خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

مجوز مصرف واکسن برکت صادر شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۹۵۷۴

وزیر بهداشت گفت: مجوز مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت دیروز صادر شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت، در  بیست و نهمین آیین پویش ره سلامت دانشگاه علوم پزشکی، با اشاره به بد قولی کشورهای دیگر برای واردات واکسن کرونا، بیان کرد: به این دوستان گفتیم چرا واکسن را به روی ما قطع کردید، حتی روزی ۵۰ هزار دز هم به ما واکسن ندادند، چه کسی باید این موضوع را جبران کند؟ فقط تولید داخل می‌تواند.

وی ادامه داد: ما مسیر قرارداد با بیرونی‌ها را طی کردیم و پیش پرداخت هم دادیم، مسیر کووکس هم همینطور، ساز و کار کووکس  خیلی ضعیف‌ بود و ما مجبور شدیم پولش را از مسیرهای مختلف بچرخانیم تا به آنها برسد.

نمکی افزود: تا الان تعهدی که کووکس به ما داشته از ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دز که ماه‌ها است قرارداد بستیم مقدار اندک فرستاده و نه فقط برای ما  بلکه برای همه‌ی دنیا این اتفاق افتاده، ما از هند خرید کردیم و در فرودگاه دادستان دستور توقیف داد، ۶۰ میلیون دز با روسیه قرارداد بستیم و تا امروز یک میلیون هم به ما ندادند، البته ما هنوز پولی ندادیم تا ارسال شود و چین هم به شکل دیگر که از ۲۰ میلیون دز، ۴ میلیون آن را تا الان گرفتیم.

وی گفت: همزمان شروع به تولید داخل کردیم، تا الان که می‌خواهم یک خبر خوشی را در این استان بگویم که آن هم اجازه مصرف واکسن ایرانی کووایران برکت است که دیروز صادر شد.

وزیر بهداشت افزود: درباره واکسن تولید مشترک پاستور و کوبا نیز قرار شد پاستور مدارک را آماده کند و طی هفته‌ آینده اقدام کنیم، بنابراین واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می پیوندد و واکسن پاستور هفته‌ آینده اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به وضعیت کشور در اولین روزهای شیوع ویروس، ادامه داد: از همان لحظه‌های اول ما دغدغه شهر اراک به دلیل نزدیکی به قم به عنوان اولین مرکز بیماری و بعد از آن گیلان را داشتیم. قبل از ورود ویروس به کشور و همان اوایلی که در ووهان چین اعلام شد، تمام غم‌مان رصد گردش ویروس در کشور بود.

نمکی افزود: یکی از جاهایی که ما نگرانش بودیم، مناطقی بود که به کانون‌های اولیه بیماری نزدیک بود، همچون اراک، کاشان و شهرهایی که به قم نزدیک‌تر بودند.

وی گفت: من شبانه روز به شکل ممتد و طولانی شرایط را رصد می‌کردم و گاهی حیرت می‌کنم که چگونه شد که شبانه‌روز به شکل ممتد و طولانی نخوابیدم، اما انرژی کار را خداوند مرحمت کرد. همان روزها در استان یک پزشک متخصص اورژانس به ویروس مبتلا شده بود که حالش بسیار بد شده بود که خدا را شکر این فرد به ما برگشت، روزهای اول هیچ یک از ما ویروس را نمی‌شناختیم، رفتارش را نمی‌دانستیم و نمی‌دانستیم که با ما چه خواهد کرد.

وزیر بهداشت بیان کرد: عزیزان ما در استان مرکزی با هدایت استاندار و همدلی و وفاق سایر دستگاه‌ها و زحمات شبانه روزی کادر بهداشت و درمان نقش آفرینی خوبی کردند و امروز می‌توانیم بگوییم که یکی از استان‌های با نمره بسیار خوب و قابل قبول استان مرکزی است، روزهای سختی بر همه ما گذشت و خدا را شکر می‌کنم که امروز ما علاوه بر اینکه در باتلاق کرونا نماندیم، اقدامات خوبی هم انجام دادیم.

وی ادامه داد: موج چهارم کرونا که یکی از سهمگین‌ترین امواج با ویروس انگلیسی بود و دیدید که در شهرهای که جزو پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا، با مجهزترین زیرساخت‌ها و خزانه‌های پر و بدون تحریم بودند اما بیماران‌شان پشت در بیمارستان سرگردان شد.

نمکی افزود: اما اینجا به لطف خداوند حتی یک بیمار در پشت در هیچ بیمارستانی سرگردان نشد و از آن افتخارآمیزتر اینکه ما بیمار غیرکرونایی نیازمند به آی سی یو و خدمات ویژه هم نگذاشتیم که سرگردان شود.

وی افزود: اما مشکلات فراوان بود و ما هم دست از تلاش برنداشتیم، در یکسال ما بیش از ۴۶۰ اکسیژن‌ساز را به نقاط مختلف کشور بردیم و بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های مهم ما کمبود اکسیژن داشتند که البته طبیعی بود زیرا در حالت طبیعی یک بیمار نیازمند اکسیژن، در دقیقه یک تا پنج لیتر اکسیژن می‌خواهد، اما بیمار مبتلا به کووید در بیرون آی سی یو ۲۵ لیتر اکسیژن در دقیقه و در درون آی سی یو تا ۳۵ لیتر در دقیقه اکسیژن نیاز دارد.

نمکی ادامه داد: بنابراین در ابتدا ناگهان با کسری سنگین اکسیژن در بیمارستان‌ها روبرو شدیم، اما در کمتر از یکسال ۴۶۰ اکسیژن ساز به بیمارستان‌های کشور رفت و امروز با افتخار می‌توانم بگویم که چیزی به نام کمبود اکسیژن که نگران‌مان کند در هیچ کجای کشور نداریم.

وی گفت: همچنین در سالی که گذشت علی رغم تحریم‌های ظالمانه به دروغ می‌گفتند که دارو و تجهیزات پزشکی را تحریم نکردیم، یک سریال ۱۰ قسمتی که چند روز پیش آغاز کارش کلید خورده، به «نام شنا با دست‌های بسته». این تعبیر من بود در روزهای اول که همکاران من با دست‌های بسته اما با چشم‌های باز در اقیانوس بلا شنا کردند و پخش آن از هفته‌ی آینده آغاز می‌شود و شما خواهید دید که اسنادی را پیدا کرده‌اند که نشان دهنده این است که چقدر به ما در این اپیدمی فشار وارد کنند تا ما فرو بریزیم و این آرزو را به گور بردند و خواهند برد که این ملت در برابر این هجمه‌ها و فشارها زانو بزند، زیرا ما در اوج این گرفتاری‌ها و فشارها امسال تا مرداد ماه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی راه‌اندازی می‌کنیم که در تاریخ این کشور بی سابقه است.

وی ادامه داد:  در بهترین شرایط ما سالی ۴۵۰۰ تخت اضافه کردیم و همچنین حدود ۱۴۰ دستگاه سی تی اسکن به اقصی نقاط کشور رفت و افتتاح  ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی دارد تا اواسط تیر به سرانجام می‌رسد، اجازه مصرف واکسن ایرانی دیروز صادر شد.

نمکی افزود: ما چند قول به مردم دادیم، اول آنکه قول دادیم نمی‌گذاریم در هیچ شرایطی هیچ بیماری پشت درب بیمارستان‌ها سرگردان شود، قول دادیم در اوج تحریم نخواهیم گذاشت داروی اساسی به دست مردم نرسد، البته ممکن است بعضی وقت‌ها نوساناتی داشتیم، اما ۴۷۵۰ قلم دارو در شرایط سخت تحریم تامین کردیم و همچنین هیچ عملی به دلیل نبود داروی بیهوشی کنسل نشد.

وی گفت: از کشورها خواستیم برای ساخت واکسن با ما کار کنند، ذره ذره با آنها پیش رفتیم و وقتی به فاز تحقیقات رسیدند، خواستند در ایران تست کنند که گفتیم ما زیر بار نمی‌رویم. اما کشورهای منطقه که می‌گویند واکسن زدند، در کلینیکال ترایال واکسن سایر کشورها بودند و ما قبول نکردیم تا مردم ما تحت آزمایش واکسنی قرار گیرند و گفتیم به یک شرط حاضر به همکاری هستیم که بیایید و باهم واکسن بسازیم و تنها کشوری که در انتقال دانش فنی با ما کنار آمد کوبایی‌ها بودند که تازه آن هم فاز یک و دو در کشور خودشان طی شد و فاز سوم را در ایران انجام دادیم، ما راه دیگری که رفتیم راه سبد کووکس بود که برخی افاضه می‌کنند که فلانی واکسن داشت و نخریدیم، این حرف‌ها درست نیست.

نمکی ادامه داد: همزمان به تولید داخل فکر کردیم و در یکسال گذشته دل به دریا زدیم و بر روی تمام پلتفرم‌های دنیا کار کردیم و خوشبختانه راهی در یکسال رفتیم که باید ۲۰ ساله طی می‌شد و با افتخار می‌گویم واکسنی که در ایران ساخته می‌شود کم عارضه‌ترین و اثر بخش‌ترین واکسنی است که می‌توان نام برد.

وی گفت: دیروز قرار بود واکسن پاستور و واکسن مجموعه برکت مجوز مصرف اضطراری بگیرند که واکسن پاستور یکی الی دو تا از سندهای کتبی‌اش کامل نبود و ما هم هیچ فشاری بر کمیته‌های ناظر نگذاشتیم و واکسن پاستور هم قرار شد مدارک را کامل کند و هفته‌ی آینده اجازه مصرف اضطراری بگیرد.

نمکی ادامه داد: از هفته آینده دستور توزیع دُزهای آماده را دادیم، همانطور که گفتم واکسن برکت به مجموعه واکسیناسیون ما می‌پیوندد و مجموعه پاستور هفته آینده می‌پیوندد و واکسن‌های رازی و فخرا هم در آینده نزدیک خواهد پیوست، اما عزیزانی می‌آیند، می‌گویند ما چند ماهه می‌توانیم فلان کار را می‌کنیم و هرکس بیاید می‌تواند چندماهه این کارها را انجام دهد، بله، چون ما زیرساخت‌ها را آماده کردیم و با بود و نبود ما واکسن فرقی نخواهد کرد.

وی گفت: تمام جمعیت هدف ملت ایران تا آخر پاییز می‌تواند واکسینه شود، ظرفیت تولید داخل در این ماه و ماه آینده حدود ۵ یا ۶ میلیون دز خواهد بود و در ماه‌های بعد تصاعدی تا ۵۰ یا ۶۰ میلیون دز بالا می‌رود و ما در زمستان آماده صادرات واکسن کووید به کشورهایی هستیم که از الان آمدند برای پیش خرید با ما صحبت می‌کنند و حتی از بیرون هم هرچه توانمندی داشته باشیم استفاده خواهیم کرد و تا پایان دولت گروه‌های آسیب پذیری که قول دادیم شامل جمعیت بالای ۶۰ سال، بیماران خاص و گروه‌های پر ریسک را واکسینه می‌کنیم.

نمکی افزود:  به شکل جدی جلو می‌رویم، تا بتوانیم تا پایان تیرماه اکثر آن ۱۵ میلیون را واکسینه می‌کنیم و تا نیمه مرداد با برنامه ریزی صورت گرفته و مجموعه واکسن داخلی و خارجی واکسن خواهیم زد و  حتی برای تجهیز بیمارستان خمین هم من همه را مکلف کردم که کار این بیمارستان تا پایان تیرماه باید تمام شود و من دلیل نمی‌شناسم. این خبر بسیار خوش که تخت‌های ویژه این استان دوبرابر شد را برای تمام کشور داشتیم و این دستاورد بزرگ ملی است.

وی ادامه داد: حتی در رابطه با داروهای بیماران خاص هرجا نقصانی است من تا فردا برطرف می‌کنم، اما متوجه باشید که به تله سودجویانی که تبلیغ برندها را می‌کنند، نیفتید.

وزیر بهداشت گفت: برخی همکاران داروهایی برای بیماران خاص تجویز می‌کنند که مشابه داخلی دارد و چون می‌دانیم این حرکت یعنی تخریب تولید داخل، مقاومت می‌کنیم و همانطور که می‌دانید نسبتی از واردات را برای موارد خاص حفظ کردیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز