خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

دپوی ۲۱ میلیون دُز واکسن کرونا در انبارهای وزارت بهداشت/دانشگاه‌های علوم پزشکی زمان فعالیت مراکز واکسیناسیون را افزایش دهند

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۸۵۳۷

وزیر بهداشت گفت: مهم ترین مطلب در کنترل کرونا واکسیناسیون است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درجلسه بررسی روند اجرای گام پنجم طرح «سپهبد شهید قاسم سلیمانی» گفت: به هرحال ما امروزه یک وضعیت خاص در کشور داریم که در تاریخ مملکتمان بی‌سابقه است و آن بحران کروناست. شاهد مرگ و میر روزانه ۶۰۰ نفر از عزیزان هستیم و این صحنه‌ها برای کادر بهداشت غیرقابل تحمل است.

افزود: ما بعد از انقلاب در عرصه بهداشت و درمان موفقیت‌های زیادی داشته‌ایم و در منطقه و خاورمیانه حرف اول را می‌زنیم، ۲۰ هزار هیات علمی در کشور داریم که هرکدام دانشمندان ارزشمندی هستند و همه آن‌ها خدمتگذار مردم هستند.

او افزود: کرونا در تمام دنیا ایجاد شده و تلفات داده است، همه دانشمندان برای کنترل آن تلاش می‌کنند. مهم ترین مطلب در کنترل آن واکسیناسیون است و زدن واکسن می‌تواند آن را کنترل کند. زدن واکسن از ابتلا جلوگیری نمی‌کند بلکه شدت آن را کاهش می‌دهد و باعث کاهش مرگ و میر خواهد شد.

عین اللهی گفت: زمانی که پرسنل ما واکسینه نشده بودند با تلفات بالایی مواجه بودیم. امسال اما ۹۵ درصد کادر درمان واکسینه شده‌اند. این نشان‌دهنده این است که واکسن راهی مهم در کنترل بیماری کرونا است.

او در ادامه افزود: در شروع کار دولت تلاش وسیعی صورت گرفت و از تلاش نهادهای مختلف مانند وزارت امور خارجه و وزارت راه  تشکر می‌کنیم که با تلاش جمعی‌شان در یک مدت کوتاه شاهد ورود مقدار زیادی واکسن بودیم. همین الان ۲۱ میلیون دوز واکسن کرونا به صورت دپو داریم، تا آخر این ماه ۴۰ یا حتی ۵۰ میلیون دوز دیگر را هم خواهیم داشت.

عین اللهی گفت: درحال حاضر چیزی را که در دفاع مقدس دیده بودیم داریم می‌بینیم. امداد الهی بود که در حالی که مردم عزادار بودند مقدار زیادی واکسن وارد کشور شد.  

او افزود: مرحله بعدی در کنترل کرونا، انجام واکسیناسیون هست و ما باید این حجم را به سرعت به مردم تزریق کنیم، پرسنل عزیز وزارت بهداشت بسیار زحمت کشیدند و در این عرصه هم وارد شدند.

عین اللهی گفت: برای واکسیناسیون نیاز به حرکت‌های مردمی داریم و انتظار داریم هرکه هر کمکی می‌تواند برای ما انجام دهد و هرکسی می‌تواند وارد شود. در سفری که در اهواز داشتم حسینیه شهر اهواز را به من نشان دادند که به صورت ۲۴ ساعته واکسیناسیون انجام می‌دادند با نیروهای خود حسینیه کار واکسیناسیون انجام می‌گرفت که جای تقدیر دارد. در همین مرکز واکسیناسیون فقط یک رابط بهداشتی گذاشته بودیم و همه کارها را خودشان انجام می‌دادند.

عین اللهی افزود: بنابراین درخواست می‌کنیم مردم وارد صحنه شوند و کمک کنند و بسیج هم در این زمینه نقش زیادی دارد. در سال‌هایی که سیل آمده بود یادمان هست که بسیج چه قدر توانست کمک کند و در بحران کرونا هم احساس نیاز می‌کنیم این حجم از واکسن را با کمک شما فرماندهان عزیز در مدت کوتاه تزریق کنیم.

او گفت: زمان برای ما خیلی مهم است، الان یک دقیقه هم برای ما ارزش دارد . در حال تمام کردن موج پنجم هستیم. فرصت داریم که برای موج ششم خودمان را آماده کنیم و این مدت ۶ تا ۸ هفته برای ما مهم است. باید بلافاصله واکسیناسیون را انجام دهیم که شاهد این حجم از مرگ و میر نباشیم. در ایام محرم برای حسینیه‌ها امروز مهم ترین کار و عمل فی سبیل الله مشارکت در واکسیناسیون است که به سرعت این مقدار واکسن که وارد می‌شود و در داخل تولید می‌شود را تزریق کنیم.

عین اللهی گفت: از روسای دانشگاه‌ها خواهش می‌کنم که تعداد مراکز را افزایش دهند. باید به مردم احترام بگذاریم و نباید در صف بمانند. ماندن مردم در صف واکسن باعث شرمندگی است و توان نیروی انسانی ما بیش از این حد است، با تعدد مراکز واکسیناسیون این مساله باید صورت بگیرد. یک مدرسه، پادگان و غیره امکان را دارند که مرکز واکسیناسیون شوند.

او در ادامه گفت: وقتی در آی سی یو می‌روم می‌بینم ۲۴ ساعته است و کار بسیار سخت تری از واکسیناسیون است، همین کار را از روسای دانشگاه ها انتظار داریم که در مراکز واکسیناسیون انجام دهند. از رسانه‌ها نیز انتظار داریم مردم را در امر واکسیناسیون تهییج کنند.

او در ادامه گفت: موضوع مهم بعد از واکسیناسیون قرنطینه هوشمند است، امیدواریم مردم دچار محدودیت‌ها نشوند و بعد از واکسیناسیون بتوانیم برای مثال به زیارت مشهد برویم و کارهایمان را انجام دهیم. کسانی که کارت واکسن دارند باید بتوانند این کارها را انجام دهند.  

عین االلهی در انتها گفت: اگر انشالله یک ماه دیگر جلسه بگذاریم امیدواریم آمارها بسیار پایین تر از الان باشد. ما ۳۰ میلیون دوز تا به حال تزریق کرده‌ایم. تا تیر ماه این آمار ۵ میلیون دوز بود و تا امروز ۲۵ میلیون دوز به آن افزوده شده است. باید انشاالله تا یک ماه دیگر به آمار ۵۰ میلیون دوز برسیم که از فجایع جلوگیری کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز