خبرگزاری کار ایران

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور:

ده هزار و ۶۸۰ زندانی غیرعمد داریم/ افزایش ۲ برابری کمک‌های خیرین به ستاد دیه/ مبلغ دیه؛ ۴۸۰ میلیون تومان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۹۲۲

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور گفت: در ایام کرونا خیران نزدیک ۱۵۰ میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کرده‌اند که این میزان بیش از دو برابر سال گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، "اسدالله جولایی" رییس هیات امنای ستاد دیه کشور در روز یکشنبه یازدهم مهرماه در نشست خبری خود با اصحاب رسانه گفت: ستاد دیه کشور به همه پیروان ادیان الهی که در کشور هستند، کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه ستاد دیه کشور با حفظ کرامت نیازمندان به آن‌ها کمک می‌کند، ادامه داد: در شهریور ماه ۵ هزار و ۱۶۲ نفر با کمک خود به آزادی هموطنان کمک کرده‌اند و ۶۵ نفر نیز به صورت حضوری برای آزادی زندانیان جرایم غیر عمد اقدام کرده اند.

وی درباره صلح و سازش که توسط ستاد دیه انجام می‌شود، تصریح کرد: در بحث صلح و سازش ستاد دیه در سراسر کشور اقدامات گسترده‌ای به ویژه در بحث مشکلات خانوادگی در دست اقدام دارد و سعی می‌کنند با صلح و سازش محبت و وحدت را در بین خانواده‌ها برقرار کنند تا از طلاق جلوگیری شود.

جولایی با اشاره به اقدامات ستاد دیه از سال ۶۹ خاطرنشان کرد: بیش از ۱۵۰ هزار زندانی جرایم غیر عمد مانند بدهکاران مالی، تصادفات و… در این مدت از زندان آزاد شده اند. در ایام کرونا نیز خیران قریب ۱۵۰ میلیارد تومان به ستاد دیه کمک کرده‌اند که بیش از دو برابر سال گذشته است.

وی با اشاره به کمک‌های معنوی و مادی مقام معظم رهبری به ستاد دیه و کمک ۵۰۰ میلیون تومانی ایشان در گلریزان سال ۱۴۰۰ گفت: رهبر انقلاب سه میلیارد و ۶۳ میلیون تومان در دهه اخیر کمک کرده‌اند.

وی با اشاره به تصویب قانون اجباری بیمه شخص ثالث تصریح کرد: تا پیش از این قانون هر کسی تصادف می‌کرد فرد به زندان محکوم می شد. با پیگیری‌های ستاد دیه این قانون در سال ۸۷ در مجلس مطرح شده و برای ۵ سال به صورت آزمایشی تصویب شد. در آن زمان ۵۰ هزار راننده در زندان داشتیم و پس از تصویب این قانون زندانی شدن رانندگان سیر نزولی داشت. در نهایت پس از ۱۸ سال پیگیری ستاد دیه در ۲۰ اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ این قانون به صورت دائمی تصویب شد. در حال حاضر حداکثر ۱۰۰ راننده بدهکار در زندان داریم.

رییس هیات امنای ستاد دیه کشور تصریح کرد: در خصوص رفع جنبه کیفری مهریه کمتر از ۱۱۰ سکه نیز ستاد دیه پیگیری‌های فراوانی انجام داد.

وی با اشاره به بدهکاران مالی خاطرنشان کرد: درخصوص تصویب قانون جدید چک اقدامات بسیاری با همکاری مجلس صورت گرفت و براساس آمار بانک مرکزی صدور چک‌های برگشتی آمار نزولی دارد.

او با اشاره به اقدامات صلح و سازش در ستاد دیه گفت: به صورت میانگین طلبکاران امسال با اقدامات گروه‌های صلح و سازش ۷۰ درصد رضایت داده‌اند.

وی با اشاره به تفاهم نامه با صندوق بازنشستگی گفت: برای آزادی ۱۹۱ بازنشسته که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی بودند نیز اقدام شد. همچنین تفاهم نامه‌های مختلفی با سازمان‌های مختلف از جمله بنیاد شهید داشتیم.

جولایی با اشاره به آمار محکومان جرایم غیرعمد گفت: ده هزار و ۶۸۰ زندانی غیرعمد در زندان های کشور داریم که ۴ هزار و ۶۷۳ نفر مشمول کمک هستند.

وی ادامه داد: ۳۶۸۹ نفر در ۶ ماهه نخست آزاد شدند و ۱۴۷ نفر خانم و مابقی محکومان مرد بوده اند. میزان بدهی این افراد ۱۳ هزار میلیارد ریال بوده است ۴۳۳ پرونده با صلح و سازش رضایت گرفته شده است و ۳۸ درصد بدهی از سوی طلبکاران گذشت شده است ۱۰۹ نفر بابت دیه بدهکار بوده اند که در این مدت آزاد شده اند. میزان بدهی ۸۹۸۹۹ نفر بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است که در طی یک دهه به‌۵ هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان تقلیل داده شد.

جولایی افزود: ۱۶۱میلیارد و ۴۴۴ میلیون تومان برای آزادی ۴ هزار نفر از ابتدای سال پرداخت شده است.

وی با اشاره به مبلغ دیه در سال ۱۴۰۰ گفت: مبلغ دیه به ۴۸۰ میلیون تومان و در ماهه های حرام به ۶۴۰ میلیون تومان تغییر می کند.

او ادامه داد: زندانیان جرایم غیرعمد شامل  ۲۱۱ نفر حوادث رانندگی، ۲۷ نفر حوادث کارگاهی، ۸۳۹۶ نفر بدهکاران مالی، ۱۷۷۲ بدهکاران مهریه و  ۱۸۸ نفر بدهکاران نفقه هستند.

وی درباره اقدامات موازی از سوی برخی افراد مانند حاج آقا یکتا برای آزادی زندانیان گفت: ما اقدامات حاج آقای یکتا را رد می کنیم.

او ادامه داد: نمایندگی ستاد دیه از سه رکن رییس کل دادگستری، مدیر کل زندانها و مدیرکل کمیته امداد تشکیل شده اند و ما با هر گروه دیگری که به اسم ستاد دیه کار کند برخورد می کنیم و سعی شده با افرادی که بخواهند اینگونه برخورد کنند، برخورد قضایی شود. البته آقای چاووشی خواننده کشورمان با ستاد دیه همکاری کرده و اقدامات خوبی انجام می دهد و  هنوز حاضر نشدند ما را ببینند و هرجا که کمک جمع آوری می کنند، شماره ستاد دیه را می دهد و خدا خیرشان بدهد.

وی در واکنش به اظهارات حاج محمدی رییس سازمان زندانها درخصوص اصلاح اساسنامه ستاد دیه گفت: اصلاحات لازم در خصوص ستاد دیه انجام شده و اساسنامه ستاد دیه نیاز به اصلاح ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز