی تسویه حساب کنند، حتی دانشجو اگر قبل از رسیدن به زمان شروع تقسیط، وام خود را تسویه کند بدون هیچ کارمزدی با او تسویه خواهد شد.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم گفت: بنابراین اگر دانشجویی در ترم‌های آخر تحصیل خود قرار دارد و می‌تواند تسویه حساب کند، کارمزد جریمه دیگر شامل او نخواهد شد و می‌تواند عین مبلغی که دریافت کرده است را بازگرداند.

حاجی جباری درباره تمدید زمان طرح بخشودگی صندوق رفاه در راستای تسویه وام دانشجویی گفت: درخواست‌های زیادی از سوی دانشجویان و دانش آموختگان از طرح بخشودگی وام دانشجویی جهت تمدید آن وجود داشته است. معمولا خیلی از افراد یا کارکنان به خاطر اینکه حقوق پرداختی دولت آخر ماه واریز می‌شود درخواست تمدید را داشتند.

وی افزود: طرح بخشودگی وام دانشجویی از ۱۲ تا ۲۲ بهمن بود که از ۲۲ تا ۳۰ بهمن تمدید شد اما بنا داریم جهت همکاری با این گروه از افراد، مجدد زمان طرح را تا دهم اسفند ماه مقارن با مبعث پیامبر (ص) تمدید کنیم.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم تاکید کرد: امیدواریم افراد بتوانند در این مدت با توجه به درخواست‌هایی که داشتند از فرصت باقیمانده استفاده کنند و بتوانند از حمایت‌های صندوق رفاه دانشجویی بهره‌مند شود. پس از اینکه مهلت تمدید تمام شد می‌توان اعلام کرد، دقیقا چه تعداد دانشجو مشمول طرح بخشودگی وام دانشجویی شده‌اند.

حاجی جباری در پاسخ به این سوال که با توجه به وضعیت معیشتی چقدر درخواست وام‌های دانشجویی از جمله وام شهریه و ودیعه مسکن نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است؟ گفت: ما در جهت درک شرایط روز جامعه و وضعیت معیشتی خانواده‌ها و دانشجویان تلاشمان بر این بود که وام دانشجویی را به نوعی به روزرسانی کنیم. بنابراین در یک دو سال اخیر مبالغ وام‌ها رشد مناسبی داشته است.

وی بیان کرد: البته مبالغ وام یک افزایشی داشت که ما در ابتدای سال ۱۴۰۰ طرحی را عنوان کردیم تا بتوانیم دوباره مبالغ وام‌ها را افزایش دهیم. در نهایت برای شروع سال تحصیلی مجددا ۳۰ درصد وام‌هایی که افزایش یافته بود را بالا بردیم. البته پیش از آن ۳۰ درصد که ما طرحش را داده بودیم، یک افزایش حدود ۵۰ درصدی برای وام‌ها داشتیم.

معاون امور دانشجویان صندوق رفاه وزارت علوم در پایان گفت: همچنین مبالغ وام برای دانشجویان دکتری افزایش داشته و از ابتدای سال ۱۴۰۰ تقریبا نزدیک ۵۰ درصد مبلغ وام‌ها افزایش پیدا کرده بود. سپس مجددا مبلغ وام برای دانشجویان دکتری که قبلا ۷۰۰ هزار تومان بود به یک میلیون رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز