خبرگزاری کار ایران

مذاکره برای خواهرخواندگی تهران با ۵ شهر دیگر/گفت و گو با شهرداران جهان تهران را از انزوا نجات داد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۹۰۱۴

مشاور شهردار تهران گفت: گفت و گو با شهرداران ابتکار عملی بود که تهران را از انزوا نجات داد و نشان دادیم که بدون سفر خارجی می‌توان ارتباطات دو سویه و چند سویه برقرار کنیم و در نهایت به ارتقای رتبه بین‌المللی تهران انجامیده است و می‌توانیم از دانش و تجربه شهرها استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین محمدی مشاور شهردار و رییس شورای سیاست گذاری جایزه جهانی خشت طلایی در نشست خبری پنجمین دوره این جایزه گفت: خشت طلایی از جمله جایزه هایی است که رفته رفته قوام می یابد .خوشبختانه موفق شدیم دوره پنجم را با وجود سختی ها برگزار کنیم و امید داریم که با برگزاری این برنامه ها آثار آن را در طبقه بندی های بین الملی برای تهران ببینیم.

او ادامه داد: این جشنواره قدردانی از بهترین دستاوردهای شهری برای تهران است. مثل این رویداد د در بخش‌های مختلفی از دنیا از جمله جایزه گوانجو انجام می‌شود و امسال برای اولین بار خشت طلایی هم در تقویم بین المللی قرار گرفته است.

او درباره داوری این جشنواره گفت: نگاه داوران در این حوزه سخت گیرانه است و پروژه هایی مورد توجه هستند که رویه ساز هستند و می تواند زندگی بشر در شهرها را تغییر دهد. به هر حال کلان شهرها مشکلات یکسانی دارند و راه حل های آن برای همه کاربرد دارد. ما در جشنواره می گردیم بهترین راه حل ها را به جهان معرفی می کنیم.  جشنواره‌ای برای پژوهش‌ها هم برگزار خواهیم کرد. کیفیت جایزه ها هم نسبت به قبل بیشتر شده است.

محمدی درباره تعداد آثار دریافتی گفت: امسال ۵۴۱ اثر دریافت شد که از این تعداد ۲۴۵ داخلی و ۲۹۶ خارجی است. آثار خارجی از ۱۹۴ شهر و ۵۸ کشور دریافت شده است و طبق محورهای هفت گانه بیشترین آثار و پروژه ها در معماری و شهرسازی و میراث فرهنگی بوده است که نشان دهنده رویکرد خشت طلایی است. 

او ادامه داد: در حوزه کووید ۱۹ که محور ویژه بود ۴۴ اثر داخلی و ۱۶ اثر بین المللی دریافت شده است. بیشترین اثر داخلی از استان آذربایجان شرقی بوده و در مناطق تهران هم منطقه ۱۶ بیشترین اثر را داشته است.

محمدی با بیان این که تعداد آثار نسبت به دوره های قبل رشد قابل توجهی داشته است، گفت: امیدوارم با توجه به اقداماتی که انجام شده است این جایزه و سایر برنامه ها موجب ارتقای رنکینگ تهران در حوزه بین المللی شود.

او در پاسخ به سوالی درباره دیپلماسی  شهرداری گفت: دیپلماسی شهری نقش بسیار اثرگذاری نسبت به دیپلماسی عمومی و غیرشفاف داشته است. به عنوان مثال ویدیومپینگ برای دانشگاه کابل تاثیر زیادی در روابط دو کشور ایران و افغانستان داشت که مورد تایید و تشویق نهادهای بین المللی و ملی نیز قرار گرفت. علاوه بر این در یک سال گذشته نمونه های متعددی داشتیم مثل یادبود کشته شدگان ووهان چین که منجر به قدردانی چینی ها از ما شد و آنها به پاس این اقدام کمک های خوبی برای مقابله با کرونا کردند.

او افزود: در ارتباط با سازمان های بین المللی اتفاقات خوبی رقم خورده است و بعد از سال ها به توافقاتی رسیدیم که بخشی الان اجرایی شده است و هزینه های مالی و غیرمالی را با ما پذیرفته اند و همکاری می کنیم.

محمدی اضافه کرد: در تفاهمنامه خواهرخواندگی با سایر شهرها هم  با ۵ شهر مذاکره کرده ایم که یکی از آنها محقق شد. گفت و گو با شهرداران ابتکار عملی بود که تهران را از انزوا نجات داد و نشان دادیم که بدون سفر خارجی می توان ارتباطات دو سویه و چند سویه برقرار کنیم. اینها در نهایت به ارتقای رتبه بین المللی تهران انجامیده است و می توانیم از دانش و تجربه شهرها استفاده کنیم.

او افزود: اگر گشایش های اقتصادی رخ بدهد می بینید که این ارتباطات ایجاد شده چقدر به حل مسائل کلانشهر تهران کمک کند.

او در پاسخ به سوالی درباره  انتقال تجارب از طریق این جشنواره گفت: انتقال تجارب شاید برای مردم چندان محسوس نباشد اما فرآیندها تدریجی پاسخ می دهد .

محمدی در پاسخ به سوالی درباره آلودگی هوا گفت: بارها گفته شده است که قانون هوای پاک چندین ذینفع دارد و حدود ۱۸ دستگاه حقوقی باید اقدام کند همه آن دستگاه ها تلاششان کاهش آلاینده ها است. آلودگی تهران موضوع تخصصی است. در این زمینه با ژاپن اخیرا مراوداتی داشتیم که دانش ما نسبت به آلودگی را خیلی زیاد می کند و تجهیزاتی هم از سوی آنها به ما ارائه شده است که به خاطر شرایط تحریمی در وارداتش به مشکل خورده ایم. 

او در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر اخیر شهردار در کمک به سارایوو برای مقابله با آلودگی گفت: شهردار سارایوو در حوزه ریزگرد و آلاینده های غیرخودرویی از ما کمک می خواست که شهردار تهران هم در پاسخ به او اعلام کرد که حاضر به کمک به سارایوو است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز