خبرگزاری کار ایران

اهدای دستگاه‌های اکسیژن‌ساز از سوی سازمان ملل

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۵۷۸۰

​ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور از اهدای ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان در سراسر کشور از سوی صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران خبر داد.

به گزارش ایلنا، محمد نفریه در مراسم واگذاری همزمان ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز به مراکز سالمندان تحت پوشش بهزیستی گفت: با شروع پاندمی کرونا در جهان و با هشدار وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیردار را تشکیل داد، به همین دلیل توسط پزشکان و متخصصان و همکاران در کمیته، اقدامات پیشگیرانه‌ای انجام شد.

وی ادامه داد: اولین بخشنامه‌ برای کرونا در چهارم بهمن ماه (یعنی یکماه قبل از اینکه اولین مورد مثبت در ایران مطرح شود) انجام شد که شامل ۶ دستورالعمل مختلف (بیماری‌های تنفسی، شستشو دست، بهداشت محیط و...) بود.

​ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در بهمن‌ماه سال ۹۸ سه بخشنامه مختلف صادر شد و ۲۸ بهمن‌ماه یعنی ۵ روز قبل از اینکه اولین مورد در ایران شناسایی شود، سازمان بهزیستی داوطلبانه همه مراکز را وارد قرنطینه خودخواسته کرد و بیش از ۹۰ پروتکل و شیوه‌نامه بهداشتی در مراکز سالمندان تا مراکز کودکان و شیرخوارگاه‌ها و مراکز اقامتی و مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی با همکاری وزارت بهداشت انجام شد، گفت: باتوجه به اینکه این بیماری هزینه‌های مراکز را زیاد کرد، از مراکز داخلی و بین‌المللی استقبال کردیم.

نفریه خاطرنشان کرد: خوشبختانه با کمک‌هایی که دولت جمهوری اسلامی و دیگر سازمان‌های بزرگ کشوری از جمله بنیاد مستضعفان، ستاد فرمان امام، بنیاد برکت و دیگر سازمان‌ها به سازمان بهزیستی کردند، توانستیم اقدامات خوبی در مراکز انجام دهیم.

وی با بیان اینکه اولین سازمان بین‌المللی که به سازمان بهزیستی کمک کرد، صندوق جمعیت ملل متحد بود، افزود: میزان مرگ‌ومیر در مراکز تحت پوشش و در جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی به دلیل اقدامات پیشگیرانه و خدمات حمایتی که به آنها داده شد نسبت به نرم جهانی و حتی نسبت به کشورهایی که به نوعی خود را جهان اول می‌نامند، پایین‌تر و قابل تامل‌تر بود.

نفریه با بیان باتوجه به اینکه مراکز و گروه‌های سالمندان در واکسیناسیون در اولویت قرار گرفتند، تقریبا ۱۰۰ درصد مراکز واکسیناسیون انجام دادند، تصریح کرد: به طور متوسط تمام مراکز بالای ۸۰ درصد دوز اول و بیش از ۶۰ درصد دوز دوم را دریافت کردند. همین موضوع باعث شده است که میزان مرگ و میر و میزان ابتلا بسیار کم باشد و این جای شکر دارد که توانستیم با اقدامات پیشگیرانه‌ای که در سطح کشور انجام شده، میزان ابتلا و آلودگی مراکز و میزان مرگ و میر را به حداقل ممکن برسانیم.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با بیان اینکه اولین نهاد بین‌المللی که به کمک سازمان بهزیستی آمد، صندوق جمعیت ملل متحد در ایران بود گفت که انواع ماسک N۹۵ و دستکش و ماده ضدعفونی کننده به ما داده شد که در بدو شروع بیماری، در ماه‌های اولیه، بین استانهایی که بیشتری درگیری را داشتند، بین مراکز سالمندان و بین مراکز نگهداری معلولان این لوازم پخش شد. بعد از آن رایزنی شد و لیست احتیاجات لوازم بهداشتی و کمک توانبخشی و بهداشتی به آنها ارائه شد. خوشبختانه موافقت شد که ۱۰۰۰ دستگاه اکسیژن‌ساز را  برای ما تهیه کنند که خوشبختانه هفته قبل ۸۰۰ دستگاه تحویل داده شده و ۲۰۰ دستگاه دیگر به زودی تحویل داده می‌شود. این ۸۰۰ دستگاه بین مراکز نگهداری سالمندان در ۱۸ استان توزیع شد و با رسیدن ۲۰۰ دستگاه دیگر، دستگاه‌ها به ۱۳ استان دیگر نیز تحویل داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکزی که نسبت جمعیت تعداد سالمندانشان بیشتر بوده از دستگاههای بیشتری استفاده کردند، گفت: در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰مرکز در کل کشور برای نگهداری سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن وجود دارد، از این تعداد بیش از ۳۵۰ مرکز، مرکز سالمندان است که این دستگاه‌ها مابین این مراکز به ویژه مراکز سالمندان توزیع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز