خبرگزاری کار ایران

افزایش ۷۰ درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۳۷۶۷

رییس سازمان بهزیستی کشور از افزایش ۷۰ درصدی یارانه مراکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن خبر داد.

به گزارش ایلنا، وحید قبادی‌دانا در هجدهمین جلسه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب‌سازی کشور با بیان اینکه دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور در سازمان بهزیستی مستقر است و رئیس سازمان بهزیستی به عنوان دبیر ستاد انجام وظیفه می‌کند، گفت: تاکنون ۱۸ جلسه برگزار شده است که در دو سال و نیم اخیر، ۱۲ جلسه از این ۱۸ جلسه برگزار شده و سعی شده است که با حضور وزرا این جلسات برگزار شود.

وی با بیان اینکه سعی شده مصوبات جلسه به گونه ای تنظیم شود که در امر مناسب سازی راه‌گشا باشد. در تمامی جلسات نماینده تشکلهای جانبازان و همچنین نماینده تشکلهای افراد دارای معلولیت حضور دارند و نقش موثری را ایفا میکنند. از وزارت راه و شهرسازی، وزارت آموزش و پرورش، صدا و سیما، سازمان برنامه و بودجه، وزارت کشور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بهزیستی و سایر دستگاههایی که در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تکلیف شده در جلسات حضور دارند و به طور مرتب شرکت میکنند و مصوبات جلسات نیز پیگیری می‌شود.

قبادی دانا با بیان اینکه موضوع مناسب سازی یکی از مهم ترین موضوعات در حوزه حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: امروزه به جای ایزوله کردن و خاص کردن افراد دارای معلولیت تنفیذ اجتماعی و حضور آنها در جامعه است که در تمام دنیا تاکید میشود و هدف این است که یک فرد دارای معلولیت دارای یک زندگی مستقل همراه با منزل اجتماعی در بستر اجتماعی و در درون خانواده را تجربه کند و از تمامی حقوق شهروندی برخوردار باشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: دسترس پذیری و مناسب سازی حکم میکند که شرایط به گونه ای در سطح جامعه فراهم شود که یک فرد دارای معلولیت بتواند به طور مستقل به فعالیتهای جاری و حقوق شهروندی خود برسد. بتواند در جامعه حضور پیدا کند. از مبلمان شهری استفاده کند. در ادارات و بانکها و دستگاهها حضور پیدا کند و بتواند در دانشگاه به راحتی تحصیل کند. به شغل مناسبی بپردازد و خود و خانواده اش را از موارد جامعه بهره مند کند. بنابراین پله ۵ سانتی در یک ورودی یک مغازه میتواند او را از ورود به آن مغازه محروم کند یا وسیله حمل و نق عمومی که به صورت گویا ایستگاه را بیان نمیکند میتواند برای یک فرد نابینا نامناسب باشد.

وی تصریح کرد: مناسب سازی علاوه بر اینکه به لحاظ فیزیکی برای معلولینی که جسمی و حرکتی هستند انجام میشود برای افرادی که دارای مشکلات بینایی یا شنوایی هستند و سایر گروههای افراد دارای معلولیت باید در نظر گرفته شود و دسترس پذیری برای آنها برقرار باشد که بتوانند به حقوق خود در زمینه های مختلف دست پیدا کنند. لذا امر مناسب سازی باتوجه به اینکه بسیاری از ساختمانها و تاسیسات و وسایل حمل و نقل در گذشته ایجاد شده و به این امر فکر نشده است و علت آن این است که در ذهن جامعه حضور این افراد به رسمیت شناخته نشده است.

قبادی‌دانا بیان کرد: در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت تصریح شده است که اگر سازمان یا دستگاهی یا مدری به وظایف قانونی خود عمل نکند طبق قانون مجازات اسلامی مشمول پیگرد قرار خواهد گرفت و مجازات لازم برای او پیش بینی شده و این الزامی را برای همه دستگاه‌ها ایجاد کرده است.

وی در ادامه از سازمان برنامه و بودجه تقدیر کرد و افزود: با حمایتهای دولت و کمک سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی جهش خوبی را در بودجه دستگاههای حمایتی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد در سال جاری و سال گذشته شاهد بودیم. جهشی که در بحث مستمری از سال ۹۲ تا سال ۹۹ ایجاد شده و مستمری مددجویان براساس بعد خانوار بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش پیدا کرده است درحالیکه حداقل دستمزد در این سالها ۵ برابر افزایش داشته است و این موفقیت که به هدف ماده ۷۹ قانون برنامه ششم توسعه که میزان مستمری باید ۲۰ درصد حداقل دستمزد باشد به لطف الهی و کمکهای دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه دست پیدا کردیم و امروز ۱۹ درصد حداقل دستمزد رقم میانگینی است که برای مستمری برای خانواده‌ها تعیین شده است.

رئیس سازمان بهزیستی افزود: همچنین افزایش ۷۰ درصدی در یارانه مراکز نگهداری شبانه‌روزی معلولان و سالمندان و بیماران روانی مزمن انجام شد و با تخصیصی که انجام شده تا پایان تیرماه عملیاتی و شارژ می‌شود. جامعه افراد دارای معلولیت که بیش از یک میلیون و ۵۵۰ هزار نفر از افراد را در سطح کشور تشکیل میدهد قدردان این زحمات و تلاشها هستند البته تا رسیدن به شرایط مطلوب راه طولانی است. وضعیت مناسب سازی دستگاهها و ادارات و ساختمانها براساس کاری که در سال ۹۹ انجام شد حدود ۳۰ درصد است یعنی ۷۰ درصد دچار مشکل هستیم. گرچه در دو سال اخیر حدود ۷ درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز