خبرگزاری کار ایران

یک پژوهشگر اعتیاد در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

خوددرمانی با متادون از عوامل مرگ و میر معتادان

asdasd
کد خبر : ۲۳۴۲۰۰

این دارو که امروزه در بازار به وفور یافت می‌‍شود، در دست درمانگر آثار درمانی دارد و در دست فرد معتاد یک عامل مرگ است.

یک پژوهشگر اعتیاد گفت: افزایش خوددرمانی با متادون می‌تواند، در افزایش آمار مرگ‌ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر تاثیرگذار باشد.

هومان نارنجی‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره علل افزایش مرگ و میر ناشی از مصرف مواد مخدر گفت: برای بررسی علل افزایش چنین مرگ‌ومیرهایی ابتدا باید میزان مرگ و میر در سطح کشور با میزان مرگ و میر ناشی از یک مساله خاص سنجیده شود، همچنین باید مشخص شود آیا عملکردها در نحوه شناسایی معتادان بهبود یافته است، اگر این دومورد نسبت به گذشته تفاوت چشمگیری نداشته باشند، می‌توان گفت مواد خطرناکتری وارد بازار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته الگوی مصرف در کشور تریاک بود و به همین دلیل مرگ و میر در بین معتادان زیاد نبود اما با گذشت زمان و ورود مواد جدید مانند هروئین، ‌شیشه و سایر موادی که به تازگی وارد بازار شده‌اند، این آمار افزایش یافته است.

نارنجی‌ها تاکید کرد: افزایش خوددرمانی با متادون از دیگر عواملی است که می‌تواند در افزایش آمار مربوط به مرگ در اثر مصرف مواد مخدر تاثیرگذار باشد.

وی با بیان اینکه متادون شمشیر دولبه است، افزود: این دارو که امروزه در بازار به وفور یافت می‌‍شود، در دست درمانگر آثار درمانی دارد و در دست فرد معتاد یک عامل مرگ است.

این استاد دانشگاه با اشاره به خطر خود درمانی با متادون ادامه داد: گاهی فرد معتاد به امید ترک اعتیاد و مصرف کمتر مواد مخدر، متادون و مواد مخدر را در کنار یکدیگر استفاده می‌کند که این اقدام می‌تواند باعثمرگ وی شود.

نارنجی‌ها با بیان اینکه وابستگی به متادون درمانی از چالش‌های بزرگ اقدامات درمانی در کشور است، اضافه کرد: کلینیک‌های ترک اعتیاد نباید تنها به متادون درمانی بپردازند، بلکه در این کلینیک‌ها باید به مسائلی همچون روان‌ درمانی، ارائه مشاوره‌های فردی و خانوادگی نیز پرداخته شود که متاسفانه در حال حاضر به این امور کمتر توجه می‌شود.

وی با طرح این سوال که وزارت بهداشت برای خیل عظیم معتادان مراجعه‌کننده به کلینیک‌ها چه برنامه‌ای دارد، گفت: زمانی که کلینیک‌ها نتوانند عملکرد خوبی داشته باشند، سریعا نسبت به بستن آن اقدام می‌شود در حالی که به جای این کار باید بانظارت صحیح و ساماندهی مناسب مشکل را حل کرد و پاک کردن صورت مساله راه حل مناسبی نیست.

این پژوهشگر اعتیاد با مثبت ارزیابی کردن متادون درمانی در زندان‌ها خاطرنشان کرد: این اقدام می‌تواند سبب کاهش ورود مواد و داروهای غیرمجاز به زندان‌ها شود.

وی نظارت بر ورود متادون به بازار آزاد، بررسی پرونده افراد فوت شده در اثر مواد مخدر و مصاحبه با خانواده این افراد دررابطه با خصوصیات آنان و نیز نوع مواد مصرفی شان، را از جمله اقداماتی دانست که می‌تواند به بهبود شرایط موجود منجر شود.

نارنجی‌ها با بیان اینکه اعتبارات پیشگیری برای پوشش همه‌گیر در کشور کم است، افزود: کیفیت درمان در کلینیک‌ها نیز باید بهبود یابد که این موضوع نیازمند نظارت و برنامه‌ریزی دقیق دستگاه‌های مربوطه است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز