خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایلنا:

با منابع مالی موجود حتی نمی‌توانیم تالاب‌ها را زنده نگه داریم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۶۳۶

معاون حفاظت محیط‌زیست گفت: با منابعی که داریم حتی نمی‌توانیم تالاب‌ها را زنده نگه داریم.

«مسعود تجریشی» معاون سازمان حفاظت از محیط‌زیست در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید براینکه  عوارض آلایندگی باید برای محیط‌زیست هزینه شود، بیان کرد: این موضوع در لایحه‌ی دولت آمده و می‌دانم مرکز پژوهش‌های مجلس هم گزارش خوبی داده و آنها نیز تایید کردند که این عوارض به سازمان محیط زیست برسد.

وی ادامه داد: جریانی در مجلس وجود دارد که می‌گویند، شهرداری‌ها منابعی ندارند تا پول پرسنل را پرداخت کنند و اگر این پول به محیط زیست داده شود، نمی‌توانیم در برابر پسماند، روان آبهای سطحی و مسائل دیگر پاسخگو باشیم، این در حالی است که در این سال‌ها هم برای هیچ کدام از این مسائل هزینه‌ای نکردند.

وی ادامه داد: در لیست پروژه‌های ما کشتارگاه، محل دفع زباله، تصفیه‌خانه و ...است که همه‌ی اینها جزو مسوولیت‌های شهرداری است، این صنایع تقاضای پول کردند تا صدمات زیست‌محیطی خود را از بین ببرند و اگر این اتفاق نیفتد، همچون گذشته آب‌های آلوده و پسماند خود را در طبیعت رها خواهند کرد، موضوع مهم این است که ما چقدر برای روزمرگی و چقدر برای نسل آینده هزینه می‌کنیم.

معاون سازمان محیط‌زیست با اشاره به بودجه‌ی پیشنهادی سال ۱۴۰۰، افزود: بودجه‌ی پیشنهادی خوب است، اما تا جایی که می‌دانم، بودجه سال جاری ما از بودجه سازمان دامپزشکی کم‌تر است، در حالی که سازمان دامپزشکی یک سری وظایف مشخص دارد، اما محیط زیست وظیفه‌ حفاظت از ۱۱ درصد سرزمین، تمام تالاب‌ها، رفع آلودگی هوا و... را در لیست مسوولیت‌های خود دارد، اما این وظایف اصلا با بودجه‌ای که دارد متناسب نیست. 

وی ادامه داد: اگر دولت‌های آینده اشتغالی از حفاظت محیط‌زیست ایجاد کنند، می‌توان چندین برابر منابعی که برای حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آلاینده‌ها هزینه می‌کنیم، سرمایه‌گذاری خوب کرد تا از منافع آن در کوتاه مدت و میان مدت استفاده کنیم، این نگاه تا الان نبوده و وقتی خود دولت چنین پیشنهادی را برای آلاینده‌ها می‌دهد، یعنی می‌خواهد در این زمینه کار کند.

تجریشی بیان کرد: اگر بتوانیم به سمتی حرکت کنیم که جهت‌گیری‌های صنعتی و رفع آلایندگی به اقتصاد کمک کند و در کنارش دانشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری با ما همراهی کنند، در آینده دیگر محیط زیست به بودجه‌ی دولت نیاز نخواهد داشت چون در آن صورت برای خودمان منابع مالی خواهیم داشت.

وی در پایان افزود: با منابعی که داریم حتی نمی‌توانیم تالاب‌ها را زنده نگه داریم، بنابراین اگر منابعی در اختیار داشته باشیم تا تسهیلات بدهیم که صنایع مشکلات زیست محیطی خود را رفع کنند وضعیت بهتری خواهیم داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز