خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد:

خانواده‌های بی‌بضاعت برای تحصیل فرزندانشان یارانه می‌گیرند

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۵۴۱

بر اساس این طرح دولت به صورت مشروط یارانه‌ای را به خانواده‌های بی‌بضاعت که دارای فرزند در حال تحصیل هستند، می‌پردازد به این صورت که در پایان هر ماه اگر کودکان این خانواده‌ها به مدرسه رفته باشند، خانواده مشمول دریافت یارانه می‌شود.

نماینده سازمانهای مردم نهاد در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان با اشاره به وضعیت اجرای مصوبه شورای عالی رفاه در زمینه بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با وجود اینکه این طرح‌های حمایتی بسیار موثر هستند، اما رفع مشکل کودکان بازمانده از تحصیل نیاز به سیاستگذاری‌های کلان‌تری دارد.

محمد لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به مصوبه شورای عالی رفاه در زمینه بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل گفت: این مصوبه که بر اساس آن، وزارت آموزش و پرورش و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی موظف شده‌ِاند کودکانی را که به دلیل فقر از تحصیل بازمانده‌اند را به مدارس برگرداند، بسیار خوب است، اما متاسفانه دامنه آن محدود است و کودکانی را که به سبب دیگر مسائل همچون نداشتن اوراق هویتی از تحصیل بازمانده‌اند را تحت پوشش قرار نمی‌دهد.

نماینده سازمانهای مردم نهاد در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان افزود: بر اساس این طرح دولت به صورت مشروط یارانه‌ای را به خانواده‌های بی‌بضاعت که دارای فرزند در حال تحصیل هستند، می‌پردازد به این صورت که در پایان هر ماه اگر کودکان این خانواده‌ها به مدرسه رفته باشند، خانواده مشمول دریافت یارانه می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون سه میلیارد تومان بودجه برای اجرای پایلوت این طرح در چهار استان تهران، ‌البرز، فارس و خوزستان در نظر گرفته شده است، گفت: در راستای این طرح سازمان بهزیستی نیز از طریق معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هزار حواله خرید بسته‌های فرهنگی و آموزشی را به سازمان‌های مردم نهاد و اگذار کرده تا این سازمان‌ها حواله‌های خرید را در اختیار کودکان تحت حمایت خود قرار دهند.

لطفی با اشاره به اینکه این‌گونه حمایت‌ها بسیار تاثیر گذار است و جای تشکر از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: از آنجا که تحصیل حق اجباری و رایگان تمامی کودکان است انتظار می‌رود که سیاست گذاری‌های کلان‌تری دراین زمینه صورت بگیرد.

نماینده سازمانهای مردم نهاد در اتاق فکر شورای ساماندهی کودکان کار و خیابان توضیح داد: بازماندن از تحصیل دلایل متفاوتی دارد که یکی از دلایل قابل توجه آن ساختار آموزشی فعلی است که در آن کودکان به ویژه کودکان طبقات محروم احساس می‌کنند که نمی‌توانند مهارتهای لازم برای زندگی را در این ساختار کسب کنند.

این فعال حقوق کودک تصریح کرد: همچنین گاهی شاهد بروز خشونت و اعمال تنبیه بدنی در مدارس هستیم که نشان می‌دهد در این گونه موارد ارتباط درستی میان معلم و دانش آموز ایجاد نشده است برای نمونه در زمینه کودکانی که تحت حمایت سازمانهای مردم نهاد هستند و اغلب آن‌ها آسیب دیده‌اند و یا خانواده‌هایی با مشکلات شدید مالی دارند، شاهدیم که معلمان در زمینه توانایی‌های آموزشی، این کودکان را با کودکان عادی مقایسه می‌کنند و بدون درنظرگرفتن شرایط آن‌ها انتظار دارند که همپای دیگر دانش آموزان عمل کنند درحالی که تجربه نشان می‌دهد این کودکان عملا در فرآیند یادگیری و انجام تکالیف درسی با مشکلات و کندی بیشتری همراهند.

وی با بیان اینکه این درک نادرست برخی معلمان از وضعیت دانش آموزان آسیب‌دیده می‌تواند زمینه بروز خشونت شود، اظهار کرد: هر چند که سیاست‌های حمایتی کمک می‌کند تا کودکان بازمانده از تحصیل به مدرسه بروند اما نبود نگاه سیستمی به مسئله ترک تحصیل کودکان و مشکلات سیستم آموزشی دوباره سبب می‌شود که بخش قابل توجهی از کودکان از مدرسه خارج و دیگر به آن بازنگردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز