خبرگزاری کار ایران

لزوم برنامه‌ریزی برای صنعت دارویی کشور قبل از تدوین بودجه

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۲۲۹۸

رییس کمیسیون بهداشت گفت: از کمیته دارو درخواست می‌کنیم تا قبل از اینکه بودجه نوشته شود برنامه‌ریزی برای صنعت دارو کشور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «حسین علی شهریاری»، ریاست کمیسیون بهداشت مجلس در نشستی به مناسبت افتتاحیه نمایشگاه ایران فرما در مصلای تهران گفت: ما در کمیسیون بهداشت و درمان، کمیته غذا و دارو داریم که دکتر روح الامینی و فتحی در آن حضور دارند. وضعیت دارو در کشور در این کمیته به صورت مرتب رصد و به کمیسیون گزارش می‌شود.

او افزود: از داروسازان و صنایع دارویی تشکر می‌کنیم که علی رغم تحریم ها و اینکه می‌گفتند دارو تحریم نیست، اما عملا تحریم بودیم. توانستند صنعت دارویی را سرپا نگه دارند و مشکل خاصی اتفاق نیفتد. این مساله جای قدردانی دارد. با اینکه بیماری کرونا در دوسال اخیر به وجود آمد، اما تلاش محسوسی شد و تمام داروهایی که می‌توانستیم وارد کنیم یا تولید کردیم. و در میان شش کشور اول دنیا در تولید واکسن قرار گرفتیم.

شهریاری گفت: در کمیسیون بهداشت از رییس جمهور پرسیدند در شش ماه دوم سال میخواهید ارز ترجیحی به داروها تعلق بگیرد یا ارز آزاد، ایشان گفتند قطعا در شش ماه دوم ارز آزاد خواهیم داد. اما می‌بینیم که خیلی از داروهایی حیاتی با ارز نیمایی می‌آید. مشکلات ارزی کشور را به هرحال اطلاع دارید. دولت قیمت دارو را پایین نگه میدارد و نمیتوانیم با برند خارجی رقابت جدی داشته باشید.

 او در ادامه گفت:هم آمریکا و کشورهای اروپایی مواد اولیه را از هند و چین می آورند. ما هم از این کشورها وارد میکنیم اما پولی که ما میدادیم و آنها دادند متفاوت بود.

شهریاری افزود: در دارو به علت اینکه قیمت را بسیار پایین نگه میداریم. امیدواریم که با کمک عزیزان در کمیسیون بهداشت و درمان برنامه ریزی کنند که این مسائلی که حضرت آقا درمورد مانع زدایی گفتند را پیگیری کنیم. از کمیته دارو خواهش میکنم یک جلسه بگذارند و قبل از اینکه بودجه نوشته شود برنامه ریزی برای صنعت دارو کشور داشته باشند.

او در ادامه گفت: باید انقدر کیفیت دارو بالا برود که متخصص ما وقتی نسخه می‌نویسد نگوید برو نمونه خارجی اش را بخر. امیدوارم توان تولیدی ما اینقدر بالا برود و آنقدر دولت تسهیلات بدهد که با برندهای خارجی بتوانید رقابت کنید.

انتهای پیام/
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز