خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو:

در سه ماه آینده حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم داشت/ قول مساعد معاون رییس جمهور برای تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار ارز تا پایان سال

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۱۰۹۰

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ارز ترجیحی مانند سم و یک تومور برای سیستم دارویی است و نیاز به جراحی دارد. اگر این غده برداشته نشود، منابع ما را نابود می‌کند و موجب قاچاق معکوس دارو می‌شود.

به گزارش ایلنا، «سیدحیدر محمدی»، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درارتباط با وضعیت ذخایر استراتژیک دارو، در یک برنامه رادیویی گفت: در سال‌های قبل استاندارد ذخایر استراتژیک دارو شش ماه بود. بر اساس استاندارد جدید در سال‌های اخیر استاندارد ذخایر سه ماه است. ذخایر برخی از اقلام دارویی ما مناسب نیست و میزان ذخیره آن‌ها کمتر از سه ماه برآورد می‌شود.

او با بیان اینکه در سه ماه آینده حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ قلم کمبود دارو خواهیم داشت، افزود: در حال حاضر در کشور حدود ۳۸ تا ۴۰ قلم کمبود دارو داریم که اگر تا آخر سال ارز مورد نیاز تامین نشود، کمبودهای دارویی ما به ۴۰۰ تا ۵۰۰ قلم خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو هم دغدغه تامین دارو و هم دغدغه قیمت دارو را دارد، گفت: در این بین برای ما مهم تامین دارو است تا کمبود دارویی نداشته باشیم و اگر ارز ترجیحی به وفور در اختیار ما قرار گیرد، اقلام دارویی مورد نیاز، تجهیزات و شیر خشک‌های رژیمی مورد نیاز را تامین می‌کنیم.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو افزود: ارز ترجیحی مانند سم و یک تومور برای سیستم دارویی است و  نیاز به جراحی دارد. اگر این غده برداشته نشود، منابع ما را نابود می‌کند و موجب قاچاق معکوس دارو می‌شود. اختلاف قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی با ارز ۲۸ هزار تومانی آنقدر زیاد است که موجب جذابیت تامین دارو فارغ از نیاز شده است و برخی از مراکز دارویی، داروخانه‌ها و افراد سودجو فارغ از نیاز، درخواست دارو دارند. مصرف بعضی از داروها به شکل غیر منطقی بالا رفته است و برخی در سفرهای سیاحتی و زیارتی برخی داروها را برای فروش از کشور خارج می‌کنند.

او در ادامه درارتباط با گران شدن برخی از داروها گفت: در اردیبهشت سال گذشته به دلیل محدودیت منابع ارزی، منابع ارزی کل داروهای OTC نیمایی شد؛ یعنی با دلار ۲۷ هزار تومانی وارد می‌شد. در مورد داروهای MS نیز نمونه‌های داخلی تغییر قیمت نداشت و فقط قیمت نمونه‌های وارداتی ۵ برابر شد.

محمدی در انتها گفت: شرایط سازمان غذا و دارو به شکلی نیست که بتواند هم داروهای تولید داخل و هم داروهای وارداتی را با ارز دولتی تامین کند. معاون رئیس جمهور قول مساعد در مورد تخصیص ۷۰۰ میلیون دلار ارز تا پایان سال برای ثبت سفارش‌های موجود را داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز