خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

داوطلبان دکتری: مصاحبه سلیقه‌ای‌ست/ سهمیه‌‌ای‌ها از ظرفیت مازاد پذیرش شوند/ وزارت بهداشت: نظر اساتید مصاحبه‌کننده حجت است/ موظف به اعمال سهمیه هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۴۳۸

به گفته رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی دیوان عدالت پیش شرط مدرک زبان برای مقطع دکتری را برداشته است، اگر دانشجویان اعتراض دارند، باید به دیوان مراجعه کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصاحبه در مقطع دکتری آموزش پزشکی امسال هم با انتقادهایی از سوی داوطلبان رو به رو شد، داوطلبانی که هم از مصاحبه‌های به زعم آنان سلیقه‌ای و هم سهمیه‌های ایثارگران گلایه داشتند و آن را مانع گرفتن نتیجه‌ی واقعی تلاش‌های خود می‌دانند، موضوعی که سال گذشته هم با افزایش ظرفیت به دستور وزیر بهداشت بعد از نتایج آزمون ختم شد، اما برای آزمون امسال با توجه به انتقادات جمعی از داوطلبان رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی اعلام کرده است؛ فعلا برنامه‌ایی برای افزایش ظرفیت دانشجویان نداریم و به دنبال دستور وزیر تنها سهمیه‌هایی که دو نفر ظرفیت داشت و یک نفر ایثارگر پذیرفته می‌شد، یک ظرفیت اضافه در نظر گرفته شد.وی همچنین تاکید کرد که اعمال سهمیه‌ها قانون مصوب مجلس است و باید طبق قانون مجلس سهمیه‌ها اعمال شود.

برای بررسی موضوع سهمیه‌های دانشجویان در مقطع دکتری، با چند داوطلب و رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

خیلی درس خواندیم؛ واقعا حق ما این نبود

داوطلب مقطع دکتری با انتقاد به روند مصاحبه‌ دکتری، می‌گوید: من دکترای تخصصی فیزیک پزشکی هستم که برای رشته ما ظرفیت پذیرش را از اول ۲۲ نفر به وزارت بهداشت اعلام کردند که به صورت روزانه پذیرش شوند، اما وزارت بهداشت مخالفت کرد و آن را به ۱۷ نفر رساند، بعد ما انتخاب شهر کردیم و در نهایت بعد از دو هفته دوباره در سایت سنجش اعلام شد که ظرفیت ۱۵ نفر شده است.

این داوطلب ادامه می‌دهد: ما انتخاب شهر کردیم و دعوت به مصاحبه شدیم، نمره‌ها لحاظ شد و نتیجه را اعلام کردند، اما با وجودی که من دارای رتبه‌ ۱۳ در سهمیه آزاد و ۱۴ در کل بودم قبول نشدم، بعد از آن اعتراض کردم و متوجه شدم برخی با سهمیه ایثارگری پذیرش شدند، به وزارت بهداشت رفتم و گفتند، دانشجویان زیادی برای اعتراض اینجا آمدند، اما ما فقط کارشناس هستیم و چیزی دست ما نیست. همه‌ی ما با امید و تلاش بسیار زیاد درس خواندیم و واقعا حق ما این نیست.

امر مصاحبه سلیقه‌ای است/به رغم کسب نمره خوب، هیچ کجا مجاز به قبولی نشدم

داوطلب دیگری می‌گوید: رشته‌ی علوم سلولی کاربردی در مجموع ۱۵ نفر ظرفیت داشت، اما الان ۱۱ نفر را از ظرفیت آزاد گرفتند و مابقی را از سهمیه‌ی شاهد و ایثارگران و طبق اطلاعیه‌ای که اول خودشان داده بودند، به این صورت بود که نمره زبان پیش شرط ثبت نام در آزمون است و خیلی از ما رفتیم، آزمون زبان شرکت کردیم تا نمره‌ی مجاز را دریافت کنیم و بعد از آن اطلاعیه‌ای زدند که این پیش شرط برداشته شده و برای افرادی که این مدرک را دارند در مصاحبه امتیاز در نظر گرفته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اما الان که نمره مصاحبه آمده من با سنجش پزشکی تماس گرفتم و آنها گفتند که اصل نمره زبان حساب نمی‌شود. در صورتی که ما برای این موضوع سه الی چهار ماه وقت گذاشتیم و به ما گفته بودند که باید نمره زبان‌مان بالای ۶۰ باشد و بنابراین انرژی زیادی برای این کار گذاشته بودیم، چون مصاحبه مجازی بود، وقتی که رزومه را آپلود می‌کردیم، هیچ جایی برای ثبت مدرک زبان نبود و فقط در بخش سایرین این موضوع را نوشتم که بعد متوجه شدم، این امتیاز در نظر گرفته نشده است و در اطلاعیه‌ای که خودشان منتشر کرده بودند، عنوان شده بود، مقاله‌هایی که در پایگاه‌های علمی منتشر شود، قابل تایید است، اما حالا می‌گویند، فقط مقاله‌های آزمایشگاهی امتیاز دارد، در صورتی که سال گذشته افرادی بودند که مقاله‌هایشان مشابه من بود و قبول شدند، به نظر می‌آید، امر مصاحبه سلیقه‌ای است، چرا که در کل نمره‌ی من کاملا خوب بود، اما به دلیل اینکه نمره‌ی مصاحبه‌ام پایین بود، هیچ کجا مجاز به قبولی نشدم.

سهمیه‌‌ای‌ها را از ظرفیت مازاد پذیرش کنید

داوطلب دیگری می‌گوید: ظرفیت رشته‌ی ما ۱۵ نفر است و  ۵ دانشگاه  که هر کدام سه دانشجو پذیرش می‌کنند، از هرکد رشته ۳۰ درصد به سهمیه‌ها تعلق می‌گیرد، یعنی از هر سه صندلی یکی از آن برای سهمیه‌ها می‌شود که این موضوع واقعا با توجه به این تعداد کم پذیرش، بی‌عدالتی است، الان از آن ۱۵ نفر ظرفیت رشته‌ی ما فقط رتبه ۸ سهمیه آزاد قبول شده است.

او ادامه می‌دهد: دقیقا این مشکل سال گذشته هم برای داوطلبان به وجود آمده بود و اعتراض کردند که در آخر وزیر موضوع را بررسی کرد و دستور داد تا تکمیل ظرفیتی اعلام شود که امسال هم دقیقاً همین مشکل پیش آمده و امکان دارد هر سال نیز این مشکل پیش بیاید، مشکل ما این است که اگر سهمی هم قرار است داده شود، بدهند، اما به این شکل نباشد که حقی از دیگران ضایع شود. من رزومه خوبی دارم، اما متاسفانه نمره‌ی خوبی نگرفتم، اگر می‌دانستم شکست خوردم آن را می‌پذیرفتم و حالا امیدوارم حداقل تکمیل ظرفیتی در نظر گرفته شود.

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی:

اگر قبول می‌شدند، باز هم چنین حرف‌هایی می‌زدند؟/ نظر اساتید مصاحبه‌کننده برای ما حجت است

«سعید هاشمی نظری» رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد انتقادهای مطرح شده نسبت به مصاحبه‌ها در مقطع دکترا برای تکمیل ظرفیت، می‌گوید: در خصوص سهمیه‌ها وزیر در سال گذشته دستوری دادند که امسال هم همان دستور ابلاغ شد، اما در سال گذشته بعد از اعلام نتایج آن را اجرا کردیم، ولی امسال قبل از اعلام نتایج این دستور اعمال شده است، یعنی ظرفیت را بالاتر بردیم تا حق دانشجویان پایمال نشود و فعلا برنامه‌ای برای ظرفیت جدید وجود ندارد.

وی ادامه می‌دهد: در مورد شرایط مصاحبه‌های دکتری هم باید بدانید که مصاحبه در اختیار بردهای تخصصی قرار می‌گیرد، یعنی بردهای تخصصی بر اساس مدارک ارسالی داوطلب نظرشان را می‌دهند و بعد نمره‌ ارزیابی می‌شود و در نهایت وضعیت فرد مشخص می‌شود.

هاشمی نظری می‌گوید: به دنبال دستور وزیر ما سهمیه‌هایی که دو نفر ظرفیت داشت و یک نفر ایثارگر پذیرفته می‌شد، یعنی نسبت آن ۵۰ درصد در دانشگاه‌های مهم کشور بود، یک ظرفیت اضافه هم دادیم، تا در واقع مشکلی پیش نیاید.

وی ادامه می‌دهد: اعمال سهمیه‌ها قانون مصوب مجلس است و ما طبق قانون مجلس موظف هستیم تا این سهمیه‌ها را اعمال کنیم.

بر اساس سند و مدرک اعتراض خود را عنوان کنید

هاشمی نظری در رابطه با انتقادهای مطرح شده نسبت به مصاحبه‌های سلیقه‌ای بیان کرد: همیشه هر کسی که قبول نمی‌شود می‌گوید، عدالت رعایت نشده است، اما وقتی که قبول شود، باز هم آیا چنین حرفی می‌زند؟ در مصاحبه هم اساتید اعلام نظر می‌کنند و نظر این اساتید هم برای ما حجت است. باید در نظر گرفت که وقتی می‌گویند عدالت در مصاحبه رعایت نمی‌شود بر چه اساسی این حرف را می‌زنند و اگر فردی اعتراض دارد به دبیرخانه‌ها مراجعه کند و بر اساس سند و مدرک اعتراض خود را عنوان کند، چون وظیفه‌ی بررسی مدارج تحصیلی و مصاحبه بر عهده‌ی دبیرخانه‌های تخصصی است.

وی در پایان با اشاره به انتقادهای مطرح شده در رابطه با حذف پیش شرط مدرک تخصصی زبان برای دانشجویان می‌گوید: در گذشته پیش شرط آزمون پی‌اچ‌دی نمره‌ی زبان بوده، اما دیوان عدالت این پیش شرط را برداشته است و اگر دانشجویان اعتراضی دارند باید به دیوان مراجعه کنند و اعتراض کنند که چرا این بخشنامه برداشته شده است و این موضوع دست ما نیست، اما نمره‌های زبان را در مصاحبه‌ها لحاظ کردیم، یعنی دیگر شرط ورود نیست، اما به میزانی در مصاحبه تاثیرگذار است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز