خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

هشدار نسبت به تبعات تاخیر در واکسیناسیون دانشجویان/ پیامدهای روانی کرونا تا ۶ ماه در مبتلایان باقی می ماند

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۹۳۴۵

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان درباره تاثیر استمرار کرونا و دوری دانشجویان از دانشگاه بیان کرد: بخشی از دانشجویان ما شاغل هستند و احتمالا تبعات تزریق دیرتر واکسن می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی، شغلی و اقتصادی برای دانشجویان همراه باشد.

مجید صفاری نیا، سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره خروجی طرح نوروز کرونایی با شعار سلامت روان اظهار داشت: مخاطبان طرح سلامت روان همه دانشجویان کشور نیستند، زیرا همه دانشجویان به آپارات و یا اسکای روم دسترسی ندارند و یا تمایل ندارند که تصاویر را از گوشی موبایل ببینند. البته ممکن است برخی افراد در طول تعطیلات نوروز آنقدر سرگرم بودند که برنامه‌های ما را مشاهده نکرده‌اند اما چون پیش‌بینی شرایط قرنطینه را کرده بودیم این طرح را برنامه‌ریزی کردیم. 

وی ادامه داد: البته دانشگاه‌ها نیز برنامه‌های خیلی خوبی اجرا کردند و شاید این اتفاق برای اولین بار بود که یک برنامه دو ساعت و نیمه به صورت زنده توسط اساتید و دانشجویان در کنار هم برگزار شد. این برنامه‌ها در قالب موسیقی، تئاتر و نمایش‌های زنده بود که توسط شهرهای مختلف شکل گرفت. 

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان در خصوص تاثیر تاخیر واکسیناسیون در کشور در میان مردم به ویژه دانشجویان که اکثرا قشر جوان و پویای جامعه را تشکیل می‌دهند، گفت: تاخیر در واکسیناسیون و یا وعده‌های متنوع ممکن است برای حال روانی مردم چندان خوب نباشد و طبیعتاً دانشجویان نیز از این مسئله متاثر خواهند بود. اما برنامه‌های ما در راستای این موضوع نیست نوع جنس برنامه ما به عنوان مشاوره سلامت در قالب سلامت روان است که در قالب کلی دیده شده است یعنی جنبه‌های متنوع فرهنگی هنری دارد. 

صفاری نیا در پاسخ به این سوال که با توجه به استمرار کرونا در جامعه چه آسیب‌هایی در میان دانشجویان تشدید خواهد شد؟ گفت: دانشجویان فعلا کلاس حضوری ندارند و در منازل خود از طریق فضای مجازی در کلاس‌ها شرکت می‌کنند. اما واکسن هر چه دیرتر تزریق شود، ممکن است تلفات و هزینه‌های اقتصادی، درمانی و انسانی را اول برای دولت و بعد برای خانواده‌ها ایجاد کند. 

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان گفت: هر کشوری که زودتر کار واکسیناسیون را پیش ببرد مردم می‌توانند کسب و کار، و دانشگاه‌ها فعالیت‌های خود را شروع کنند و از نظر اقتصادی و تلفات انسانی ضربه کمتری خواهند خورد. بخشی از دانشجویان ما شاغل هستند و احتمالاً تبعات تزریق دیرتر واکسن می‌تواند باعث آسیب‌های جسمی، شغلی و اقتصادی برای آنها  به همراه باشد. 

وی اضافه کرد: در این میان آسیب‌های روانی هم می‌تواند ایجاد شود. به عنوان مثال شخص این ذهنیت و تفکر را دارد که اشکالی ندارد برای خودش مشکلی پیش بیاید اما برای پدر یا مادرش بسیار نگران است و این ممکن است او را دچار مشکل کند. یا اگر شخص در پی کاهش شیوع کرونا تعامل اجتماعی نداشته باشد موجب افسردگی بیشتر، اضطراب بیشتر و وسواس خواهد شد. رسیدگی به این موضوع سهم وزارت بهداشت و سایر نهادهای تصمیم گیری است که بتوانند زودتر واکسن را تولید و یا وارد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر سلامت روان دانشجویان طی این مدت آسیب‌پذیرتر شده است؟ گفت: نه در کشور ما و نه فقط در میان دانشجویان ما، بلکه در همه دنیا مطالعات نشان می‌دهد؛ پیامدهای روانشناختی در افرادی که مبتلا به کرونا می‌شوند تا شش ماه بعد ادامه دارد. این پیامدهای روانشناختی شامل اضطراب، استرس و غمگینی است. اما افرادی که از پیش دچار غمگینی، اضطراب و استرس هستند زمینه بیشتر و مستعدتری برای ابتلا به کرونا دارند و احتمالاً این گروه بیشتر به کرونا مبتلا می‌شوند. 

سرپرست دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان ادامه داد: بنا بر این ما درگیر یک بحران هستیم. طبیعتاً هر بحرانی پیامدهای روانی و اجتماعی خودش را دارد و کرونا از آن پدیده‌هایی است که روی سازگاری افراد جامعه و به خصوص دانشجویان اثر گذار بوده و شرایط زندگی را متفاوت کرده است. رصدهایی که ما در سال‌های آینده خواهیم کرد به ما نشان خواهد داد رشد مشکلات روانشناختی در میان دانشجویان چقدر نسبت به سال‌های قبل افزایش داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز