خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

تداوم اجرای طرح شهید سلیمانی در ۶ راهبرد/ ورود دادستانی و نیروی انتظامی برای نظارت بر اجرا

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۰۳۸۱

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران با اعلام تداوم اجرای طرح شهید سلیمانی در ۶ راهبرد گفت: براساس مصوبه ستاد کرونا مقرر شد، دادستانی با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های نظارتی بر کل فرایندهای اجرای این طرح به ویژه اجرای پروتکل‌ها در اصناف نظارت کند.

«زینب نصیری» مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره جزئیات اجرای مجدد طرح شهید سیلمانی که در جلسه اخیر ستاد مبارزه با کرونا بررسی شد، گفت: طرح شهید سلیمانی از اواسط سال گذشته در تهران در حال اجرا است. محور اصلی طرح شهیدسلیمانی در مرحله اول بیماریابی سریع به واسطه شناسایی فرد مبتلا و یا افراد در ارتباط با فرد مبتلا بوده است که در شش مرحله ارتباطات محل کار و خانواده فرد بیمار پیگیری می‌شود و افراد تست رایگان می‌دهند. 

او با بیان اینکه با شروع واکسیناسیون در کشور، اجرای واکسیناسیون نیز بخشی از طرح شهید سلیمانی شد، افزود: بیشتر انرژی و توان بر روی مساله واکسیناسیون گذاشته شده و به نظر می‌رسد، طرح شهید سلیمانی تضعیف شده است. 

نصیری اضافه کرد: در صورتی که بحث ردیابی ارتباطات بیماران در دنیا نیز یکی از مهمترین کارهایی است که در کنار اقدامات خودمراقبتی و مساله واکسیناسیون اهمیت پیدا می‌کند و همین بالارفتن آمار شیوع و بستری بیماران و عدم شناسایی بیماران در مرحله‌ای که شاید علائمی نداشته باشند، اما ناقل باشند، یکی از موضوعاتی است که اجرا و عدم اجرای آن می‌تواند بر روی طرح شهید سلیمانی تاثیر بگذارد. 

مدیر کل سلامت شهرداری تهران گفت: همین موضوع در ستاد ملی کرونا نیز مطرح شد و قرار است طرح شهید سلیمانی با قوت بیشتر و ۶ راهبرد اصلی در کل کشور ادامه پیدا کند. 

او در ادامه با اشاره به ۶ راهبرد در نظر گرفته شده در طرح شهید سلیمانی گفت: راهبرد اول واکسیناسیون عمومی است که مطابق با سند ملی پیش می‌رود و شهرداری تهران نیز در آن مشارکت قابل توجهی دارد و تعداد زیادی از سوله‌های مدیریت بحران شهرداری تهران و همچنین بوستان فرامنطقه‌ای برای واکسیناسیون خودرویی در اختیار قرار داده شده است و همچنین اعلام آمادگی شده است که در صورت نیاز ستاد کرونا این امکان می‌تواند افزایش یابد. 

نصیری با اشاره به راهبرد دوم طرح شهید سلیمانی گفت: دومین راهبرد بحث بیماریابی فعال و یا شناسایی افراد در معرض تماس نزدیک و رهگیری هوشمند آن‌ها است که در مرحله اول نیز انجام می‌شد و مجددا فعال می‌شود و کار دنبال خواهد شد. در جلسه‌ای که هفته گذشته اجرا شد و استاندار تهران نیز اعلام کردند، یکی از بحث‌های اصلی در مساله بیماریابی، مساله اخذ تست رایگان پی. سی. آر است و مقرر شد بیمه در اخذ تست پی. سی. آر پشتیبانی کند.

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران در ادامه به راهبرد سوم اشاره کرد و گفت: آموزش همگانی و اطلاع‌رسانی راهبرد سومی است که در نظر گرفته شده است، چرا که هرچقدر بیماریابی و واکسیناسیون رخ دهد، اما خودمراقبتی انجام نشود و افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، بخشی از این طرح آسیب می‌بیند و در نتیجه این راهبرد نیز در طرح پیش بینی شده است. 

او درخصوص راهبرد چهارم گفت: حمایت و حفاظت از گروه‌های آسیب‌پذیر به ویژه سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و افراد مبتلا به کووید ۱۹ از راهبردهای دیگر است. این طرح از ابتدای آغاز طرح شهید سلیمانی با همکاری سازمان بسیج مستضعفان، سپاه، خیرین و شورایاران محلات به خوبی انجام شد. شهرداری نیز در قالب طرح سلامت یار گروه سالمندان، افراد دارای معلولیت و افراد دیابتی را پوشش داد و در این طرح مجدد مقرر شد حمایت از اقشار در معرض آسیب در دستور کار قرار گیرد. 

نصیری گفت: تقویت فرایند درمان سرپایی راهبرد پنجم است که در وزارت بهداشت ذیل سه دانشگاه علوم پزشکی در حال اجرا است. 

مدیر کل اداره سلامت شهرداری تهران درباره راهبرد ششم گفت: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و اعمال قانون راهبرد ششم است و براساس مصوبه ستاد کرونا مقرر شد دادستانی با هماهنگی نیروی انتظامی و سایر دستگاه‌های نظارتی بر کل فرایندهای اجرای این طرح به ویژه اجرای پروتکل‌ها در اصناف نظارت کند. 

او اضافه کرد: به نظر می‌رسد راهبردهای ۶گانه اگر در کنار همدیگر اتفاق بیفتد؛ همه دستگاه‌ها با توجه به شرایط در کنار همدیگر قرار می‌گیرند و امیدواریم با این فرایند و به ویژه تامین بودجه لازم از سوی دولت به دستاورد خوبی در کنترل بیماری برسیم، چرا که یکی از مشکلات طرح شهید سلیمانی در مرحله قبل تامین اعتبارات و بودجه بود و نیروی انسانی که در این طرح کار می‌کنند، شامل نیروهای داوطلب هستند، اما حتما نیازمند تامین نیروی ثابت است. 

او درباره ضمانت اجرائی ۶ راهبرد مصوب گفت: ما در شهرداری تهران یکی از اعضای ستاد هستیم و بخش‌هایی که مربوط به شهرداری است را انجام می‌دهیم و ما تابع ستاد هستیم. نظارت از راهبردهای ششم است و اگر به خوبی اجرا شود می‌توانیم امیدوار باشیم دیگر راهبردها نیز اجرا می‌شود و نتایج آن را ببینیم. 

وی در واکنش به اینکه هر یک از این راهبردها به صورت مجزا در مراحلی اجرا و در نهایت متوقف شد، از جمله رهگیری هوشمند بیماران کرونایی آیا با توجه به سرعت انتشار سویه دلتا و قرار داشتن کشور در طولانی‌ترین پیک کرونا با رویکرد به روز شده‌ای این طرح اجرائی می‌شود یا خیر؟ گفت: من برداشت شخصی خود را می‌گویم. بر مبنای برداشت من بحث بیماریابی فعال و شناسایی افراد خیلی خوب در حال انجام بود و به دو مشکل بر خورد. نخست اینکه بخش عمده‌ای از نیروی انسانی فعال در این بخش به طرح واکسیناسیون اضافه شدند و قطعا مساله نیروی انسانی باید در تهران حل شود. با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از پرسنل بهداشت و درمان در این حوزه مشغول فعالیت بودند و بخشی در بیمارستان‌ها هستند، بخشی که در حوزه بهداشت بودند به امر واکسیناسیون کمک می‌کنند و برای بیماریابی به افرادی مورد نیاز است. 

نصیری ادامه داد: قبل از این دوران هم حوزه درمان اعلام می‌کرد از کمبود نیروی متخصص رنج می‌برد و این مساله ملی است و باید برای آن فکری کرده و تصمیم گیری شود. مشکل دیگر نیز بحث تامین اعتبارات تست پی. سی. آر و رپید تست بوده است که تصمیم خوبی گرفته شد و قرار شد بیمه پشتیبانی کند. 

او در واکنش به اینکه مجاب کردن مردم نسبت به رعایت پروتکل‌ها همانند ماه‌های ابتدایی پاندمی امکان‌پذیر نیست، آیا بر مبنای ایده‌های جدیدی قرار است به مردم آموزش داده شود، گفت: ما ۶ موج اطلاع‌رسانی را در تهران اجرا کردیم که در هر یک مبتنی بر نیازمندی‌های اجتماعی هر دوره تولید محتوا انجام شد. 

نصیری تاکید کرد: این فاز اعلام آمادگی کردیم که متناسب با بحث واکسیناسیون و فرایندهایی که انجام می‌شود ستاد کرونا موارد را اعلام کند و براساس محورها این اقدام را در شهرداری انجام دهیم. اما همانطور که گفتید مردم از نظر آموزش پیشگیری از کووید اشباع هستند و متناسب با نیازهایی که موجود است، باید اطلاع‌رسانی شود و با اعلام ستاد کرونا تمام پرتابل‌های شهرداری در اختیار این موضوع قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز