خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر:

با رد صلاحیت‌ها در راستای تضعیف جمهوریت قدم برداشتند/ نگاه کالایی اقتصاد سیاسی مبتنی بر نفت، به فضاهای شهری

asdasd
کد خبر : ۱۰۸۸۰۴۸

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، گفت: «علی رغم اینکه فضای انتخابات، سرد است، با رد صلاحیت‌ها در راستای تضعیف جمهوریت قدم برداشتند.»

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد سالاری، کاندیدای انتخابات شورای شهر، در گردهمایی طرفداران خود، با بیان این مطلب، افزود: «نگاه سلبی و مهندسی انتخابات، موجب تضعیف جمهوریت نظام می‌شوند. حضرت امام خمینی (ره) در این مورد حساسیت داشتند. رهبری هم به صراحت می‌خواهند که این موضوع جبران شود.» 

وی افزود: «در این مقطع که کشور نیاز به وحدت و مشارکت حداکثری دارد، متاسفانه متولیان انتخابات به فرمایش رهبری در مورد مشارکت حداکثری عمل نکردند. با این همه مهندسی انتخابات، بازهم خواب پریشان می‌بینند  که مردم در این رقابت محدود درون گروهی، به پا خیزند.» 

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر، افزود: «انتخابات شورای شهر و روستا تجلی سپردن امور به شهروندان است اما امروز این انتخابات هم تحت تاثیر مهندسی انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته است. هیچ یک از کاندیداهای ریاست جمهوری نگاهشان را به حکومت‌های محلی مطرح نمی‌کنند و رسانه ملی هم از آن‌ها نمی‌پرسد؛ نگاهتان به مدیریت شهری چیست؟» 

سالاری افزود: «این درحالی است که تا ۲ یا ۳ دهه‌ی آینده ۸۵ درصد از جمعیت کشور در شهرها ساکن می‌شوند. در این شرایط باید شاهد ظهور حکمرانی موثر پارلمان‌های محلی (شوراها) و دولت‌های محلی (شهرداری‌ها) باشیم. اینگونه حکمران ملی (دولت) می‌تواند پس از ۴۲ سال بر مسائل کلان کشور متمرکز شود.» 

وی با بیان اینکه مرحوم آیت اله هاشمی رفسنجانی و حجت الاسلام محمد خاتمی به تحقق شوراها اهمیت می‌دادند، گفت: «سرانجام آقای خاتمی با تعامل با رهبری شوراهای شهر و روستاها را محقق کردند؛ با این حال دولت‌ها تمرکزگرا هستند. جریان‌های سیاسی باید در مورد اینکه برای حکومت‌های محلی چه کرده‌اند، پاسخگو باشند.» 

سالای افزود: «در ۴۲ سال اخیر انگاره‌ی نهادینه شده «اقتصاد نفتی» مرکزیت داشت. اقتصاد سیاسی مبتنی بر نفت به فضاهای شهری به عنوان کالا نگاه می‌کند و کاری می‌کند که شهر هم مانند نفت فرض گرفته شود. از این نگاه، شهر باید فروخته شود تا مخارج خود را تامین کند.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز