خبرگزاری کار ایران

توضیح درباره اقلام دارویی ترخیص نشده در گمرک/ تا سه ماه آینده ذخیره رمدسیور داریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۷۸۳۳

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: واقعیت این است که ما اکنون در وضعیتی نیستیم که بتوانیم جنسی را که مورد نیاز بازار است، متوقف کنیم، بلکه حتما پای هواپیما ترخیص می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «محمدرضا شانه‌ساز» رئیس سازمان غذا و دارو طی امروز و در در بازدید از انبار گمرک ترخیص دارو و سرم، گفت: داروهایی که مورد نیاز است را ما پای هواپیما ترخیص می‌کنیم، به این صورت که با حداقل اسناد، آن‌ها را صادر می‌کنیم و با هماهنگی گمرک و بانک مرکزی آن‌ها را ترخیص می‌کنیم.

وی ادامه داد: کمااینکه در حال حاضر طی این دو سه روز اخیر شاهد بودیم که در زمینه سرم که مورد نیاز است، اصلا معطلی نداریم اما اقلامی که در انبار است، باید بررسی شوند.

شانه ساز افزود: آنچه که من دیشب و امروز صبح بازدید کردم، کالاهایی بود که بخش قابل توجهی از این اقلام تولید کننده داخلی دارد، بر اساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی اگر کالایی در داخل تولید شود، وارداتش ممنوع است، مگر اینکه تامین کمی و کیفی مشکل داشته باشد که برخی از اقلام هم مشترک هستند، اما گرید پزشکی نیستند و برای پزشکی قابلیت مصرف ندارند.

وی گفت: همچنین برخی اقلام هم ثبت سفارش نشده‌اند که آن‌ها هم اقلامی هستند که تولیدکننده داخلی دارد و به عنوان مثال دیدم که مکملی حداقل ۲۰ تولیدکننده داخلی دارد، اما وارد کردند، معمول هم این بوده که اقلام را وارد می‌کردند و بعد برای ترخیص این اقلام فشار وارد می‌کردند که قرار شد ما لیست این اقلام را دریافت و بررسی کنیم، برخی اقلام هم هست که کارهای اداری‌اش در کمتر از یک تا دو هفته برای ترخیص انجام می‌شود.

شانه ساز ادامه داد: نکته مهمی که وجود دارد این است که اولا ما حمایت از تولید داخلی را نباید فراموش کنیم و دوما باید سرعت عمل برای ترخیص از پای هواپیما وجود داشته باشد که داریم این اقدام را انجام می‌دهیم و سوم هم اینکه لیستی را که دریافت می‌کنیم اگر موردی باشد که جمع‌بندی بشود که باید ترخیص شود، حتما کار ترخیصش را با سرعت انجام می‌دهیم. 

وی گفت: واقعیت این است که ما اکنون در وضعیتی نیستیم که بتوانیم جنسی را که مورد نیاز بازار است، متوقف کنیم، بلکه حتما پای هواپیما ترخیص می‌کنیم، در حال حاضر نیز بسیاری از اقلام کرونایی ترخیص نشده به جز داروی تک قلمی مثل فاویپیراویر که دیشب رسیده، مرتبط با کرونا نبود.

شانه ساز افزود: در عین حال رمدسیویری هم که وارد شده از یک منبع غیر تایید شده وارد شده است. این دو الی سه روز خیلی درباره رمدسیویر فضاسازی شد، در حالی که این خبر را به مردم می‌دهم که اکنون به اندازه سه ماه رمدسیویر موجودی داریم، هم مواد اولیه و هم داروی ساخته شده‌ی آن را داریم. 

وی گفت:اینجا هم مقداری رمدسیویر وارد شده، اما منبع آن که بدون هماهنگی ما آمده تایید ما را نداشته و حتی یک ریکال هم داشته و دارای مشکل است و حال داریم بررسی می‌کنیم اگر مشکلش حاد و اصطلاحا ماژور نباشد، ترخیص را انجام می‌دهیم و اگر هم مشکل داشته باشد که باید عودت داده شده و برگردد و واقعیت این است که در حال حاضر ما رمدسیویر را به اندازه سه ماه در کشور موجود داریم. 

شانه ساز ادامه داد: کمبود سرم هم به دلیل یک ناهماهنگی که ایجاد شد اتفاق افتاد و به طوری که  یکی از تولیدکنندگان ما دچار مشکل شد و اشکالاتی پیش آمد. البته بقیه تولیدکنندگان سرم در کشور متعهد شده بودند که کمبود تولید آن تولیدکننده را جبران می‌کنند که متاسفانه نتوانستند به تعهدشان عمل کنند. 

وی افزود: در نتیجه ما برنامه‌ریزی کردیم و بلافاصله واردات انجام شد و تاکنون هم بیش از ۲ میلیون سرم وارد کشور شد که از گمرک و بانک مرکزی هم تشکر می‌کنیم و از دیروز توزیع سرم را در داروخانه‌های شهری آغاز شده است و حدود یک هفته تا ۱۰ روز به دلیل اینکه بیمارستان‌ها اولویت داشت، سرم در داروخانه‌های شهری توزیع نکرده بودیم، از دیروز توزیع را در داروخانه های شهری هم آغاز کردیم و نگرانی وجود ندارد. 

شانه ساز بیان کرد: تعداد داروخانه هایی که توزیع کننده این اقلام هستند، افزایش یافته و در تهران بیش از ۱۰۰ داروخانه اضافه شد و در بقیه شهرستان‌ها هم به همین صورت، همچنین برنامه ما این است که ظرف این هفته با رسیدن سرم، توزیع را معمولی و عادی کنیم. در واقع مشکل ما و گلوگاه ما سرم بود که در حال رفع است و تا وقتی که نیاز به صورت ۱۰۰ درصدی رفع نشده، واردات سرم را به همین شکل جلو می‌بریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز