خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان زندان‌ها:

خانواده زندانی می‌تواند در زمینه اصلاح و تربیت ایفای نقش کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۶۹۹

رییس سازمان زندان‌ها گفت: خانواده زندانی مجرم نیست و می‌تواند در زمینه اصلاح و تربیت ایفای نقش کند.

به گزارش ایلنا به نقل از قوه قضاییه، آیین امضای تفاهم نامه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) با سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در خصوص حمایت‌های اجتماعی و معیشتی از خانواده زندانیان سراسر کشور با حضور محمد مهدی حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها، عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جولایی رییس ستاد دیه برگزار شد.

حاج محمدی رییس سازمان زندان‌ها در این مراسم گفت: مأموریت مشترک ما در سازمان زندان‌ها و در ستاد اجرایی فرمان حضرت امام دستگیری از مستضعفان و مجرمان است؛ اما مأموریت ستاد اجرایی دستگیری از مستضعفانی است که مراقب زمین خوردنشان هستیم.

وی با بیان اینکه دستگیری از محرومان و مستضعفان همواره دغدغه امام راحل (ره) بوده است، ادامه داد: فقر اعتقادی، عاطفی و فکری می‌تواند زمینه‌ساز بزهکاری برخی از مجرمان باشد.

رییس سازمان زندان‌ها گفت: اگر پیشگیری از بیماری و بزهکاری مهم است درمان بیماری و اصلاح بزهکاری هم امر مهمی به شمار می‌رود؛ گاهی به واسطه کوتاهی در درمان یک بیمار خانواده گرفتار می‌شود و بیماری به خانواده و جامعه سرایت می‌کند در رابطه با مجرم هم همین موضوع حاکم است و به واسطه بزهکاری جامعه آلوده می‌شود، لذا هم اصلاح و تربیت مجرم مهم است و هم حمایت از خانواده او.

حاج محمدی تأکید کرد: حتما کسی که دست اندازی به اموال مردم داشته و به آرامش مردم خدشه وارد کرده و امنیت اجتماعی را مختل کرده باید تنبیه گردد و در زندان بماند تا اصلاح شود؛ اما نگهبانی از ارزش‌ها و اصالت‌ها و شرافت‌ها برای خانواده زندانیان نیز امر مهمی است.

وی ادامه داد: خانواده زندانی مجرم نیست و می‌تواند در زمینه اصلاح و تربیت ایفای نقش کند، لذا دستگاه‌های مردمی دلسوز مثل ستاد اجرایی حضرت امام (ره) می‌تواند ما را کمک کند و  حمایت از خانواده زندانیان، مجازات را مؤثرتر و فرآیند اصلاح و تربیت را اثربخش‌تر می‌کند.

حاج محمدی گفت: زندانی اگر از لحاظ امنیت خانواده خیالش راحت باشد به خودسازی می‌پردازد.

وی افزود: امروز به موجب این تفاهم‌نامه قرار است با همکاری ستاد اجرایی فرمان حضرت امام تلاش بیشتر و مؤثرتری برای باز اجتماعی شدن زندانیان و بازگشت شرافت‌مندانه آن‌ها به زندگی صورت گیرد. علاوه بر این به پیشگیری از جرم در مورد زندانیان آزاد شده و کاهش آمار بازگشت زندانیان کمک می‌کند، همچنین تمایل به استقلال زندانیان نیز تقویت می‌گردد و آثار سوء محبوس شدن زندانی در خانواده کمتر شده و کمک به توانمندسازی زندانیان و خانواده آن‌ها برای داشتن یک زندگی سالم از جمله اهداف این تفاهم‌نامه است.

در ادامه جولایی رییس ستاد دیه درباره این تفاهم‌نامه، گفت: امیدواریم تفاهم‌نامه مذکور سرفصل تازه و جدیدی برای اقدامات بیشتری باشد تا هرچه بیشتر تعداد زندانیان آزاد شده در جرایم غیرعمد افزایش یابد و بار سنگین سازمان زندان‌ها نیز کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: تا به امروز بیش از ۱۴۰ هزار نفر از افرادی که جایشان در زندان نبوده از زندان رهایی پیدا کرده است و امید است این جلسات تداوم یابد تا حمایت‌های بیشتری از این گروه صورت گیرد.

عسگری معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، گفت: در نظام اسلامی هیچ شهروندی نباید گمان کند که پشتوانه‌ای ندارد، تفاهم‌نامه امروز آغاز تفاهم‌نامه‌های قبلی است که در زمینه آزادی زندانیان غیرعمد داشتیم.

وی ادامه داد: امید است بتوانیم این دایره را گسترش دهیم و تعهد خود را به سازمان زندان‌ها اجرایی کنیم.

عسگری گفت: مأموریت اصلی ستاد، محرومیت زدایی و کمک به رفع معضلات و مشکلات است، ما این کار را جزو وظایف خود می‌دانیم.

وی خطاب به رییس سازمان زندان‌ها، گفت: همه مجموعه‌های ستاد اعم از هلدینگ‌های تجاری همه در خدمت شما هستند و این را یک تعهد برای خود می‌دانند که به سازمان زندان‌ها کمک کنند.

جعفریان مدیرکل اجتماعی و توانمندسازی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام نیز، گفت: این آغاز همکاری در جهت پوشش و کمک به زندانیان و خانوار سرپرست زندانی است و در این تفاهم‌نامه تلاش شده به بخش‌هایی از این موضوع پرداخته شود.

وی ادامه داد: بخش‌های متفاوتی از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در این تفاهم‌نامه دخیل خواهند بود و هرکدام وظایفی را انجام خواهند داد.

بر اساس این گزارش، با اجرایی شدن تفاهم نامه اول افراد واجد شرایط ذیل، تحت پوشش‌های حمایتی قرار می‌گیرند:

۱. مددجویان نوجوان کمتر از ۱۸ سال.

۲. زنان زندانی سرپرست خانواده یا بالای ۵۵ سال سن با اولویت زنان دارای ۳ فرزند و بیشتر، زنانی که همزمان همسران آن‌ها نیز در زندان هستند، افرادی که دارای فرزند معلول، صعب العلاج و یا ناتوان ذهنی هستند. همچنین مردان بالای ۶۰ سال، جانبازان و ایثارگران فاقد سوء پیشینه.

۳. زندانیانی که محل زندگی آنان در شهرهای کم برخوردار است.

۴. زندانیانی که صرفاً محکومیت مالی دارند و به جهت عدم امکان تودیع وثیقه، از زمان ورود به زندان به مدت بیش از شش ماه از مرخصی بهره‌مند نشده اند با اولویت بخشی به مددجویان دارای ۳ فرزند یا بیشتر.

۵. زندانیان دارای معلولیت جسمی و حرکتی که نگهداری ایشان در زندان همراه با سختی است.

همچنین، با امضای تفاهم نامه دوم که امروز صورت گرفت زمینه توسعه همکاری‌ها و به اشتراک گذاری توان، ظرفیت و امکانات طرفین در راستای ارائه خدمات تخصصی، حمایتی و کمک‌های ضروری هدفمند به جامعه مددجویان نیازمند حمایت اجتماعی سازمان زندان‌ها و خانواده‌های ایشان فراهم می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز