خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

برخی فکر می‌کنند واکسن کرونا را پشت مرزها حراج کردند و ما نمی‌خریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۵۲۶۸۴

وزیر بهداشت گفت: واکسن سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد و شان ما هم دست دراز کردن به بیرون از مرزها نیست، ما باید بر پای خود بایستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در مراسم فاز اول کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی فخرا در وزارت دفاع، بیان کرد: در آخرین روزهای سال، می‌توانم با افتخار بگویم که جمهوری اسلامی ایران تنها و تحریم زده و مظلوم از ظلم کسانی که حتی دارو را از فرزندان بیمار و بیماران سرطانی هم دریغ کردند و به دروغ گفتند چنین نیست، امروز به عنوان یک کشور مطرح در مدیریت بیماری کرونا در جهان می‌درخشد و من به عنوان کوچک‌ترین سرباز نظام افتخار می‌کنم به این وفاق و همدلی و درایتی که در راس نظام برای امور داریم و مقایسه کنید شیوه خردمندانه رهبر معظم انقلاب را با شیوه نابخردانه مدیریت در آمریکا، کشوری که خود را اقتصاد اول دنیا می‌داند و با کشوری که تحت فشار و بی‌رحمی‌ است و می‌خواهد مبارزه کند. 

نمکی افزود: هدایت رهبری معظم بی‌نظیر بود و این است که در اوج گرفتاری، مرگ‌های ما دو رقمی می‌شود که امیدوارم با برخی سهل انگاری‌ها پا به عرصه سه رقمی و بیشتر نگذاریم. یک کشور هم هنوز در آن طرف دنیا نتوانسته مدیریت درستی داشته باشد.

وزیر بهداشت گفت: واکسن سازهای بزرگ دنیا به ما واکسن نخواهند داد و شان ما هم دست دراز کردن به بیرون از مرزها نیست، ما باید روی پای خود بایستیم و بنابراین دعوت کردم از تمام کسانی که در این عرصه می‌توانند کار کنند و توفیق یافتم که در یکی از جلسات، اتاق من منور به حضور دکتر کریمی و دکتر شهید فخری‌زاده شد. 

وی افزود: واکسن سازی با همه کارهای دنیا فرق می‌کند، ما مطالعه کردیم و به یک چارچوب با انستیتو رازی، بنیاد برکت و چند جای دیگر رسیدیم تا در پلتفرم‌های مختلف واکسن سازی را آغاز کنیم و قدم به قدم جلو رفتیم، سازمان غذا و دارو را صدا کردم و گفتم اگر فکر می‌کنید با شیوه‌های مدون گذشته می‌توان راه را طی کرد، اشتباه می‌کنید، باید متناسب با سرعت مورد نیاز این حرکت پروتکل بنویسیم و عزیزان من شبانه روز نشستند و استانداردهای محکم و قابل قبول نوشتند و امروز با افتخار می‌گویم که جمهوری اسلامی ایران در بهار آینده یکی از مهم‌ترین و بهترین واکسن سازهای دنیا خواهد شد.

نمکی ادامه داد: امروز به خاطر رعایت حال بیماران آسیب پذیر با التماس و خواهش از جاهای مطمئن جهان واکسن وارد می‌کنیم گرچه زخم زبان‌هایی را هم تحمل می‌کنیم. بعضی فکر می‌کردند کانتینرهای یخچال دار پشت در مرزها ایستاده است و واکسن را حراج کردند و ما نمی‌خریم.

وی گفت: اخیرا اگر روند واکسن‌های خارجی را مطالعه کنید می‌بینید یکی از برندهای معروفی که اینجا برایش چانه می‌زدند که چرا آن را وارد نمی‌کنید که در سهمیه کووکس ما هم بود، ۷ کشور معتبر اروپایی فقط در طول چند روز گذشته تزریقش را متوقف کردند، درعوض ما از معتبرترین منابع کم ضرر دنیا واکسن تهیه کردیم و ما را به باد تمسخر گرفتند و امروز متوجه شدند کار روز اول ما درست بود و ما با دست بسته و چشم باز در اقیانوس بلا شنا کردیم. 

وزیر بهداشت گفت: این بصیرت را هم خداوند عطا کرد و امروز ما معتبرترین واکسن‌های دنیا را وارد می‌کنیم و برای پدیده واکسیناسیون نمایشی عجله نمی‌کنیم اما برای واکسن زدن به گروه‌های آسیب پذیر از مطمئن‌ترین منابع عجله می‌کنیم، بارها آقای رئیس جمهور به بانک مرکزی و سازمان برنامه دستور دادند که در رابطه با واکسن هر منبعی بخواهیم به ما بدهند. وزیر امور خارجه مرتبا پیگیر کمک سفرها در کشورها هستند و واقعا هم کمک می‌کنند تا آخر اسفندماه تعداد قابل توجهی از گروه‌های آسیب پذیر، کادر درمان و سایرین را واکسینه می‌کنیم، اما امید ما به واردات نیست، بلکه امید ما تولید ملی است.

وی افزود: همچنین واکسن پاستور با تکنولوژی مشترک کوبا اولین واکسنی است که تزریق انبوه آن آغاز خواهد شد و واکسن برکت دوم و واکسن رازی هم دوش با واکسن سپند پیش خواهد رفت، آنچه عزیزان طی کردند منطبق بر علمی‌ترین استانداردهای دنیا است و در آینده آنها را منتشر خواهیم کرد تا دنیا بداند سرعت را افزایش دادیم اما دقت را کم نکرده‌ایم‌ و آزمایشات مدل‌های حیوانی این واکسن بسیار اثربخش بود و در مدل‌های انسانی هم آغاز می‌شود.

وزیر بهداشت در پایان افزود: وقتی بحث واکسن اسپوتنیک شد گفتم پسر خودم واکسن را بزند که مردم بدانند اگر قرار است گزندی برسد اول برای ما است و امروز هم این واکسن بر یکی از عزیزترین فرزندان این سرزمین تزریق می‌شود تا مردم بدانند ما در خط مقدم برای دفاع از سلامت مردم هستیم‌ و امیدواریم هر چه زودتر چرخه‌ی ویروس در جهان تمام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز