خبرگزاری کار ایران

زالی در بازدید از پایگاه تجمیعی واکسیناسیون باغ موزه دفاع مقدس:

در مراکز سطح استان تهران هر روز بین ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار نفر برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۹۷۵۸

فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در کلانشهر تهران در بازدید از پایگاه تجمیعی واکسیناسیون باغ موزه دفاع مقدس گفت: راه‌اندازی پویش دانشجویی مجاهدین واکسیناسیون طی ماه گذشته، تأثیر بسزایی در افزایش مشارکت دانشجویان داشت و ما شاهد بودیم که طیف عظیمی از دانشجویان علوم پزشکی فارغ از رشته تحصیلی، داوطلبانه در مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن، مشغول خدمات‌رسانی به مردم بودند.

به گزارش ایلنا به نقل از وبدا، «عباس شیراوژن»، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت به همراه  «علیرضا زالی»، رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و فرمانده قرارگاه مقابله با کرونا در کلانشهر تهران از "پایگاه تجمیعی واکسیناسیون باغ موزه دفاع مقدس" به منظور تقدیر و تشکر از حضور داوطلبانه دانشجویان در طرح ملی واکسیناسیون روز گذشته (شنبه) بازدید کرد.

در این بازدید که حسن زائری لطف مدیر کل فرهنگی و مهدی معماری مدیر روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت نیز حضور داشتند، معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با حضور بر جایگاه‌های استقرار دانشجویان از نزدیک به دانشجویان داوطلب خداقوت گفته و از حضور تأثیر گذار آنها قدردانی کرد.

شیراوژن در ادامه با ابراز خرسندی از تلاش و پشتکار دانشجویان علوم پزشکی در قالب پویش‌های دانشجویی کمک به انجام واکسیناسیون عمومی مردم از جمله طرح مجاهدان واکسیناسیون، اظهار کرد: طی هفته گذشته از سه پایگاه و مرکز واکسیناسیون بازدید به عمل آمد که خوشبختانه انگیزه و تلاش داوطلبانه دانشجویان در این مسیر ستودنی بود و نگاه جهادی و پشتکار معنوی که این عزیزان داشتند، باعث دلگرمی و امیدواری است.

وی خاطرنشان کرد: انگیزه، همت و شور و نشاطی که دانشجویان علوم پزشکی طی چند ماه گذشته در مسیر خدمت به مردم از خود نشان داده‌اند، را باید به فال نیک گرفت و از همین جا از همه دانشجویان داوطلب که گام‌های جهادی برداشته‌اند و در مسیر مبارزه با این ویروس منحوس، پیشقدم شده‌اند، تشکر می‌کنم. طی بازدیدهایی که به عمل آمد، ‌به خوبی مشخص بود که دانشجویان و داوطلبان خدمت به مردم، نه تنها خسته نبودند بلکه با روحیه و قوای مضاعفی به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند.

دانشگاه‌ها باید همواره در همه عرصه‌ها، خدمت رسان به جامعه باشد

معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت گفت: خوشحال هستیم که بخش عمده‌ای از مسؤولیت  فعالیت واکسیناسیون کشور برعهده دانشجویان عزیز به خصوص دانشجویان علوم پزشکی است و به لحاظ کمی و از نظر تعداد واکسیناتور نیز مشکلی وجود ندارد چرا که هر جا که مشکلی پیش آید، دانشجویان به طور داوطلبانه و جهادگونه، گام به میدان جهاد می‌گذارند.

او افزود: خوشبختانه دانشجویان علوم پزشکی از رشته‌های مختلف از جمله پزشکی، پیراپزشکی، بهداشت، دندانپزشکی، پرستاری و... در مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون مستقر هستند و هر کدام از این عزیزان به فراخور تجربه و تخصص خود در این مراکز خدمت‌گذار مردم هستند و این موضوع برای ما بسیار دارای اهمیت است چرا که اعتقاد داریم دانشگاه‌ها باید همواره در همه عرصه‌ها، خدمت رسان به جامعه باشد و خوشحال هستیم که این اتفاقات به خوبی در کشور و در دانشگاه‌ها، رقم خورده است.

شیراوژن افزود: امیدوارم با همت و انگیزه‌ای که در دانشجویان سراغ داریم، همواره این روحیه جهادگونه و آمادگی عزیزان، به صورت پایدار در کشور باقی بماند. به هرحال کشور ما کشوری بلاخیز است و ممکن است اتفاقات وحوادث غیرمترقبه ( سیل و زلزله )  باعث ایجاد تهدید و خسارت شود، اما با عزم و اراده‌های که دانشجویان دارند باید بتوانیم بیش از پیش روحیه خدمت جهادگونه را ساماندهی کنیم و در سال‌های آینده این گروه‌های دانشجویی را در مسیر گروه‌های جهادی به صورت هدفمند هدایت کنیم.

وی با اشاره به اینکه علایق،‌ تخصص و تجارب دانشجویان را باید در مسیر فعالیت‌های جهادی، متمرکز و سازماندهی کنیم، خاطرنشان کرد: شبکه‌سازی فعالیت‌های خیریه و جهادی که بخش عمده‌ای از این شبکه‌ها را دانشجویان تشکیل می‌دهند، امری ضروری است و باید با ارائه آموزش‌های بیشتر به دانشجویان، بتوانیم آنها را مسلط به کار و حرفه‌ای‌تر کنیم تا اثرگذاری این خدمات جهادی، بیش از پیش خود را نشان دهد.  خوشبختانه طی بازدیدهایی که از مراکز واکسیناسیون داشتم، خوشحال هستم که در برخی مراکز و پایگاه‌ها، تمام مسؤولیت واکسیناسیون با دانشجویان بود و در برخی مراکز نیز بخش عمده‌ای از کار را دانشجویان انجام دادند.

مشارکت داوطلبانه رشد شخصیتی و فردی دانشجویان  را به دنبال دارد

شیراوژن، تجربه اتفاقات پس از شیوع کرونا در کشور را برای دانشجویان مفید دانست و گفت: دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی مدت زیادی است در حال خدمت در مسیر مبارزه با کرونا هستند و روحیه، نشاط و انرژی این عزیزان در این مسیر بسیار قابل توجه است؛ از طرفی این مشارکت باعث رشد شخصیتی و فردی دانشجویان می‌شود که امری بسیار با ارزش است.

همچنین در ادامه زالی رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: پایگاه تجمیعی واکسیناسیون باغ موزه دفاع مقدس یکی از مراکز اصلی تلقیح واکسن در مرکز شهر تهران به شمار می‌رود که خوشبختانه بخش عمده‌ای از واکسیناسیون برعهده دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های تهران است. خوشبختانه طی چند هفته گذشته، شاهد تسریع روند واکسیناسیون در مراکز و پایگاه‌های سطح شهر تهران بوده‌ایم به طوری که تقریباً شاهد افزایش دوبرابری تلقیح واکسیناسیون بوده‌ایم.

بخش‌ عمده‌ فعالیت در مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون برعهده دانشجویان است

وی با  اشاره به نقش تاثیرگذار و جهادی دانشجویان در فرآیند واکسیناسیون عموم مردم طی ماه‌های اخیر گفت: بخش‌ عمده‌ مسؤولیت و فعالیت ما در مراکز و پایگاه‌های واکسیناسیون برعهده دانشجویان است و طی بازدیدهایی که انجام شد، بدنه مدیریتی، اجرایی، تلقیح، ثبت واکسن و نظارت بر امر واکسیناسیون تقریبا برعهده دانشجویان بود و این حرکت جهادی را باید به فال نیک گرفت.

زالی افزود: البته نباید حضور و تلاش جهادگونه دانشجویان داوطلب عضو کانون‌های فعال هلال احمر دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران، را نادیده گرفت که انصافا طی ماه‌های گذشته، همکاری‌های خوبی با ما در مسیر انجام واکسیناسیون داشته‌اند و این تشریک مساعی و تعامل دانشجویان علوم پزشکی با دست‌اندرکاران مراکز و پایگاه‌های واکسیانسیون در سطح استان تهران، نشان از ظرفیت و روحیه بالای مشارکت این عزیزان دارد.

۲۵ درصد از کل واکسن تلقیح شده در سطح استان تهران، توسط گروه‌های دانشجویی داوطلب انجام گرفته است

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه بیش از ۲۵ درصد از کل واکسن تلقیح شده در سطح استان تهران، توسط گروه‌های دانشجویی داوطلب انجام گرفته است، خاطرنشان کرد: راه‌اندازی پویش دانشجویی مجاهدین واکسیناسیون طی ماه گذشته، تأثیر بسزایی در افزایش مشارکت دانشجویان داشت و ما شاهد بودیم که طیف عظیمی از دانشجویان علوم پزشکی فارغ از رشته تحصیلی، داوطلبانه در مراکز و پایگاه‌های تزریق واکسن، مشغول خدمات‌رسانی به مردم بودند.

زالی با تاکید بر اینکه مشارکت دانشجویان علوم پزشکی در قالب این پویش دانشجویی، انگیزه، روحیه مسؤولیت پذیری و اعتماد به نفس آنها را افزایش می‌دهد، خاطرنشان کرد: حضور دانشجویان در قالب کانون‌های دانشجویی و در مسیر فعالیت و خدمت به مردم، در واقع تمرین خوبی است تا آنها با فرآیندهای فعالیت‌های اجتماعی مدنی بیشتر آشنا شوند.

او افزود: چرا که دانشجویان علوم پزشکی، آینده‌سازان حوزه نظام سلامت هستند و باید از اکنون در بطن جامعه و در میان مردم باشند و بتوانند در مسیر خدمت به مردم در حوزه بهداشت و درمان، به آنها خدمت کنند و این نگاه مسئولانه دانشجویان و روحیه و طراوتی که در آنها وجود، دارد، ستودنی است. خیلی از دانشجویان از حدود ۵ ماه گذشته، بی‌وقفه در مراکز واکسیناسیون مشغول خدمت‌رسانی به مردم بودند و بدون هیچ چشم‌داشتی، جهادگونه به مردم خدمت‌رسانی کرده‌اند.

در مراکز استان تهران بین ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار مراجعه کننده واکسیناسیون مراجعه می‌کنند

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه حدودا در استان تهران، بیش از هزار پایگاه و مراکز تلقیح واکسیناسیون، وجود دارد، گفت: در طول هر روز، در مراکز سطح استان تهران به طور متوسط بین ۱۸۰ تا ۲۷۰ هزار مراجعه کننده برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند که این میزان متناسب با میزان مراجعه مردم و همچنین تعطیلات، درنوسان است اما به هرحال تعداد مراکز و پایگاه‌های ما کاملاً از میزان تقاضا، بیشتر است و بنابراین به خوبی می‌توان پوشش واکسیناسیون مردم در سطح استان تهران را انجام دهیم.

وی افزود: تفاوت دانشجویان حوزه سلامت با دیگر دانشجویان در این است که از روزهای آغازین تحصیل، با مردم محشور بوده‌اند و احترام به مردم و کاستن از آلام مردم را تجربه می‌کنند و این از وظایف ذاتی و حرفه‌ای‌شان است. هر دانشجوی عرصه سلامت که در زمان دانشجویی این ممارست اجتماعی را به خوبی تمرین کند، در آینده می‌تواند به عنوان یک کنشگر فعال اجتماعی در عرصه سلامت حضور مؤثری داشته باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تأکید کرد: مهمترین موضوعی که امروز با آن روبرو هستیم پیوستن همه اقشار به امر واکسیناسیون است و با شکل گیری این بن‌مایه جهادی، شاهد هستیم که در نقاط مختلف شهر تهران فرآیند واکسیناسیون و ارائه خدمات به مردم به سهولت رسیده است. به صورت کاملاً جهشی تعداد پایگاه‌های واکسیناسیون در مدت اخیر افزایش یافته و تعداد مراکز رسمی در تهران در حال حاضر بالغ بر ۱۶۹ پایگاه است که این عدد تا حدود سه هفته قبل ۴۳ پایگاه بود.

در ادامه این دیدار آرش اکبری دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو داوطلب در طرح ملی واکسیناسیون گفت: این طرح از ۱۸ اردیبهشت ماه سال جاری آغاز شد و تا به امروز در استان تهران حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر از دانشجویان داوطلب از وزارت بهداشت و وزارت علوم در این تیم به صورت ثابت ما را همراهی کردند.

بیش از دو میلیون دز واکسن در استان تهران توسط دانشجویان به مردم تزریق شده است

این فعال دانشجویی با بیان این‌که دو میلیون و ۱۰۳ هزار و ۵۵۵ دز واکسن طی این مدت توسط دانشجویان تزریق شده است، بیان داشت: در این طرح نهادهای فعال دانشجویی مشارکت خوبی داشته‌اند به نحوی که شوراهای صنفی دانشجویان نیز به این طرح ملحق شده‌اند و کانون‌های فرهنگی دانشجویی نیز از ابتدای کار در کنار ما بوده‌اند. در حال حاضر به صورت روزانه ۳۵۰ نفر از داوطلبان طرح ملی واکسیناسیون در ۸۰ پایگاه تجمیعی، واکسیناسیون عمومی مردم را تحت پوشش خود دارند.

وی در خصوص خواسته دانشجویان داوطلب در طرح ملی واکسیناسیون دانشجویان، گفت: دانشجویان داوطلبانه در این طرح حضور پیدا کردند و دغدغه و انتظار حمایت‌های مالی ندارند ولی چنانچخ حمایت‌های معنوی از آنها صورت گیرد حتما در حفظ روحیه آنها مؤثر خواهد بود.

در ادامه حسین نظری عضو داوطلب فعال در طرح ملی واکسیناسیون بیان داشت: این طرح از اردیبهشت ماه جاری با مشارکت دانشجویان فعال در سطح همه دانشگاه‌های کشور و با حضور کانون‌های هلال‌احمر، کانون‌های فرهنگی، انجمن‌های علمی و شوراهای صنفی آغاز شد و اولین طرحی است که برای انجام واکسیناسیون عمومی مردم از سوی دانشجویان به صورت داوطلبانه برگزار شده است.

 

روزانه بین ۳۰ تا ۴۰ هزار واکسن در استان تهران توسط دانشجویان به مردم تزریق می‌شود

این فعال دانشجویی اضافه کرد: در استان تهران حدود دو هزار و ۶۰۰ نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند و روزانه حدود ۳۰ تا ۴۰ هزار واکسن در این استان توسط دانشجویان به مردم تزریق می‌شود. در میان داوطلبان، دانشجویانی از دانشگاه‌های آزاد اسلامی، تهران، ایران، بقیه‌الله و ارتش نیز حضور دارند. در مرکز تجمیعی واکسیناسیون باغ موزه دفاع مقدس به صورت روزانه ۲۵ نفر از دانشجویان حضور داوطلبانه و فعال دارند.

محمد محمود آبادی عضو فعال دیگری است که در این مرکز جهت انجام واکسیناسیون مردم مستقر است.

وی در خصوص مدت زمان حضور خود در این طرح ملی و داوطلبانه بیان داشت: از ۱۸ اردیبهشت ماه که واکسیناسیون دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آغاز شد، کار خود را به صورت داوطلبانه آغاز کرده‌ام و از همان ابتدا تلاش کردم به عنوان یک دانشجو، در این امر خداپسندانه حضور داشته باشم.

این فعال دانشجویی در خصوص درخواست خود از مسئولان و مردم در برابر حضور فعالانه و بی‌چشمداشتی که در مبارزه به بیماری کویید ۱۹ در حوزه واکسیناسیون دارد، گفت: وقتی بحث بحران و پاندمی مطرح می‌شود لازم است تا همه دست به دست هم دهیم تا این بحران را به پایان ببریم و شرایط زندگی مردم وارد مرحله عادی خود شود. سلامت مردم را نمی‌توان با مطالبه‌ای مادی و دنیوی معاوضه کرد.

سلامت مردم را نمی‌توان با مطالبه‌ای مادی و دنیوی معاوضه کرد

محمودآبادی افزود: در این شرایط، دانشجویانی که دارای نگاه ایثارگرانه و حس زیبای فداکاری هستند وارد صحنه می‌شوند و تلاش می‌کنند مشکل را حل کنند. سلامتی مردم مهمترین خواسته و بزرگترین علت حضور داوطلبانه دانشجویان در سراسر کشور در این حرکت داوطلبانه است.

وی در پاسخ به زیباترین خاطره این حضور داوطلبانه ابراز داشت: قشنگترین خاطرات ما روزانه و در دقیقه و ثانیه در حال رقم خوردن است، این خاطرات همراه با دعای خیر مردم رخ می‌دهد. زمانی که با دریافت واکسن، حس رضایت را با لبخند در گوشه لبانشان و برق امید را در چشمانشان می‌بینیم سهم خود را از این حضور گرفته‌ایم، ما امیدوارم روزی خبر پایان این بیماری را در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کنیم.

اسکندری از دانشجویان داوطلب در طرح ملی واکسیناسیون دانشجویی در خصوص مدت زمان حضور داوطلبانه خود در این طرح، ابراز داشت: ۳ ماه است در این طرح فعالیت می‌کنم و بلطف خدا روند کار به خوبی در حال دنبال شدن است. با آغاز طرح ملی واکسیناسیون و حضور دانشجویان داوطلب به ویژه دانشجویان علوم پزشکی سرعت کار رشد قابل توجهی به خود گرفته است و توانستیم به انجام واکسیناسیون عمومی مردم عزیزمان کمک کنیم.

 این فعال دانشجویی در خصوص فشار کاری که در طول روز به دانشجویان داوطلب وارد می‌شود و خستگی حاصل از این حضور، اظهار داشت: روزهایی شده است که ساعت ۶ صبح از منزل خارج شدم و ۹ شب به منزل بازگشتم اما حسی جز شامانی قلبی و رضایت نداشته‌ام، دانشجویان علوم پزشکی به دنبال ادای دین خود نسبت به حرفه و مسؤولیتی که دارند هستند و چه زیبا است این دین را بتوانیم در کشور خودمان و با خدمت به مردم عزیزمان ادا کنیم.

وی اضافه کرد: شرایط ما در کشور همچنان بحرانی و مشابه شرایط جنگ است و در چنین شرایط سختی بلطف خدا کار را به خوبی پیش برده‌ایم. در این میان آرزوی همه ما بهبود این شرایط است و این که روزهایی برسد که دیگر مرگ کرونایی نداشته باشیم و شادی زندگی عادی به زندگی مردم بازگردد.

این فعال دانشجویی خطاب به دانشجویان داوطلب و علاقمند به حضور در مسیر مبارزه با کرونا، گفت: از همه دانشجویان علوم پزشکی و دانشجویان رشته‌های پرستاری و مامایی که با ما همکاری داشته‌اند تشکر می‌کنم و خوشحال می‌شویم حضور دانشجویان داوطلب را در کنار خود داشته باشیم تا اگر مبارزه با کرونا از مرحله واکسیناسیون عمومی مردم با موفقیت عبور کرد، بتوانیم در مراحل دیگر در کنار مردم باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز