خبرگزاری کار ایران

وزیر علوم:

سرمایه‌گذاری در علم و فناوری، لازمه اقتصاد مقاومتی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۸۹۴۲

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در علم و فناوری لازمه اقتصاد مقاومتی است، گفت: اقتصاد باید دانش‌پایه و علم‌بنیان باشد و تنها در این صورت است که می‌توانیم با نوآوری نیازهای خود را تامین و محصولاتی تولید کنیم که رقابت ناپذیر باشند و این رمز پیروزیست.

به گزارش ایلنا، محمدعلی زلفی‌گل در مراسم تکریم از خدمات هوشنگ طالبی رئیس سابق دانشگاه اصفهان و معارفه هرسیج به عنوان سرپرست جدید این دانشگاه گفت: هوشنگ طالبی بخش زیادی از عمر خود را صرف پیشرفت علم در ایران و توسعه دانشگاه اصفهان کرده است و به عنوان یک سرمایه نمادین کشور ما باید قدردان زحمات ایشان باشیم.

وزیر علوم همچنین با اشاره به تجربیات ملی و فرا ملی دکتر حسین هرسیج نیز اظهار داشت: بدون تردید با حضور دکتر هرسیج و تجارب ارزنده ایشان تحولات زیادی در دانشگاه اصفهان انجام خواهد شد.

زلفی گل در ادامه افزود: دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه جامع و خوشنام کشور، رسالت سنگینی بر عهده دارد و امید است دکتر هرسیج و تیم ایشان بتوانند به نحو مطلوب در راستای محقق ساختن اهداف متعالی دانشگاه گام بردارند.

توجه ویژه به علوم پایه و انسانی یک وظیفه ملی است

وزیر علوم، رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه را مانند معدن طلا دانست و اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته دنیا، نخبه‌ترین افراد را در رشته‌های علوم انسانی جذب می‌کنند و برای رشته‌های علوم پایه و مهندسی از کشورهای دیگر دانشجو جذب می‌کنند.

زلفی‌گل علم را برای آرامش، آسایش و رفاه بشر دانست و تصریح کرد: فقط سلامت جسم مهم نیست، بلکه سلامت روح نیز بسیار حائز اهمیت است. رشته‌های علوم انسانی آرامش و رشته‌های علوم طبیعی آسایش ما را تأمین می‌کنند.

زلفی‌گل افزود: اقتصاد مقاومتی باید دانش پایه و علم بنیان باشد و در این صورت ما می‌توانیم با نوآوری نیازهای خود را تأمین نماییم و محصولاتی تولید کنیم که رقابت ناپذیر باشند.

وی کارکردهای دانشگاه را مبتنی بر خدمت به جامعه و همچنین رسیدن به مرجعیت علمی دانست و اظهار داشت: در راستای مرجعیت علمی و اثرگذاری اجتماعی باید سرمایه‌گذاری کرد.

وزیر علوم در ادامه ضمن اشاره به موزه و مرکز اسناد دانشگاه اصفهان، اظهار داشت: دستاوردهای بسیار مفید و قابل توجهی در این موزه نگهداری می‌شود.

وی پیشنهاد کرد همه اساتید، یاوران علمی و دانشجویان با اهدا آثاری به این موزه در راستای ارتقای این بخش از دانشگاه، افتخار ملی کسب نمایند و اسامی آن‌ها در تالار افتخارات دانشگاه ثبت شود.

محمدعلی زلفی گل در مرکز فناوری و نوآوری دانشگاه اصفهان، اظهار کرد: از آقایان دکتر طالبی و دکتر هرسیج برای محیا کردن بستر حضور فناوران و نوآوران در مراکز علمی استان اصفهان و هدایت جو دانشگاه از سیستم کاملاً نظری به بخش عملی و تولید تشکر می‌کنم.

وی خطاب به فناوران حاضر در جلسه افزود: حضور شما نوآوران و فناوران در کنار کلاس‌های درس اساتید دانشگاه یک نعمت و فرصت است. به امید خدا روز به روز تعداد نوآوران، فناوران بیشتر شده و تعداد شرکت‌هایی که در دانشگاه اصفهان حضور خواهند یافت افزایش یافته و شاهد خواهیم بود که هیچ جوان تحصیل‌کرده‌ای بیکار نباشد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از دلایل خروج نخبگان از کشور، نداشتن شغل است؛ متأسفانه نخبگان احساس اینکه می‌توانند برای پیشرفت کشور خود اثربخش باشند را ندارد. اگر چنین جوانی شغل داشته باشد و احساس کند که از علم، دانش و استعداد خود می‌تواند برای پیشرفت کشورش استفاده کند هیچ‌گاه خانه، خانواده و میهن خود را رها نکرده و عازم کشوهای دیگر نخواهد شد. تأسیس پهنه و مرکز نوآوری توسط رئیس پیشین دانشگاه اصفهان، کاری بسیار بزرگ است و به امید خدا با گذر کردن یک دهه از عمر این پهنه شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان می‌تواند منشأ خیرات و برکات زیادی باشد.

وی تصریح کرد: شکی وجود ندارد که سرپرست جدید دانشگاه اصفهان نیز همین دیدگاه را داشته و با تیم مدیریتی خود همین راه را ادامه خواهد داد.

زلفی‌گل خاطرنشان کرد: سعی می‌شود که قسمت‌های نرم‌افزاری و آئین‌نامه و مقررات به گونه‌ای تنظیم شود که حضور فناوران و نوآوران در دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری تسریع و تسهیل یابد تا به امید خدا بتوانیم توسعه‌ای همه جانبه در زمینه نوآوری و فناوری داشته باشیم.

گفتنی است در حاشیه بازدید زلفی‌گل از ناحیه فناوری و نوآوری دانشگاه اصفهان، ساختمان جدید دانشکده حقوق دانشگاه اصفهان با زیربنای هفت هزار مترمربع و هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیارد که توسط آقای مهدی مظاهری خیر نیک اندیش دانشگاه ساز اهدا شده بود کلنگ زنی شد.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز