خبرگزاری کار ایران

رییس کمیسیون بهداشت مجلس:

استانی با ۳ میلیون جمعیت هنوز پزشک قلب ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۶۲۶۶

رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان در کنکور از رشته‌های تجربی و ریاضی هستند که رشته پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی را انتخاب می‌کنند و در نهایت ۸ تا ۱۰ هزار نفر قبول می‌شوند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین‌علی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی به مناسبت روز دانشجو در نشست دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان افزایش ظرفیت پزشکی چالش‌‌ها و راهکارها بیان کرد: در روز ۱۶ آذر خون سه تن از عزیزان ما ریخته شد و خون آن ها از عوامل موثر در پیروزی انقلاب اسلامی شد.

وی درپاسخ به سوالی درباره کمبود پزشک در مناطق محروم گفت: من در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم گفتم استانی که ۳ میلیون جمعیت دارد هنوز پزشک قلب ندارد.

شهریاری در پاسخ به این سوال که برخی افراد وارد رشته پزشکی می‌شوند و در ترم‌های آخر درس را رها می‌کنند یا وقتی فارغ التحصیل شدند کار طبابت انجام نمی‌دهند، گفته می‌شود ما ۱۰ هزار پزشک داریم که کار پزشکی نمی‌کنند، گفت: این موضوع باید در مقاطع مختلف بررسی شود، وقتی این موارد نقل قول می‌شود باید صحت و سقم آن را بررسی کرد. پزشک طرح خود را گذرانده و بعد باید قانون اصلاح شود. به جز رشته پزشکی که طرح منطقه محروم و خدمت دارد، کدام رشته طرح دارد؟ اگر قانونی می گذاریم باید همه در راستای آن خدمت کنند نه اینکه فقط یک گروه خاص طرح خدمت داشته باشند.  باید به یک پزشک پول کافی داد تا برود کار کند، به زور نمی‌شود.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ۶۰۰ هزار نفر از داوطلبان در کنکور از رشته‌های تجربی و ریاضی هستند که رشته پزشکی،  دارو سازی و دندان پزشکی را انتخاب می‌کنند، در نهایت ۸ تا ۱۰ هزار نفر قبول می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که طبق سند ۱۴۰۴ ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قطب پزشکی منطقه تبدیل شود ولی الان سرانه پزشک در ایران ۵ است، در حالی که سرانه باید به استاندارد ۱۵ برسد، راهکارها برای حل این موضوع چیست؟ گفت: ما قانون برنامه‌ها را طی بازه زمانی ۵ ساله می‌نویسیم، شما برنامه ها را ببینید متوجه خواهید شد که هیچ کدام بیش از ۲۰ تا ۲۵ درصد محقق نشده است بنابراین قطعا ما به این مهم در سال ۱۴۰۴ نخواهیم رسید.

وی اشاره کرد: تمام بیمارستان های ما در تهران فرسوده هستند و باید دعا کنیم زلزله نشود. ما منابع خواستیم ولی منابعی نیست.

وی همچنین درباره پیر شدن جمعیت ایران گفت: ۲۰ سال دیگر ۳۰ درصد جامعه ما پیر هستند.

شهریاری درباره فقدان پزشک زن و کمبود رادیولوژیست در ایران گفت: الان بیش از ۵۰ درصد ظرفیت پزشکی در برخی مقاطع برای زنان است. ما اکنون قوانین جمعیت جوانی را تصویب کردیم خانم‌ها شرایط متفاوتی دارند مثلا نمی توان یک خانم متاهل و کسی که بچه دار است به هر جایی فرستاد. الان طبق قانون جوانی جمعیت ۷۰۰ نفر از متخصصان زن را نمی‌توانیم به مناطق محروم بفرستیم.

شهریاری افزود: زنان در بعضی رشته‌ها اصلا نمی‌توانستند شرکت کنند، اما بعد از انقلاب یک سری رشته‌ها آزاد شد ولی برخی رشته‌ها مانند جراحی عمومی، ارتوپدی را هم خانم تمایل ندارند که بروند ولی به رشته‌های چشم، گوش و حلق و بینی علاقه مند هستند که بروند. ما در سیستان و بلوچستان متخصص رادیولوژی زن نداریم. ما باید یک و نیم برابر بیش از مردان نیروی زن تربیت کنیم که این خلا را پر کنیم اما نمیتوان هم اجباری در این خصوص داشت.

رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در رشته‌های مهندسی هم تعارض منافع هم وجود دارد ولی همه رشته‌های پزشکی را می‌بینند.

شهریاری در ادامه در پاسخ به این سوال که شما در دانشگاه علوم پزشکی شیراز اشاره کردید که ممکن از افزایش ظرفیت پزشکی درست باشد، گفت: بله، ما در مناطق محروم مثل سیستان و بلوچستان کمبود پزشک داریم اما یکسری می‌خواستند سالی ۵۰۰۰ دانشجو اضافه کنیم. این افزایش بر چه مبنایی باید انجام شود؟ برای افزایش ظرفیت، اولا باید عدالت آموزشی برای آن ۳۰ درصد اجرایی شود مثلا از بچه‌های سیستان و بلوچستان برای پزشکی در استان خودشان به کار گرفته شوند سپس بگوییم اعتبار مدرک پزشکی شما تا ۱۰ سال فقط برای استان سیستان و بلوچستان معتبر است اما بازهم باید زمینه افزایش ظرفیت را فراهم کنیم.

وی افزود: نباید اساتید علوم، تحقیقات و پزشکی را با هم مقایسه کرد. در دوران کرونا، اساتید وزارت علوم به صورت مجازی کار کردند اما اساتید علوم پزشکی و کادر درمان همه در بیمارستان‌ها بودند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه کرد: بسیاری از کشورها از جمله کانادا، استرالیا و آمریکا از طریق طرح پزشک خانواده توانستند خدمات خوبی به مردم خود بدهند و همچنین منابع مالی خود را ذخیره کنند اما در کشور ما کسی که حتی سرما می‌خورد به پزشک متخصص ریه مراجعه می‌کند. متاسفانه ما پزشک خانواده تربیت نکرده‌ایم ولی طی یک و دو مرتبه برای این مسئله تلاش کردیم تا طرح پزشک خانواده جدی گرفته شود. مسئله دیگر، میزان درآمد پزشک خانواده در مقایسه با پزشک متخصص است.

شهریاری یادآور شد: میزان درآمد پزشک خانواده با پزشک متخصص و همچنین سایر متخصصین با هم بسیار اختلاف دارد. این اختلاف درآمد باعث می‌شود پزشکان عمومی ماندگار نباشند و به دنبال تخصص بروند. اگر ما به پزشک عمومی درآمد کافی بدهیم شاید بتوانیم طرح پزشک خانواده را اجرایی کنیم. در دو سال گذشته ۴۰۰۰ نفر از پزشکان و پرستاران ما از کشور خارج شدند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا آمار شفافی در زمینه سلامت وجود ندارد، بیان داشت: ما آماری در این زمینه که مطمئن باشیم صحت دارد، نداریم. به عنوان مثال ما از اداره استخدامی خواستیم که میزان کارمندان بهداشت و درمان را به ما اعلام کنند اما آنها آماری نداشتند. از طرفی نمی‌توان گفت چقدر از کسانی که شماره نظام پزشکی دارند فعال نیستند. در عین حال می‌توان از مرکز پژوهش‌های مجلس درخواست کرد تا در این زمینه اطلاعات کسب کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ادامه اظهار کرد: ما اخیراً جلسه‌ای با اساتید رشته پارکینسون داشتیم. آنها گفتند که پارکینسون به سن ۲۵ تا ۳۰ سالگی رسیده است در حالی که قبلا تصور می‌شد پارکینسون از پیری شروع می‌شود. متاسفانه ما به طب سالمندی به عنوان یک رشته تخصصی کار نکردیم و باید به این رشته رسیدگی شود.

شهریاری ادامه داد: طرح جوانی جمعیت در راستای همین نگرانی بوده است. ما خیلی از قوانین را تصویب کردیم اما اجرایی نمی‌شود زیرا نیاز به منابع دارد. از طرفی حضرت آقا درباره تغذیه سالم و سبک زندگی سالم تاکید داشتند زیرا این موضوع می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

وی تاکید کرد: کادر پزشکی ۹ ماه طلبکار است. ما این موضوع را مطرح کردیم ولی سازمان برنامه و بودجه پول ندارد. همچنین گفتیم که واکسن داخلی را پیش‌خرید کنند اما باز سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد که پول ندارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: طرح افزایش ظرفیت پزشکی به شکل فی‌البداهه ارائه شد و از ما خواستند سریعاً آن را تصویب کنیم. آنها می‌خواستند تا در همان جلسه اول، ظرفیت دانشجوی پزشکی را تا ۵۰۰۰ نفر در سال افزایش دهند.

شهریاری در پایان خاطرنشان کرد: من می‌دانم که چه کسانی پشت پرده هستند اما آن روز آقای عین‌اللهی در آن جلسه نبودند و به همین خاطر موضوع به تعویق افتاد. همین طرح ۱۴ سال دیگر نتیجه می‌دهد ما نیز نه الان و نه ۱۴ سال دیگر تعارض منافعی نسبت به آن طرح نداشتیم و نداریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز