خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفت‌وگو با ایلنا:

۹۹ درصد مردم جنوبِ تهران دز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۵۷۸۱

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: آمار واکسیناسیون ما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران که شامل جنوب شهر تهران، شهرری، اسلامشهر و محروم‌ترین نقاط می‌شود، بسیار قابل توجه و بالاتر از همه نقاط کشور است. در این مناطق ۹۹ درصد دز اول و ۸۹ درصد دز دوم را دریافت کردند.

«علیرضا اولیایی منش» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران در ارتباط با وضعیت کرونا در تهران به خبرنگار ایلنا گفت: نسبت به دوره‌ای که در پیک بودیم، شرایط بسیار بهتر است، از نظر پیک دلتا به نظر می‌رسد که در کف این پیک هستیم و پیک قبلی فروکش کرده است.میزان فوتی و بستری‌های روزانه هم بسیار پایین آمده و حدود ۸۸ درصد افراد بالای ۱۲ سال دوز اول و ۷۸ درصد هم دوز دوم را دریافت کرده‌اند، از این جنبه در وضعیت مناسبی هستیم و آمار واکسیناسیون شهر تهران نیز با کشور چندان فرقی ندارد. 

او افزود: اما می‌شود گفت که در آرامش قبل از طوفان هستیم. سویه امیکرون در ۱۱۰ کشور دنیا وارد شده است و هیچ کشوری نتوانست است جلوی ورود این سویه را بگیرد. درصورت رعایت نشدن پروتکل‌ها، در چند هفته آینده این سویه به سویه غالب در کشور تبدیل خواهد شد. در حال حاضر امیکرون در کشور در حال چرخش است، اما هنوز به پیک خودش نرسیده است. 

اولیایی منش گفت: در رعایت پروتکل‌های بهداشتی واکسن بسیار اهمیت دارد، اما مهمتر از آن ماسک است. اگر ۸۰ درصد مردم ماسک بزنند شاید اصلا به پیک میکرون نرسیم. متاسفانه میزان رعایت پروتکل‌ها در کشور حداکثر ۴۷ درصد است و در تهران رعایت پروتکل‌های بهداشتی از متوسط کشوری نیز پایین‌تر است و پروتکل‌ها تنها در حدود ۴۵ درصد رعایت می‌شود. 

معاون بهداشت ستاد ملی کرونا در کلانشهر تهران در ادامه گفت: سرعت تزریق روز سوم باید بالاتر برود و افرادی که زمان تزریق دز سوم آن‌ها رسیده است، باید زودتر مراجعه کرده و واکسن‌شان را دریافت کنند در حال حاضر در کشور ۱۱ الی ۱۲ میلیون نفر وجود دارند که می‌توانند مراجعه کرده و سریعتر دز سوم‌شان را دریافت کنند، اما بیشتر از همه توصیه می‌کنم در زدن ماسک را رعایت کنیم و در مکان‌های بدون تهویه تجمع نکنیم. 

او افزود: در حال حاضر کشورهایی مانند کانادا، استرالیا، فرانسه، انگلیس و آفریقای جنوبی در اوج ابتلا به کرونا هستند و با سیستم قوی بهداشتی نتوانستند جلوی ورود کرونا را بگیرند. در حال حاضر در بسیاری از کشورها سویه قالب امیکرون شده است و در کشورهایی مانند عراق، ترکیه و امارات که در همسایگی ما قرار دارند، بسیار شایع شده است. 

اولیایی منش گفت: خوشبختانه آمار واکسیناسیون ما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی تهران که شامل جنوب شهر تهران، شهرری، اسلامشهر و محروم‌ترین نقاط می‌شود، بسیار قابل توجه و بالاتر از همه نقاط کشور است. در این مناطق ۹۹ درصد دز اول و ۸۹ درصد دز دوم را دریافت کردند. در دز اول بیش از ۱۰ درصد از متوسط کشوری بالاتر هستیم که برای دانشگاه علوم‌پزشکی تهران باعث افتخار است. 

او در ارتباط با وضعیت استقبال از واکسیناسیون دز سوم افزود: به طور کلی ۶ الی ۷ درصد جمعیت کشور دز سوم را دریافت کرده‌اند. البته در حال حاضر همه مردم نمی‌توانند واکسن دز سوم را دریافت کنند و باید سه تا چهار ماه از دز دوم‌شان بگذرد، اما توصیه می‌کنیم سریعتر و در اولین روز از زمان واکسیناسیونشان برای دوز سوم مراجعه کنند، زیرا هر روز که می‌گذرد نوبت به افراد جدیدی می‌رسد، به همین دلیل ممکن است مراکز واکسیناسیون شلوغ شود. وضعیت واکسیناسیون دز سوم در تهران نیز مانند بقیه کشور است. 

اولیایی منش در پاسخ به این سوال که باتوجه به هشدار چندهفته قبل اعضای کمیته علمی کشوری کرونا مبنی بر پایین بودن آمار واکسیناسیون در مادران باردار، وضعیت واکسیناسیون این افراد چگونه است، گفت: در اوائل واکسیناسیون، آمار استقبال زنان باردار پایین بود. اما درحال حاضر اینگونه نیست و آمار واکسیناسیون مادران باردار نیز نزدیک آمار واکسیناسیون کشوری است. خوشبختانه واکسن‌شان را دریافت می‌کنند و انگاره‌های منفی درباره واکسن کرونا بسیار کم شده است. 

او افزود: آمار واکسیناسیون دانش آموزی در تهران نیز به همین صورت است. ۸۸ درصد دانش آموزان تهرانی در حال حاضر دز اول و در حدود ۷۳ درصد دز دوم را نیز دریافت کرده‌اند و استقبال از دز دوم کمی از آمار کشوری پایین‌تر است. 

اولیایی منش در ارتباط با میزان نظارت بر وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس تهران گفت: ستاد کرونای استان تهران همکاری نزدیکی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت دارد و تعداد دانش آموزان بیمار را رصد می‌کنیم. اوائل که مدارس بازگشایی شده بود، تعداد ابتلا در دانش آموزان بالا بود، در هفته‌های اخیر ابتلا در این گروه بسیار پایین آمده و در پیک دانش آموزی کرونا نیستیم. ضمن اینکه محدودیت‌ها در مدارس دوباره در حال بیشتر شدن است و ممکن است شنبه در ستاد کرونای کشوری به دلیل شیوع امیکرون برای مدارس محدودیت‌های بیشتری گذاشته شود. 

او در ادامه گفت: سامانه دانش آموزی رصد کرونا در مدارس نیز با همکاری مشترک دانشگاه‌های علوم پزشکی و آموزش و پرورش ایجاد شده است که در این سامانه از سوی معلمان در مدارس حضوری و خانواده در مدارس غیرحضوری علایم ابتلا در دانش آموزان ثبت می‌شود و این دانش آموز از طریق سلامت تا زمان بهبود پیگیری می‌شوند. 

او ضمن تاکید بر رعایت پروتکل‌ها و عدم تجمع در مکان‌های بدون تهویه گفت: مردم این موارد را رعایت کنند تا انشالله اصلا به پیک امیکرون نرسیم. دو یا سه هفته است که شرایط بسیار خوبی داریم و نباید آن را از دست بدهیم و اتفاقات خوبی که با واکسیناسیون سراسری رخ داده است را باید حفظ کنیم. برای مثال میزان ابتلا در کشور انگلیس به ۱۲۲ هزار نفر رسیده است و امیدواریم این آمارها به کشور ما نرسد، زیرا سیستم بهداشت و درمانی ما ظرفیت محدودی دارد و امکان مراجعه این حجم از بیمار به آن‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز