خبرگزاری کار ایران

وزیر بهداشت:

اثرات اعمال محدودیت‌ها را در هفته‌های آینده خواهیم دید

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۴۵۸

وزیر بهداشت گفت: اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید قاسم سلیمانی را در هفته‌های آینده خواهیم دید.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «سعید نمکی» وزیر بهداشت در نشستی با روسای دانشگاه‌ها علوم پزشکی با اشاره به زحمات آنها و کادر درمان در زمان شیوع کرونا، بیان کرد: هر میلیمتری از این منحنی‌های آمار کرونا که به سمت پایین می‌رود پشت عزیزان ما در مراکز بهداشتی و درمانی بیش از این خمیده می‌شود. من شاهد تلاش‌های شبانه روزی شما در این روزها بودم و طبق گزارش‌هایی که گرفتم، خوشبختانه در استان‌ها در حال برگشت به یک حالت تعادل جدید است.

وی ادامه داد: اما باز هم از مردم می‌خواهم این کاهش مرگ و میرها را به حساب بهتر شدن اوضاع و عادی انگاری نگذارند و از اجرای دقیق پروتکل‌ها دور نشوند.

نمکی افزود: اگر توانستیم تعداد مرگ‌ها و بستری‌ها را کم کنیم فقط در سایه رعایت دقیق پروتکل‌ها و زحمات کادر بهداشت و درمان کشور بوده است، علی‌رغم پیش‌بینی‌های سازمان‌ها و موسسات علمی جهانی که در این ماه و ماه آینده مرگ‌های بالای ۸۰۰ یا ۱۰۰۰ نفر را برای ما پیش بینی کرده بود و این پیش بینی برای بسیاری از کشورها درست از آب درآمد، در مورد کشورمان در حال نتیجه عکس است که دلیلش مداخلات به موقعی است که در سراسر کشور انجام شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: ما اثرات محدودیت‌ها و طرح جدید شهید قاسم سلیمانی را در هفته‌های آینده خواهیم دید، این کاهش‌ها اثراتی است که از قبل با همت دانشگاه‌ها، مراکز درمان و بیمارستان‌ها و ... اعمال شده بود.

وی در مورد طرح قاسم سلیمانی بیان کرد: این طرح با کمک سازمان بسیج هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد با توصیه رهبری عنوان طرح محله محور دنبال می‌شود، در این طرح یکی از محورهای بسیار مهم موضوع آموزش است، چون اگر ما نتوانیم آموزش همگانی در راستای رعایت پروتکل‌ها را که به عنوان اصلی‌ترین موارد تأثیرگذار محسوب می‌شود را بالا ببریم، سطح آموزش پایین، ما را در همه موارد دچار مشکل می‌کند، بنابراین خواسته من این است که با طرح هر خانه یک پایگاه سلامت و تکمیل تعداد سفیران سلامت می‌توانیم از این ابزار استفاده کنیم تا آموزش را با شیوه‌های مختلف به خانواده‌ها منتقل کنیم.

نمکی افزود: از روسای دانشگاه می‌خواهم تا از پتانسیل صدا و سیمای استانی خود برای این موضوع استفاده کنند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر نظارت مستمر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی است و می‌خواهم با هیچ کس در این زمینه مماشات نشود، چون هر پروتکل شکنی برابر است با یک مرگ و میر چون ما یک پیک زمستانی را گرچه امیدواریم با زحمت شما ها کاهش پیدا بکند اما به هر حال بعد از پیک پاییزه منتظر پیک زمستانه همه‌ی جهان است، این موضوع در استان‌های جنوبی احتمالا بیشتر خواهد بود.

وزیر بهداشت، افزود: توسعه مراکز سرپایی از نیازهایی است که از قبل به شما عزیزان درخواست کرده بودم، مراکز ۱۶ ساعت و ۲۴ ساعته که حتماً باید به آن پرداخته شود به خصوص در حاشیه شهرها چون جمعیت افراد حاشیه نشین معمولا در فضاهای بسیار کوچک زندگی می‌کنند و در همان فضاهای کوچک تعداد زیادی افراد در کنار هم هستند و یکی این موضوع خود یکی از عوامل انتشار شیوع ویروس است که همچنین افراد برای کسب درآمد در سطح شهر رفت و آمد دارند، پس درخواست من این است که حتماً به حاشیه شهرها توجه شود اگر توسعه خدمات سرپایی را نداشته باشیم حتما بارش را باید در بیمارستان با تأخیر و شدت بیشتری داشته باشید.

وی گفت: همچنین می‌خواهم که مراکز درمان کرونا و غیر کرونا از هم جدا باشد زیرا امکان دارد که فرد سالم بدون علامت دارای ویروس باشد و فرد دیگر را درگیر ویروس کرونا کند.

نمکی با اشاره به تست پی‌سی‌آر ادامه داد: بعضی دانشگاه‌ها به اشتباه فکر می‌کنند وقتی تست رپید آمد باید پی‌سی‌آر ها را کنار بگذارند، در حالی که اینطور نیست، ما وقتی می‌گوییم ظرفیت ۱۰۰ هزار در روز یک مجموعه‌ای از رپید و غیر رپید است، نباید ظرفیت پی‌سی‌آر را تعطیل کنیم، بلکه باید روزی ۴۰ هزار در کشور تست پی‌سی‌آر را داشته باشیم و بین ۶۰ الی ۸۰ هزار مورد هم تست رپید داشته باشیم و در بیمارستان‌ها مطلقاً هیچ کس حق ندارد از تست رپید استفاده کند و تست رپید برای مراکز سرپایی استفاده می‌شود و حتما افرادی که در چند روز گذشته با فرد مثبت در ارتباط بودند حتماً باید بررسی شوند.

وزیر بهداشت افزود: موضوع دیگر قرنطینه‌ها است که با کمک بسیاری از از مسئولین محترم مراکزی را شناسایی کردیم اما از روسای دانشگاه‌ها و مدیران می‌خواهیم به ما بگویند که چقدر از بیماران امکان حضور در قرنطینه خانگی را دارند و چقدر از افراد امکان این موضوع را ندارند چون ما نمی‌توانیم به کارگر فصلی اصرار کنیم و یا به فردی که در یک فضای ۵۰ متری همراه ۱۰ نفر دیگر زندگی می‌کند به قرنطینه اصرار کنیم چون اصلاً امکان قرنطینه برای آنها وجود ندارد و ما از تمام فضاهای گردشگری، هتل‌ها و سالن‌های ورزشی می‌خواهیم برای این موضوع استفاده کنیم و می‌خواهیم بدانیم نیاز دانشگاه‌ها در این مورد چقدر است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز