خبرگزاری کار ایران

جهرمی تاکید کرد:

ضرورت افزایش آگاهی‌سازی مردم در مقابل هجوم اخبار بدون سند

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۶۳۰

وزیر ارتباطات و فناوری بر ضرورت افزایش آگاهی‌سازی مردم در مقابل هجوم اخبار بدون سند تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری پویش ملی ارتقاء آگاهی حقوقی جامعه بین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و قوه قضائیه صبح امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد.

وزیر ارتباطات در این مراسم اظهار داشت: بیش از یک سال گذشته ما از قوه قضاییه گزارشی دریافت کردیم که طبق آن  بیش از هزاران پرونده با موضوعات متعدد کلاهبرداری در دادسرای جرایم رایانه‌ای مورد بررسی قرار گرفت و همین موجب شده بود برای مردم یک سری مشکلات به وجود بیاید. طبق این گزارش‌ها قوه قضاییه درخواست راه حل برای مشکلات را داشت.

وی ادامه داد: قوه قضاییه درخواست داشت که راه حل‌هایی برای پیشگیری از جرایم عنوان شود تا به نوعی بتوان از وقوع جرایم در فضای مجازی پیشگیری کنیم.از همان زمان یک کارگروه مامور شد با تأمل و دقت روی این موضوع متمرکز شود. مطالعه روی این مساله در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات حدود ۶ ماه زمان برد تا بتوانند بسترهای فسادخیز که باعث تشکیل پرونده قضایی می‌شود را جستجو کنند.

او با بیان اینکه بخشی از این مشکلات به دلیل سیستم‌های فنی و تبلیغات و اخبار دورغین است، گفت: بخشی به خاطر اخبار دروغینی است  که در فضای مجازی منتشر می‌شود و پایه و اساسی ندارند.

جهرمی گفت: البته دستورات اجرایی از سوی آمریکا برای قطع همکاری کشورها در حوزه فناوری اطلاعات، سختی‌های بسیاری را ایجاد کرد اما  در دسترس نبودن تجهیزات حوزه فناوری باعث نشد ما در این مسیر پیش نرویم. یکی از کارهای انجام شده ایجاد زیرساخت‌ برای تبلیغات بود. این که آژانس‌های تبلیغاتی به جای استفاده از پلتفرم‌هایی که قوانین ما را رعایت نمی‌کنند، تبلیغات خود را روی بسترهای داخلی انجام بدهند.

وی خاطرنشان کرد: با امضای این تفاهم‌نامه، دولت فرصت مناسبی در دست آژانس‌های تبلیغاتی قرار داده تا از ظرفیت‌های هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده کنند و فضای تبلیغات منجر به فریب را کم اثر کنند.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این کار به خوبی پیش رفته است و حتی می‌تواند تبدیل به کسب وکار جدیدی در کشور تبدیل شود. یک از مسئولیت‌های ما آگاهی سازی مردم است. به عنوان مثال هر روز در موضوع کرونا اخبار بدون سندی ارایه می‌شد که مشکل آفرین بود. برای این موضوع باید یک مرجع خبری وجود داشته باشد تا مردم هر خبری را باور نکنند.  از این رو ما تصمیم گرفتیم به جای مسدودسازی و درگیر شدن با فضای مجازی راهکار آگاه سازی مخاطب را مدنظر قرار بدهیم. در ادامه دستگاه قضایی خیلی سریع اهتمام به خرج داد و با تیم اجرایی ما وارد مذاکره شد.

وزیر ارتباطات گفت: نتیجه این همکاری به تدوین تفاهم بین سازمان تنظیم مقررات به عنوان نماینده دولت و معاونت پیشگیری دولت به نمایندگی از قوه قضاییه منجر شد.در اصل اپراتورها این فرایند را اجرا می‌کنند اما اگر نیاز باشد سایر فعالان حوزه ارتباطات و فن آوری نیز کمک خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز