خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹:

فعالیت کمیته علمی کرونا متوقف نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۹۲۲۷

دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ گفت: کمیته علمی کرونا از ابتدای بروز بیماری در کشور تشکیل شد و از اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز ساختار جدیدی را تشکیل داده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «عاطفه عابدینی» دبیر کمیته علمی کووید ۱۹ در نشست مجازی روز سه شنبه، در مورد عملکرد ستاد کرونا برای  قرنطینه‌، بیان کرد: در جلسه‌هایی که داریم همیشه بحث پیشگیری مهم‌تر از درمان بوده، اما واقعیت این است که کمیته علمی بیشتر حالت مشورتی دارد تا اینکه اجرایی باشد و اگر بخواهد موضوعی را به بخش‌های مختلف وزارت بهداشت و یا سازمان غذا و دارو بگوییم در قالب پیشنهاد مطرح می‌کنیم.

وی ادامه داد: بنابراین هیچ نقش اجرایی در این قضیه نداریم اما درخواست ما هم این است که اگر تعطیلی یا قرنطینه‌ای در نظر گرفته می‌شود باید با زیر ساخت و پلتفرم خاص صورت گیرد و از طریق مجازی مشخص باشد فرد مثبت الان کجا است و آیا قرنطینه را رعایت می‌کند یا نه، سفرها به چه صورت انجام می‌شود و ... اینها راهکارهای مخصوص خودش را دارد که در ستاد کرونا بررسی می‌شود.

عابدینی در مورد برخی اخبار بر متوقف شدن قعالیت کمیته علمی کووید۱۹ افزود: این کمیته از ابتدای بروز بیماری در کشور تشکیل شد و فعالیت داشته و از اردیبهشت ۱۴۰۰ نیز یک ساختار جدیدی با اعضای جدید را تشکیل داده است و به هیچ عنوان کمیته فعالیتش متوقف نشده، بلکه ساختار این کمیته تغییر کرده و در قالب ۱۳ زیر کمیته تخصصی فعالیت هایش ادامه دارد. 

وی گفت: جلسات گذاشته می‌شود و به جزییات درباره درمان‌ها و مسایل کووید مانند سلامت روان، زنان و بارداری و کودکان بحث و تبادل نظر می‌شود و نتایج در قالب یک سری دستاوردها به صورت دستورالعمل‌ها منتشر می شود.

عابدینی ادامه داد: یک سری سوالات روز برای درمان‌ها هم وجود دارد که باید به صورت مشخص گفته شود، مانند عوارض واکسن‌ها و اطلاعات مورد لزوم واکسن‌ها که به ترتیب منتشر و به مراکز درمانی ارسال می‌شود، در نظر داریم برای کمیته علمی سایت جدا یا صفحه ای از وبدا را داشته باشیم که راحت‌تر با متخصصان و مردم ارتباط داشته باشد، همچنین تریبون اصلی کمیته علمی نیز خود وزارت بهداشت است که تصمیمات و دستورالعملها را اعلام می کند.

وی گفت: یکی از وظایف ما بالا بردن توان علمی کادر درمانی و خدمات پرستاری و پزشکی است و در این زمینه با همکاران مان و کادر درمان در تماس هستیم و باز هم تاکید می‌کنم گاهی این شبهه ایجاد شده که کمیته علمی امسال تشکیل نشده است، در صورتی که اینگونه نیست و با قوت تمام و بیشتر از قبل راه ادامه می یابد.

عابدینی افزود: اما برخی اساتید چون در پلتفرم‌های واکسن فعال شدند، تصمیم بر آن شد که از همکاران درگیر در امر درمان و تشخیص بیماری در کمیته استفاده شود، به همین منظور تلاش شد از فیلدهای بهداشتی درمانی سراسر کشور استفاده کنیم و در این راستا تغییراتی در اعضا به وجود آمد.

وی در مورد برخی تجویزهای درمان کرونا در رسانه و فضای مجازی ادامه داد: تلویزیون و صدا و سیما اگر قرار است درمان کرونایی داشته باشد فقط باید بر اساس ابلاغیه وزارت بهداست و ستاد کرونا باشد و اصلا نباید نظر شخصی افراد در آن دخیل باشد.

عابدینی گفت: اینکه گفته شود من به این نتیجه رسیدم که فلان دارو فایده دارد یا ندارد قابل قبول نیست و با تمام علاقه‌ام به دوستان صدا و سیما اما هیچ وقت از ما درخواست اطلاعات درست را نداشتند و مثلا با مسوول یک بخش درمانی صحبت کردند که ایشان هم اعلام کرده اگر زیر ۴۰ درصد درگیری داشتید خانه بمانید و اگر بیشتر شد به بیمارستان مراجعه کنید، در صورتی که خانواده بیمار از کجا متوجه شوند چند درصد درگیری پیش آمده، بنابراین آموزش به بیمار مهم‌تر از درمان است.

وی افزود: همینکه وقتی تب بیش از سه روز طول کشید، علایم تنگی نفس بدتر شد، وضع عمومی و ضعف بدنی بیشتر شد حتما به پزشک مراجعه کنند که اینها، اطلاعات مهمی است.

عابدینی ادامه داد: موضوع دیگری که وجود دارد درخواست زیاد سی‌تی‌اسکن و رادیولوژی است که واقعاً این مقدار درخواست غیر استاندارد است و در هیج کجای دنیا هر روز یا یک روز در میان برای بیمار کرونایی سی‌تی‌اسکن درخواست نمی‌شود.

وی گفت: بیماری به من مراجعه کرد که در یک هفته، سه بار سی‌تی‌اسکن انجام داده بود، یا یکی به درخواست خود بیمار است و یا پزشک. با وجودی که ما دستورالعمل‌هایی برای درمان کرونا داریم، اما برخی از همکاران این درمان‌ها را یا خیلی زود و یا خیلی دیر انجام می‌دهند.

وی گفت: با وجود فشار کاری بالایی که پزشکان دارند از آنها می‌خواهم تا تجویز بی‌جا نکنند، چون علاوه بر هزینه برای بیمار، ممکن است عوارض دارویی برای بیمار داشته باشد، از کسانی که در کنترل تجویز‌ها دستی دارند می‌خواهم تا دقت بیشتر به خرج دهند.

عابدینی ادامه داد: در کرونا پیشگیری اصل قضیه است و درمان در خط نهایی قرار دارد، یعنی نباید اجازه می‌دادیم که مبتلا شویم ولی حالا که مبتلا شدیم داروها را باید مطابق درمان‌های بین‌المللی جلو ببریم.

وی در مورد دز سوم واکسن کرونا افزود: سازمان جهانی بهداشت برای افراد در خطر بالای ۵۰ سال و افراد دارای نقص سیستم ایمنی تزریق دز سوم مجاز راشناخته است و وزیر بهداشت هم توصیه داشتند این موضوع برای کادر درمان و افراد با ریسک بالا بررسی شود.

عابدینی گفت:  این امر نیاز به مطالعات و منابع بیشتر واکسن دارد و لازم است واکسیناسیون جامعه نیز سرعت بیشتری یافته باشد با تصمیمات دولت جدید برای تامین واکسن، میزان واکسن بیشتری به دستمان خواهد رسید و در این زمینه نوع واکسن خاصی مطرح نیست که اگر کسی فلان واکسن را زده بود دز سوم را دریافت کند ولی برای اینکه دز سوم تزریق شود شاید از بعضی پلتفرم‌ها برای تزریق به همه‌ واکسن‌ها انتخاب شود، حتی یک دز واکسیناسیون بین ۳۰ تا ۵۰ درصد روی شدت و مرگ و میر اثر دارد و به این معنی نیست که اگر روند کند است آنهایی که اول واکسن زدند دیگر واکسیناسیون شان کارایی ندارد.

عابدینی ادامه داد: این امر توجیهی برای دیرکرد واکسیناسیون نیست و خواهش می‌کنم واکسیناسیون سرعت بیشتری پیدا کند و خدا را شکر در روزهای اخیر این روند سرعت بهتری یافته است.

وی همچنین در مورد خروج داروی فاویپیراویر گفت: این دارو از پوشش بیمه خارج نشد و ما تغییری در پروتکل درمانی از خرداد ۱۴۰۰ قائل نشدیم.

عابدینی افزود: بیان علمی باید مستند بر مدارک باشد  کمیته علمی کرونا تحت تاثیر هیاهوها نیست‌ و نظر شخصی من این است که چون فاویپیراویر داروی ضد ویروس خوراکی است با توجه به رشد سریع ویروس و مقدار بسیار بالای ویروس دلتا خیلی نمی‌تواند موثر باشد.

وی گفت:  چون شاید به سطح خونی مناسب نمی رسد.فاویپیراویر داروی ضد ویروسی است که بر آنفلوآنزا تاثیر قطعی دارد ولی درباره کووید۱۹ این کار را نمی‌کند، زمانی که تکثیر ویروس کرونا صورت گرفته و بیمار دچار نارسایی ریه شده است، فاویپیراویر اثر ندارد، اما از نظر مستندات باید گفت این دارو بیشتر در آسیای شرقی استفاده می‌شود و هیچ‌وقت در دستورالعمل‌های توصیه شده ایران قرار نگرفت‌ و همیشه اظهار کردیم مطالعات بر آن در حال انجام است و مطالعات بالینی بر بیماران سرپایی انجام دادیم که هنوز نتایج آن مشخص نشده است.

عابدینی گفت: بر اساس مدارک ما بیشتر مطالعات نشان می‌دهد فاویپیراویر اثر چندانی به ویژه بعد از ۳ روز اول بیماری نداشته است و این موضوع در ویرایش خرداد ۱۴۰۰ آمده است، ما نظرمان این است که فاویپیراویر را در فاز بستری به بیمار ندهید و در فاز سرپایی هم تحت مطالعه است، در مورد پوشش بیمه هم مشخص شد تا در ستاد ملی بررسی شود.

وی در مورد هزینه‌ی رمدسیور افزود: داروی رمدسیویر نیز تحت پوشش بیمه است و با مراجعه به داروخانه معتبر باید با بیمه ارائه شود و تغییری در پوشش بیمه‌ها اتفاق نیفتاده است.

 عابدینی افزود: در خرداد سال جاری ویرایش دهم دستورالعمل تشخیصی و درمانی کووید-19 را ابلاغ کردیم و با توجه به اینکه در ۹ ویرایش قبلی تا آذر ۱۳۹۹ با حجم زیادی نوشته می‌شد که مورد انتقاد همکاران بود ویرایش خرداد ۱۴۰۰  با دید عملیاتی در حدود ۷ صفحه نگارش شد و در خرداد ۱۴۰۰ با مطالعات آن زمان و همفکری همکاران شاغل در بخش بالینی و همکاری معاونت درمان ویرایش جدید ابلاغ شد.

وی ادامه داد: طبق نظرسنجی چند روز اخیر از دانشگاه‌ها ما کاهش ۲۰ تا ۷۰ درصدی بستری دائم را داشتیم که به مدیریت بیماری کمک می‌کرد، البته از نظر ما هم این ایراد وارد بود که بیماران در طی مسیر بیمارستان تا خانه ممکن است موجب انتقال بیماری شوند اما سعی می‌کردیم توضیحات لازم را به آنها بدهیم، در بخش بستری موقت درمان کورتون‌ها با دز مناسب و همچنین داروی رمدسیویر را پیشنهاد کرده‌ایم که این داروها در بیماران خفیف یا بیمارانی که اینتوبه شدند فایده ندارند.

عابدینی گفت: این موضوع بر اساس دستورالعمل‌های معتبر دنیا نگارش شده است. درمان توسیلیزومب نیز پیشنهاد شده است و رمدسیویر در مرحله ویروسی و توسیلیزومب در مرحله‌ التهابی به بیمار داده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز