خبرگزاری کار ایران

لزوم تقویت تغییر رویکرد از "پس رویدادی" به "پیش رویدادی" برای مهار و مدیریت جرایم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۸۳۱

رئیس پلیس پیشگیری ناجا، مدیریت بهتر و موثر جرایم را مستلزم تقویت رویکرد پیش رویدادی عنوان کرد و گفت: راهبردهای پلیس بایستی متناسب با تغییرات ایجاد شده در فرصت‌های امنیت ساز و تهدیدهای نظم اجتماعی متحول و توسعه یابد.

به گزارش ایلنا، سردار "مهدی معصوم بیگی" در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی "تدوین سند تحول و برنامه های رده های پلیس پیشگیری" با بیان اینکه در عصر حاضر جوامع بشری به سرعت در حال تغییر و تحول هستند، اظهار داشت: معنی و مفهوم این تغییر شتابان برای سازمان‌ها این است که اگر سازمان‌ها مستمرا بالنده و پویا نباشند به مرز ناکارآمدی و به حوزه افول وارد خواهند شد.

وی عنوان کرد: وقتی همه چیز در حال تغییر باشد در نتیجه فرصت‌ها و تهدیدها نیز متفاوت و ضعف‌ها و قوت‌ها نیز متاثر از این شرایط خواهند بود بنابراین پلیس پیشگیری الزاما باید نو شدن و پویایی را در درون خود نهادینه کند چراکه ماهیت ماموریت‌های ما ایجاب می کند به فراخور شرایط محیطی "موثر" و پاسخگو" باشیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا ادامه داد: "اهمیت" و "گستره" ماموریتی در نیروی انتظامی اقتضا می کند در عرصه تغییر و تحول نه تنها پیشگام بلکه با برنامه‌های سیال و منعطف و متناسب همراه باشد که لازمه آن به روز کردن اسناد و کارآمد‌سازی طرح‌ها منطبق با شرایط محیطی جدیدی خواهد بود که مستمرا با آن مواجه است.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه در حال حاضر "فرصت های امنیت ساز" و "تهدیدهای نظم اجتماعی" پیوسته در حال توسعه و دگرگونی هستند، تصریح کرد: پلیس در حفظ نظم اجتماعی دارای نقش محوری است و از طرفی جامعه‌ توسعه یافته نیازمند نظم اجتماعی با مشارکت مدنی شهروندان است لذا در راهبردها و برنامه‌های عملیاتی پلیس بایستی بسترهای مشارکت در تولید نظم عمومی فراهم شود.

ارشد ترین مقام پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر ضرورت شناسایی و تقویت فرصت‌ها و بسترهای مشارکت برای پیشگیری از وقوع جرم گفت: در ادوار گذشته موفقیت پلیس بر اساس میزان "مقابله" ارزیابی می شد در حالی که در نگاه جدید، امروز آن پلیسی موفق است که راهبرد اساسی خود را برای "پیشگیری و عدم وقوع" برنامه ریزی کند.

سردار معصوم بیگی تصریح کرد: تغییر و تحول در ابعاد مختلف شئون زندگی اجتماعی و جوامع مدرن و پیشرفته به اندازه‌ای شتابان است که بازه زمانی این تغییرات بسیار کوتاه شده است و از طرفی فرصت‌های ارتکاب جرم نیز متفاوت و "فضای گمنامی" موجب ارتکاب جرم و ناهنجاری‌های بیشتری شده است، در این میان هنر این است که پلیس بتواند شرایط تحمیلی به حوزه امنیت اجتماعی را شناسایی، فرصت‌ها و تهدیدها را به درستی و به هنگام بشناسد و شرایط حاکم را مدیریت کند.

وی از دیگر آثار تغییر شتابان پدیده‌ها در جوامع بشری را به وجود آمدن خرده فرهنگ‌های ناهمگون عنوان کرد و گفت: ناهمگونی‌ها باعث شده خانواده‌ها و اعضای آن به شکل متفاوت‌تری از گذشته در معرض تهدید و آسیب باشند و اقدامات بازدارنده و سیره و روش خانواده‌ها در شکل سنتی دیگر جوابگوی امور تربیتی نسل جدید نباشد و این همان فاصله ایجاد شده به واسطه تغییرات است که ضرورت به روز بودن طرح های پلیس را دوچندان می کند.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با تاکید بر اینکه شرایط ناپایدار و متغیر پدیده‌ها و رویدادهای اجتماعی در جامعه ما باعث شده است پلیس رویکرد "پیش رویدادی" خود را نسبت به "پس رویدادی" تقویت کند، افزود: نیازمندی جامعه به امنیت و آرامش ایجاب می کند پلیس همیشه یک قدم جلوتر از مجرمان باشد، تحولات محیط پیرامون خود را مستمرا تحلیل کند و رویکردها و ماموریت‌های خود را بر اساس واقعیت‌های جامعه با شرایط محیط واقعی تطبیق دهد چراکه در غیر این صورت محکوم به شکست و فناست.

سردار معصوم بیگی با بیان اینکه مولفه‌های مرتبط با جرایم حوزه شهر و حاشیه نشینی دچار تغییر شده و با گذشته تفاوت اساسی دارد، گفت: لازمه مقابله موثر با این جرایمی که تغییر ماهیت داده‌اند، به روز کردن دائمی امور دانشی و پژوهشی پلیس است لذا نیازمند بهره گیری از دانش‌های جدید در حوزه روابط اجتماعی، روانشناختی، اقناع گری و مجاب گری و ... هستیم.

رئیس پلیس پیشگیری ناجا با بیان اینکه در گام اول باید تغییرات ایجاد شده در محیط پیرامون خود را بپذیریم و ایمان به تحول در رویکردهای سازمان داشته باشیم، خاطرنشان کرد: اگر همگام و حتی جلوتر از تغییرات حرکت نکنیم این تغییرات هستند که تعیین کننده رفتار و عملکرد ما خواهند بود، به بیان دیگر خود را به ما تحمیل خواهند کرد در حالی که پلیس باید به آن درجه از تحول و پیش بینی رویدادها برسد که بر تغییرات اثرگذار باشد.

به گزارش پایگاه خبری پلیس، سردار معصوم بیگی، پلیس پیشگیری را از جمله پلیس های پیشتاز برای به روز رسانی اسناد بالادستی و ایجاد تحول مثبت در رویکردهای این پلیس و یگان‌های تابعه خصوصا کلانتری و پاسگاه ها به دلیل مواجهه مستقیم با مردم و پدیده‌های اجتماعی عنوان و اظهار امیدواری کرد که با همکاری اساتید برجسته دانشگاه شاهد تدوین اسناد کاربردی و عملیاتی در راستای پیشبرد بهتر ماموریت‌های محوله باشیم.

گفتنی است؛ به منظور تدوین سند تحول و برنامه‌های رده‌های پلیس پیشگیری ناجا، کارگاه آموزشی طی دو روز برای مدیران و کارشناسان این حوزه برگزار شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز