خبرگزاری کار ایران

معاون تحقیقات وزارت بهداشت:

مطالعه و تولید ۱۲ نوع واکسن علیه کووید ۱۹ از آغاز همه‌گیری در کشور به اجرا درآمد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۷۱۳۷

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در دوران همه گیری ویروس کرونا، مطالعه و تولید ۱۲ نوع واکسن در کشور به اجرا در آمد، گفت: در این دوره کشورهایی که در حوزه پژوهش فعالیت بیشتری داشتند، توانستند در مدت زمان کوتاهی این بیماری را مدیریت کنند و کشورهایی که در این حوزه توانمند نبودند با خسارات و مشکلات زیادی روبرو شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، یونس پناهی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گردهمایی معاونین تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه همزمان با پاندمی کرونا، نقش تحقیقات و پژوهش بیش از پیش مشخص شده است، اظهار کرد: مراکز تحقیقاتی کشور در دوران همه گیری ویروس کرونا تلاش‌های گسترده‌ای داشتند و در این مدت مراحل مطالعه و تولید ۱۲ واکسن به اجرا در آمد که از این تعداد شش یا هفت مورد وارد چرخه مصرف شده است و یا مراحل نهایی تولید را طی می‌کند.

وی افزود: در این دوره کشورهایی که در حوزه پژوهش فعالیت بیشتری داشتند، توانستند در مدت زمان کوتاهی این بیماری را مدیریت کنند و کشورهایی که در این حوزه توانمند نبودند با خسارات و مشکلات زیادی روبرو شدند.

وی با تاکید بر اینکه در معاونت‌های تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور باید ساز و کار رسیدن یک ایده به محصول فراهم شود تا اگر نخبه‌ای ایده‌ای را ارائه داد بدون اتلاف وقت قابلیت اجرایی داشته باشد، عنوان کرد: در این راستا ارتباط بسیار خوبی میان معاونت تحقیقات وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو شکل گرفته است تا بتوان با برنامه ریزی و انجام فرآیند اداری دریافت مجوزها، نخبگان با آسودگی خاطر بیشتری نسبت به تولید دانش اقدام کنند.

تولید دانش‌های فناورانه باید در برنامه تحقیقاتی کلان کشور قرار گیرد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه باید در برنامه تحقیقاتی کلان کشور به سمت تولید دانش‌های فناورانه در راستای نیازهای جامعه حرکت کرد، تصریح کرد: دانش، زمانی اثرگذار است که تبدیل به محصول و ثروت ملی شده و تولید ساز و کارهای شغلی کند که این اقدام در دانشگاه‌های نسل چهارم محقق می‌شود.

پناهی با بیان اینکه تحقیقات در حوزه سلامت به دلیل ارتباط مستقیم با انسان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، خاطر نشان کرد: تحقیقات اگر درست انجام شود، می‌تواند موجب ارتقا و بهبود سطح سلامت جامعه و اگر با برنامه شکل نگیرد، می‌تواند موجب رکود سطح سلامت شود و به همین دلیل معقول و منطقی است که تحقیقات در حوزه سلامت توام با یک برنامه پیش رود.

وی با بیان اینکه مهمترین ماموریت تحقیقات در حوزه سلامت، پاسخگویی به نیازهای جامعه در حوزه سلامت است، گفت: در راستای ارتقا و پاسخگویی به نیازهای جامعه لازم است، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در کنار موضوع آموزش و پژوهش، به سمت تحقیقات تولید دانش‌های فناورانه، حرکت کنند.

رییس موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: اجرای تحقیقات کاربردی مهمترین رویکرد حوزه تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت است و خوشبختانه ابزار تحقق این برنامه که همان مراکز تحقیقاتی هستند، در تمامی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور وجود دارد.

پناهی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۰۰ مرکز تحقیقاتی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور فعال است، ادامه داد: باید تمامی مراکز تحقیقاتی در راستای تامین نیازهای سلامت جامعه و کاربردی نمودن پژوهش‌ها گام بردارند و اگر در این زمینه اهدافی برای برخی مراکز تعیین نشده است، باید تقویت شود.

وی با اشاره به محدودیت منابع اظهار کرد: باید اولویت‌های پژوهشی در تمامی دانشگاه‌ها تعریف شود و بودجه‌های پژوهشی در اختیار پژوهشگران توزیع شود تا بتوان ضمن استفاده از ظرفیت افراد نخبه و به کارگیری آن‌ها، در مسیر دستیابی به اهداف دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم گام برداریم.

تاکید بر ایجاد شبکه‌ها و قطب‌های تحقیقاتی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر ایجاد شبکه‌ها و قطب‌های تحقیقاتی در میان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، اظهار کرد: یک دانشگاه محصول محور باید مراکز تحقیقاتی خود را به صورت شبکه‌ای مدیریت کند تا بتوان متناسب با نیازهای سلامت کشور فعالیت کنند.

پناهی با بیان اینکه مراکز تحقیقاتی علاوه بر ارتباط با سایر مراکز تحقیقاتی سطح کشور باید با سایر کشورها نیز ارتباط پژوهشی داشته باشند و نسبت به توسعه پژوهش‌های میان رشته‌ای با سایر سازمان‌ها نیز تلاش کنند، گفت: باید تمرکز بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان، بهبود و ارتقای پارک‌های فناوری در سطح دانشگاه‌ها صورت گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز