خبرگزاری کار ایران

پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی سالمندان

asdasd
کد خبر : ۱۱۳۸۰۳۹

​همزمان با فرا رسیدن نهم مهرماه مطابق با اول اکتبر، روز جهانی و ملی سالمندان، دکتر وحید قبادی دانا پیامی در گرامیداشت این روز صادر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل متن کامل پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به شرح ذیل است؛

به نام خدا

نهم مهرماه مطابق با اول اکتبر، روز جهانی و ملی سالمندان را با تأسی از سیره تکریمی پیامبر اعظم(ص) و سرور آزادگان جهان امام حسین(ع) و با الهام از فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران در ابلاغیه سیاست های کلی جمعیت مبنی بر " فرهنگ سازی در جهت احترام و تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تأمین سلامت و نگهداری آنان در خانواده و پیش بینی ساز و کار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصۀ های مناسب و تأکید سازمان بهداشت جهانی با شعار ملی " بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال" با هدف توسعه پایدار و تمرکز بر راهبردهای مقابله و جلوگیری از نابرابری سنی در آینده،  گرامی می داریم.

روند سریع و رو به رشد جمعیت سالمندی کشور ناشی از افزایش امید به زندگی، شاخص های رفاهی، کاهش میزان موالید و بهبود خدمات بهداشتی درمانی می باشد و پیامدهای ناشی از رشد سریع جمعیت سالمندی، ضرورت دخالت سیاستمداران و دولتمردان  جهت تقویت زیرساخت های مورد نیاز، اعم از بهبود شاخص‌های رفاهی و بهداشتی، توجه به مؤلفه‌ های تأثیرگذار بر کیفیت زندگی سالمندان و پیش بینی تمهیدات لازم جهت توسعه و تقویت فرهنگ سالمندی پویا و مولد را نشان می دهد و می بایست موضوع در سرلوحه اقدامات و برنامه ‌های توسعه پایدار کشور قرار گیرد بطوری که عدم آمادگی برای مواجهه با این وضعیت، هزینه های جبران ناپذیری را به بخش اقتصادی و اجتماعی کشور، وارد خواهد ساخت.

 تحقیقات نشان می دهد در طول ۳۰ سال آینده، سالمندان حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می دهند و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده تا سال۲۰۵۰ جمعیت سالمندان به ۲ میلیارد نفر برسد.

افزایش نسبت جمعیت سالمندی ایجاب می کند که جوامع در حال توسعه از جمله ایران خود را برای مرتفع نمودن نیازهای سالمندان آماده نمایند.

اعلام شعار روز جهانی سالمند در سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان ملل متحد مبنی بر بهره مندی عادلانه همه سنین از فناوری دیجیتال، اهمیت نیاز به دسترسی و مشارکت معنادار افراد سالمند را در دنیای دیجیتال نشان می دهد. جهت بهره مندی عادلانه همه افراد به فناوری دیجیتال لازم است ضمن برخورداری تمام افراد جامعه در تمامی رده های سنی به دسترسی به زیرساخت ها، ابزارها و نرم افزارهای متناسب سازی شده و افزایش سواد رسانه ای و دیجیتال از امنیت و متناسب سازی این فضا نیز بهره مند باشند.  

در راستای تحقق ماده ۸۰ برنامه توسعه ششم اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی جمهوری اسلامی ایران سازمان بهزیستی کشور مکلف به ساماندهی و توانبخشی سالمندان می باشد و در این راستا خدمات مؤثری در حیطه سلامت و رفاه ارائه نموده است. لیکن پرداختن به امور سالمندان به طور مجزا توسط هر یک از نهادهای مرتبط و به تنهایی امکان پذیر نبوده و ضروریست در قالب برنامه هایی مبتنی بر وحدت منابع و انسجام ملی میسر گردد. بایستی توجه برنامه ریزان، سیاستگذاران، مجریان سازمان های غیردولتی و عموم مردم به این موضوع معطوف شود تا با مشارکت همه گروه ها بر مشکلات غلبه کنیم و هرگونه راهکار را در راستای تلفیق عزیزان سالمند در جامعه و تأمین رفاه و آرامش آنان متمرکز نمائیم و بر حل مشکلات و موانع موجود فائق آئیم.

دنیای آینده، دنیای هوش مصنوعی و اینترنت اشیاء وحاکمیت نظام حکمرانی دیجیتال و استفاده ی عمومیت یافته از انواع سامانه های تعاملی، اپلیکیشن ها، ابزار و الگوریتم های هوشمند برای ارائه انواع خدمات آگاهی بخشی،  خود مراقبتی، آموزشی، مهارت افزایی و مشاوره ای و نیز ارائه خدمات مراقبتی، درمانی و توانبخشی در منزل و همچنین ارائه سرویس های آنلاین اجتماعی، رفاهی و معیشتی در منزل به سالمندان می باشد و ضروری است عزیزان فعال در حوزه فناوری دیجیتال و استارت آپ ها  با نیت نوع‌دوستی، خدمات دهی و سود آفرینی برای کسب سهم شایسته از این بازار  برنامه‌ریزی نمایند.
 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز