خبرگزاری کار ایران

دنبال پایان دادن به حیات، حیاط خلوت‌های شهرداری هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۶۸۲

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه با تاکید بر اینکه در اصلاح ساختار به دنبال ساماندهی پایان دادن به حیات، حیاط خلوت‌ها هستیم گفت: در پرونده آقای شریفی که هیچ‌کدام از ابعاد آن هنوز هم برای ما به‌عنوان نمایندگان مردم روشن نیست و هنوز نمی‌دانیم چه مقدار از حق‌الناس و حقوق شهرداری تضییع‌شده است، یکی از بسترهای بروز این تخلف آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود.

به گزارش ایلنا، در دویست و هفتاد و هشتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در جریان لایحه اساسنامه‌های ۱۹ سازمان وابسته به شهرداری تهران و آیین‌نامه‌های مالی و معاملاتی واداری و استخدامی سازمان‌ها موضوع ماده‌واحده و بند ج ماده ۹ اساسنامه نمونه ضمیمه مصوبه اصلاحیه مصوب اساسنامه نمونه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران سید حسن رسولی نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه شورای شهر تهران گزارش کمیسیون برنامه بودجه را قرائت کرد. 

رسولی اظهار داشت: دوره پنجم شورای شهر تهران از ابتدای تشکیل خود به دنبال ساماندهی وضعیت سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران بود. به این منظور در تاریخ ۱۲ آبان ماه سال ۹۸ اساسنامه‌ای واحد که ارکان سازمان‌ها را تعیین تکلیف می‌کند به تصویب رسید و مراحل تائید خود را طی کرد. بر اساس بندهای این ماده‌واحده همه سازمان‌های وابسته به شهرداری تهران بایستی به لحاظ انجام مأموریت‌ها و وظایف با مأموریت‌های تخصصی پنج‌گانه شهرداری تهران تطابق پیدا کنند؛ یعنی باید در حوزه شهرسازی، عمرانی، خدمات شهری، محیط‌زیست، فرهنگی و اجتماعی و حمل‌ونقل و ترافیک باشند. 

رسولی افزود: بند بعدی مصوبه این بود که آن دسته از سازمان‌هایی که وظایف و مأموریت‌های مشابه انجام می‌دهند در یکدیگر ادغام شوند. بر این اساس شهرداری تهران پیشنهادی را در تاریخ ۲۵ شهریورماه امسال به شورا ارائه داد که به تصویب نرسید. پس‌ازآن‌عدم تصویب جلسات مختلفی با کمیسیون‌ها و شهرداری داشتیم. آنچه امروز ارائه می‌شود نکاتی است که در عمل به بند «ب» آن ماده واحده یعنی درباره حذف یا ادغام و همچنین آیین‌نامه‌های اداری، مالی و استخدامی این سازمان‌ها است که باید صحن شورا درباره آن‌ها تصمیم‌گیری کند. 

خزانه‌دار شورا ادامه داد: عبارت مصطلحی در فرهنگ‌سازمانی شهرداری مطرح بود و هست که این سازمان‌ها حیاط خلوت شهرداری هستند. با این ساماندهی ما به دنبال پایان دادن به حیات این حیات خلوت‌ها هستیم. برای بار چندم یادآوری می‌کنم که در پرونده آقای شریفی که هیچ‌کدام از ابعاد آن هنوز هم برای ما به‌عنوان نمایندگان مردم روشن نیست و هنوز نمی‌دانیم چه مقدار از حق‌الناس و حقوق شهرداری تضییع‌شده است، یکی از بسترهای بروز این تخلف آیین‌نامه مالی و معاملاتی سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران بود. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه افزود: ما سه تیپ آیین‌نامه برای این سازمان‌ها مدنظر داریم. سازمان‌هایی که کمترین گردش مالی را دارند، سازمان‌هایی که حد متوسط را دارند و سازمان‌هایی که مثل سازمان نوسازی یا سازمان سرمایه‌گذاری بالاترین گردش مالی را دارند. آیین‌نامه‌هایی برای آن‌ها تنظیم‌شده است و درباره آن‌ها به توافق رسیده‌ایم. 

به گفته رسولی برخلاف موضوعی که مصطلح شده است ما در کمیسیون برنامه‌وبودجه و در کمیته تشکیلات و منابع انسانی به‌هیچ‌عنوان به دنبال حذف و کوچک‌سازی نیستیم بلکه به دنبال متناسب‌سازی هستیم. 

رسولی در حوزه ساماندهی سازمان‌ها افزود: در حوزه حمل‌ونقل و ترافیک و حوزه معاونت عمرانی ما سازمان‌هایی داریم که مثل سازمان پایانه‌ها بلاوجه تشکیل‌شده‌اند. بلا وجه بودن آن ازاین‌جهت است که شهرداری تهران در حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری بر اساس اسناد بالادستی فاقد مسئولیت و اختیار است ولی یک سازمان عریض و طویلی به نام سازمان ترمینال‌ها و پارک‌سوارها دارد. درعین‌حال کمیسیون حمل‌ونقل و ترافیک هم تائید کرده حسب ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها برخلاف حوزه حمل‌ونقل بین‌شهری صفرتا صد مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر در داخل شهر بر عهده شهرداری تهران است و ساختار سازمانی شهرداری ما سازمان و واحدی برای انجام این مسئولیت ندارد. 

نائب رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه ادامه داد: پیشنهاد اولی که به‌عنوان گزارش عرض می‌کنم این است که سازمان پایانه‌ها تغییر نام و تغییر وظیفه و مأموریت پیدا کند. بر این اساس با شهرداری و کمیسیون حمل‌ونقل هم هماهنگ کرده‌ایم که این به نام سازمان حمل‌ونقل بار و پایانه‌ها تغییر یابد. درواقع پایانه‌ها آخرین حوزه مأموریتی این سازمان است آن‌هم در حد مدیریت اموال غیرمنقولی که در اختیارداریم. 

رسولی در ادامه افزود: پیشنهاد دوم مربوط به سازمان فنی و عمرانی شهر تهران و سازمان عمران مناطق شهر تهران است. این دو سازمان به نمایندگی از شهرداری مدیریت پیمان‌سپاری و انجام مطالعات پروژه‌های عمرانی را بر عهده‌دارند. عیناً وظایف آن‌ها متجانس و از یک جنس است. پیشنهاد ما این است که این دو سازمان که مأموریت‌های مشابه دارند در یکدیگر ادغام شوند و به‌عنوان سازمان فنی و مهندسی شهر تهران تغییر نام پیداکرده که تمامی امور طراحی و نظارت فنی و مدیریت پیمان‌سپاری را بر عهده داشته باشند. 

رسولی ادامه داد: ما برای مدیریت امور بازنشستگان شهرداری یک سازمان امور بازنشستگی و یک صندوق بازنشستگی داریم. شهرداری تهران همانند راه‌آهن، هواپیمایی و برخی دیگر از سازمان‌ها تابعی از سازمان‌های استخدامی فعلی مثل لشگری، کشوری و یا تأمین اجتماعی نیستند و خودشان دارای صندوق خاص هستند. درعین‌حال در این حوزه امور اداری مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان ثابت شهرداری از شاغل به رسمی همانند سایر سازمان‌های بازنشستگی در این حوزه انجام می‌شود. پیشنهاد ما این است که بخش اداری امور بازنشستگان همچنان در امور معاونت برنامه‌ریزی باشد و بخش صندوق آن‌که ماهیت اقتصادی دارد به حوزه معاونت مالی و اقتصاد شهری بیاید. 

خزانه شورا گفت: در دوره‌ای که نعیمی‌پور ریاست هیات مدیره متروی را برعده داشتند ماه‌ها کار و تلاش به‌منظور استفاده از منابع ارزی و توان فنی برای تولید واگن ملی اساسنامه‌ای انجام شد. آقای نعیمی‌پور رفتند اما محصول این شرکت به بار نشسته و امروز هم آقای شهردار آن را اعلام کردند که این هم پیشنهاد پنجم ما است. 

رسولی افزود: پیشنهاد ششم با موافقت مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران است. این پیشنهاد ادغام حوزه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با سازمان حمل‌ونقل ترافیک است. ایراد حقوقی درباره این ادغام توسط آقای علیخانی مطرح شد که ما آن را بررسی کردیم. ایراد این بود که نکند یک نفر دارای دو شغل باشد. بر اساس بررسی انجام شده، معاون شهردار و رئیس سازمان حمل‌ونقل حمل و ترافیک شهرداری هر دو یک پست سازمانی است یعنی پست اول حذف می‌شود و مشمول قانون تصدی بیش از یک شغل نیست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز