خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

جای خالی فارغ‌التحصیلانِ دانشکده مطالعات جهان در معاونت‌های بین‌المللی/ مطالعات آمریکای لاتین، آمریکا و روسیه؛ پرمتقاضی‌ترین رشته‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۷۱۳۶

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در خصوص جذب دانشجو در رشته مطالعات چین توضیح داد: ما مدت زیادی است که رشته مطالعات چین را طراحی کردیم ولی متخصصین لازم را نداشتیم به همین خاطر تصویب این رشته کمی به تعویق افتاد..

«ناهید پوررستمی» معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره رشته مطالعات چین که اجرای آن به تازگی مطرح شده است، گفت: دانشکده مطالعات جهان یک دانشکده کشورشناسی است یعنی اصل کار ما مطالعات روی کشورها است. انتخاب کشورها در این دانشکده از سال ۸۳ طبق مطالعات صورت گرفت و بر اساس آن چند کشور در آن مطالعه اولیه انتخاب شدند.

وی ادامه داد: به تدریج زمانی که شرایط بهتری در دانشکده مهیا شد و ما متخصص و هیات علمی‌های خود در زمینه‌های متعدد را توسعه دادیم، توانستیم رشته‌های دیگری از جمله مطالعات چین را هم پیشنهاد داده و آن‌ها را تثبیت و سپس برای اجرای آن، درخواست خود را مطرح کنیم.

پور رستمی اضافه کرد: همه کشورهایی که ما در دانشکده مطالعات جهان روی آن کار می‌کنیم به نوعی برای ایران مهم هستند. یعنی یا کشور ما با آن‌ها روابطی دارد یا اگر روابطی نداریم؛ آن کشورها روی سیاست‌های ما تاثیر دارند.

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان در خصوص جذب دانشجو در رشته مطالعات چین توضیح داد: ما مدت زیادی است که رشته مطالعات چین را طراحی کردیم ولی متخصصین لازم را نداشتیم به همین خاطر تصویب این رشته کمی به تعویق افتاد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تعامل ایران با کشور چین هم در انتخاب این رشته موثر بوده است یا خیر گفت: بله خیلی موثر است، همانطور که اشاره کردیم ما تمام رشته‌هایمان که در دانشکده مطالعات جهان تاسیس می‌شوند یا به خاطر فاکتور روابط ایران با آن کشور و یا تاثیرگذاری آن کشور در سیاست‌های ایران است.

پور رستمی ادامه داد: ارتباط ما با کشور چین به چند قرن قبل بر می‌گردد و روابط دیرینه‌ای باهم داریم؛ همچنین در گذشته‌های دور ایران و چین با یکدیگر همسایه بودند، به همین خاطر مدتی است که ما به فکر تاسیس رشته مطالعات چین بودیم.

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان گفت: بحث دیگر، جایگاه چین در شرق آسیا بود که کم کم قدرت گرفت و مورد مطالعه خیلی از کشورها در دنیا قرار گرفت. اکنون هم می‌بینیم که چین در عرصه بین المللی تاثیر گذار است از این رو موضوع مورد مطالعه ما نیز هست.

وی در پاسخ به این سوال که کدام رشته در دانشکده مطالعات جهان پرمتقاضی است؟ گفت: لازم به ذکر است که رشته‌هایی که در دانشکده ما ارائه می‌شوند با زبان اصلی همان کشور هستند از این رو کشورهایی انگلیسی زبان مانند مطالعات آمریکا، آمریکای لاتین، همچنین مطالعات عراق، فلسطین، مطالعات اسپانیا و مطالعات روسیه از جمله رشته‌های پرمتقاضی هستند. در این مدت اما رشته‌های پر متقاضی مطالعات آمریکای لاتین، آمریکا و روسیه بوده که جز اولین‌ها هستند.

پور رستمی درباره اینکه هر رشته با زبان اصلی خودش به دانشجویان ایرانی آموزش داده می‌شود، گفت: هدف ما این است که هر رشته با زبان اصلی خودش تدریس شود. اما هنوز جذب رشته مطالعات چین شروع نشده و برای تصویب رشته اقدام کرده‌ایم.

وی درباره فرآیند تصویب رشته گفت: فرآیند تصویب رشته تقریبا طولانی است؛ به این صورت که ما برنامه رشته را طراحی می‌کنیم، سپس رشته مذکور به شورای برنامه ریزی دانشگاه می‌رود و ما در آنجا به صورت خلاصه گزارشی از رشته ارائه می‌کنیم. بعد از آن رشته مورد نظر و برنامه رشته مبنی بر اینکه چه دروسی داشته باشد یا چه پیش نیازهایی دارد طراحی می‌شود.

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان ادامه داد: برنامه رشته مطالعات چین اکنون نهایی شده است ما هم آن را مجدد به شورای برنامه ریزی دانشگاه می‌فرستیم، اگر دانشگاه تایید کرد؛ رشته به وزارت علوم خواهد رفت و آنجا در شورای برنامه ریزی بررسی می‌شود. اگر رشته مطالعات چین در شورای برنامه ریزی وزارت علوم تصویب و به شورای تحول و ارتقای علوم انسانی رفت، بعد از این فرآیند مجوز تاسیس رشته را خواهند داد.

پور رستمی بیان کرد: رشته که تاسیس شد به شورای گسترس آموزش عالی می‌رود و ما درخواست خود برای این رشته را مجددا اعلام می‌کنیم. بعد از بررسی و تصویب به ما مجوز اجرای رشته را می‌دهند و در نهایت به سازمان سنجش اعلام می‌کنند که آن رشته مورد نظر را در دفترچه‌های آزمون قید کنند. این پروسه حداقل تا یک سال زمان می‌برد.

وی در پاسخ به این سوال که دانشکده شما چقدر دانشجو دارد؟ گفت: سیاست ما از ابتدا این بوده دانشجو کم بگیریم یعنی تعداد دانشجویانی که در هر دوره میگیریم و طبق تقاضای ما برای هر رشته ۱۰ نفر است اما برای برخی از رشته‌ها ۶ تا ۷ نفر و برای برخی رشته‌ها نیز ۱۰ نفر پذیرش می‌شوند. در حال حاضر کل دانشجویان دانشکده بیش از ۳۰۰ نفر هستند

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: ما سالانه در کل رشته‌ها حدود ۱۱۰ نفر دانشجو می‌گیریم. از بدو تاسیس این دانشکده تا امروز نیز حدود هزار نفر فارغ التحصیل داشته‌ایم. این دانشکده در مقطع کارشناسی ارشد و برخی رشته‌ها در مقطع دکتری دانشجو می‌پذیرد. دانشکده مطالعات جهان یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است فقط هفت رشته ما در مقطع دکتری تحصیل دارند.

وی در پاسخ به این سوال که در نهایت فارغ التحصیلان شما در کجا جذب خواهند شد؟ گفت: فارغ التحصیلان ما در نهادهای مختلف جذب می‌شوند اما مهم‌ترین جایی که می‌توانند جذب شوند وزارت امور خارجه جهت کار در میز آن کشور مربوطه است. از آنجا که فارغ التحصیلان ما مسلط به زبان آن کشور هستند طبیعتا پشت میز آن کشور در سفارت خانه‌های مربوطه می‌توانند کار کنند.

پور رستمی گفت: فارغ التحصیلان ما همچنین می‌توانند در وزارت فرهنگ، سازمان فرهنگ و تبلیغات اسلامی جذب کار شوند. صدا و سیما نیز اخیرا خیلی طالب دانشجویان ما است که بتواند در بخش فرامرزی خود این فارغ التحصیلان را جذب کند.

وی افزود: به نظر من بخش بین الملل خیلی از وزارت خانه‌ها می‌توانند دانشجویان ما را جذب کنند. ما اخیرا برای این موضوع با بخش بین الملل وزارت نفت و برخی دیگر از سازمان‌ها جلسه داشتیم و متوجه شدیم که جای دانشجویان ما آنجا خیلی خالی است به دلیل اینکه ارتباطات ما با کشورها در حوزه انرژی نیاز به آن کارشناسی دارد که آن کشور را خیلی خوب می‌شناسد.

معاون آموزشی دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران درباره مهاجرت فارغ التحصیلان این دانشکده گفت: ما دانشجویانی داشتیم که برای تحصیل در مقطع دکتری به خارج از کشور رفتند، مثلا در رشته مطالعات ژاپن و آلمان مواردی محدودی بودند که برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری از کشور خارج شدند تا ادامه تحصیل بدهند زیرا ما در دانشکده خود مقطع دکتری مطالعات ژاپن و آلمان را نداریم. از این رو این دانشجویان بعد از اتمام تحصیل خود به کشور بر می‌گردند.

پور رستمی در پایان اظهار داشت: ما هیات علمی‌هایی داریم که دکتری خود را از روسیه گرفتند و برگشتند، این افراد دانشجویان و فارغ التحصیلان خودمان بوده‌اند. امیدواریم این مقاطع تحصیلی را توسعه دهیم تا دانشجویانمان بتوانند در ایران ادامه تحصیل بدهند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز