خبرگزاری کار ایران

تولد ناقص‌الخلقه صنعت پرورش ماهی در قفس، اما امیدوار به شکوفایی

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۱۸۰

مدیرعامل شرکت «آبزیان بین‌الملل نصر قشم» گفت: متاسفانه در حالی ایران برای تامین بچه ماهی به خارج از کشور وابسته است که هرمزگان با پتانسیل تولید 113 هزار تن، یکی از مستعدترین مناطق برای پرورش ماهی در قفس به شمار می‌رود.

به گزارش ایلنا، «مجتبی شهیدیان»، مدیرعامل شرکت «آبزیان بین‌الملل نصر قشم» پیش از اشاره به درددل‌های خود از بی‌توجهی به صنعت آبزیان به ویژه از نوع پرورش ماهی در قفس، ابتدا به معرفی مختصری از چشم انداز و تعداد نیروهای شاغل در آن پرداخت و اظهار کرد: تولید 10 میلیون بچه ماهی از اهداف شرکت آبزیان بین‌الملل نصر قشم است و از آنجا که برای تولید هر یک هزار تن بچه ماهی، 18 نفر به صورت مستقیم در دریا مشغول به کار هستند، لذا می‌توان به اهمیت این صنعت، بیش از پیش پی برد.

وی اظهار کرد: صنعت پرورش ماهی در قفس از چند صنعت تشکیل شده که نیاز به ایجاد یک زنجیره تامین به طور کامل است.

وی معتقد است: به دلیل عدم تکمیل زنجیره ارزش در کشور، صنعت پرورش ماهی در قفس ایران به بلوغ نرسیده و دولت آن را ناقص‌الخلقه به تولیدکنندگان تحمیل کرده است.

شهیدیان تامین نهاده‌های اولیه را از چالش‌های مهم این صنعت دانست و گفت: متاسفانه در حالی ایران برای تامین بچه ماهی به خارج از کشور وابسته است که هرمزگان کشور با پتانسیل تولید 113 هزار تن، یکی از مستعدترین مناطق برای پرورش ماهی در قفس به شمار می‌رود. برای این میزان تولید نیز حداقل به 30 مزرعه برای پرورش 10 میلیون قطعه در سال نیاز است. این درحالی است که هم اکنون حتی یک مزرعه مدرن پرورش ماهی در قفس نیز در کشور وجود ندارد.

وی بروکراسی اداری را مشکلات مهم در این صنعت دانست و گفت: به طور نمونه برای اخذ مجوز یک طرح، باید هم از طریق سرزمین اصلی و هم از طریق مناطق آزاد اقدام کرد و به طور دائم نیز آن را بروزرسانی کرد.

وی افزود: نبود زیرساخت‌هایی همچون برق، جاده مناسب، نبود ماهی مولد برای تولید پایدار در کشور، خرید تضمینی بچه ماهی، بیمه بچه ماهی‌ها و... پروژه‌ها را با مشکلات اساسی مواجه می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز